Gå til innhold

Noen som har småbarn og katt? Trenger gode råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har katt, og jeg er gravid i 20. uke. Mange sier at vi bør kvitte oss med katten før barnet kommer, fordi de har hørt skrekkhistorier om katter som legger seg oppi vognen/vuggen (og hindrer barnet i å puste), og fordi katter drar med seg flått og andre ulumskheter inn i huset. Jeg vil beholde katten!! Men jeg vil selvsagt først og fremst være en god mor og skape et trygt hjem for babyen vår!! Noen som har råd/erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen personlig erfaring, men har snakket med mange som har katter og små barn. Er ikke noe problem. Vi skal kjøpe kattenett som vi legger over vogga når babyen ligger der, åså ellers er det jo bare og følge med litt ekstra. Vi skal iallefall beholde begge kattene våre :-))

Skrevet

Skal også beholde katten.. :)

Kjøpe kattenett og følge med hele tiden så går det nok bra..

Skrevet

vi fikk oss faktisk katt for 1 mnd siden, og har ikke hørt noen som har reagert. Men vi tenker at når katten blir større, så skal hun være ute om dagen, og dermed kan hun ikke legge seg i vuggen. På vognen kommer vi til å mygg/kattenett, slik at hun ikke kan komme seg oppi.

Skrevet

Takk for raske svar, vi kommer nok til å beholde katten vi og, men man blir jo oppgitt av alle "velmenende" råd fra folk som ikke ser at katter og småbarn kan harmonere. Er kattenett og myggnett det samme produktet eller ser kattenettet annerledes ut?

Skrevet

Har ikke erfaring selv,men som de andre sier så er det ingen grunn til å kvitte seg med katten. Barn som er vokst opp med dyr har mindre plager med astma og allergi har jeg hørt, bare sunt for barn å ha dyr rundt seg mener jeg da. Det er jo bare å passe på og ta visse forholdsregler.

Skrevet

Heisann.Det skal ikke være noen fare så lenge man passer på og har kattenett og sånn..Det er faktisk ikke alle katter som syns det er ålreit å legge seg på babyer i senger og vugger..Er nok mye skrekkhistorier ute å går..Litt overdrevent .Men er selvfølgelig viktig å passe på uansett!Syns det er tragisk at folk kvitter seg med dyr fordi de skal ha barn..Er ikke god nok grunn, mener jeg..Kjenner mange med både hunder og katter som har barn.Og har til dags dato aldri hørt om noe som går galt..Tror også at mange som kommer med disse historiene og anbefaler folk med å kvitte seg med dyra , er folk som ikke har dyr selv.Min sviger mor har 6 Katter og 3 hunder.De kommer ofte inn med flått i mengder, og har ikke skjedd at barn eller barnebarn og voksne har fått flått på seg av den grunn.Man kan selvfølgelig være uheldig, men , det er nok sjelden.Dessuten så trives flåtten bedre på dyr enn mennesker.Så tror ikke du skal bekymre deg så mye..Og tror neppe hjemmet ditt blir utrygt fordi du har en pus!Vi har fire stykker.Og tror dette skal gå bra når vi får vår lille..Men du må selvfølgelig føle på dette selv å gjøre det du synes er best.!!.!Men syns det mye hysteri rundt dette med barn og dyr!Man tar på seg et ansvar når man skaffer seg dyr også!!!!Lykke til:)P.S ikke hør på hva andre sier , gjør det som føles best for dere!

Skrevet

Vi har to katter, ei datter på 16 mnd og jeg er gravid i 18. uke:) Har kattenett over senga til lillemor eller så har vi igjen døra og bruker babycall om natta:) Fungerer kjempebra!! Åsså har vi myggnett på vogna....Aldri vært noe problem! Lykke til:D

Skrevet

Bare tull.. kvitte seg med katten? åssen mennesker er dette? Glad i dyr? neppe...huff jeg gremmes. Selvfølgelig skal du ikke kvitte deg med katten. Det går helt fint og ha katt og babyer... :o)

Skrevet

Vi kjøpte et nett som heter crib tent, fra Tots in Mind (søk på nettet, alle amerikanske barnebutikker fører det.) Fungerer kjempefint, og er megabra når barnet blir større og det er fare for at de klatrer ut av senga....

Ellers har vi innekatter, og de har faktisk aldri lagt seg oppå babyen når vi har hatt henne på gulvet/bag/vogn.....

Skrevet

Vi fikk katt når tulla var 7 mndr gammel, og det har gått helt fint. Hun har aldri lagt seg i vogna til barnet eller noe. Det er bare om å gjøre å være litt obs på det. Man forlater ikke et lite barn alene i samme rom som dyr uansett da, for man vet jo ikke hva som kan skje.. bare pass på at katten ikke har mulighet til å komme seg inn i rom der barnet sover så tror jeg det vil gå fint. Jeg kvitter meg ikke med katten min nå som jeg er gravid igjen, for katten er for meg et familiemedlem, hun også.

Skrevet

Vi har òg katt, men har aldri vurdert å kvitte katten når pia kjem. Fleire har kommentert dette med kattar og barnevugger/vogner o.l., men eg trur eigentleg ikkje faren er særleg reell. Men vi får sjølvsagt følgje med og passe på. Har for øvrig òg lest at husdyrhald kan vere allergihindrande.

Skrevet

Man kvitter seg da ikke med katten?? Hva slags folk er d du har prata med da... Hjelpes...

Våre 2katter som var underkant av året når førstemann kom i hus, har aldri nærma seg seng eller vogn. De har holdt segp å avstand til hun når har blitt så stor at hun kan kose med de :D Så nå forguder de henne... hehe....

MEN selvølgelig må du passe på. Katter KAN legge seg på ansiktet og kvele et barn hvis du ikke passer på. Kattenetting løser det problemet, smatidig som når de er inne sammen så må du passe på :D

Katten og ungen kommer til og bli bestevenner skal du se :D

Og når det kommer til flott, så kjøper man flott halsbånd og hvitløkspulver så holder flotten seg unna :D

Skrevet

Hei;)

Vi har en sønn på 14 mnd og 2 katter! Jeg har aldri funnet noen av kattene i senga hans eller i vogna!

På natten slipper jeg kattene ut siden jeg da sover selv og ikke har oversikten hvis kattene er inne!

Jeg har skjekket kattene når dem kom inn i lang periode for å se om dem hadde flått på seg, men det skjekker jeg ikke hver hgang nå lengere!

Etter vi fikk baby så var det som om kattene forsto at her må vi passe oss så vi ikke skader den lille, dem tittet opp i bagen og rygget unna;)

Så det er ikke noe problem å ha katt og baby;) Dem sier at hvis man vokser opp med dyr så kan det skåne dem for allergi;)

Skrevet

Vi har og katt, og då vi venta førstemann kjøpte vi kattenett og var klare for å gjere alt trygt for småen. Det viste seg imidlertid å ikkje vere noko som helst problem, katten var vettskremt. Han kom ikkje inn på fleire veker etter st vi kom heim med babyen (han stod ute og peip, og fekk maten ut på terrassen, sov inne hos naboen). Først då småen var over eit halvt år turde katten å nærme seg han...

Vi har for det meste hatt katten ute om natta, og soverommet er "off limits" for firbeinte. Småen sov aldri i vogna, så det var heller ikkje eit problem.

Håpar katten blir mindre redd denne gongen, vi har no kattenettet liggande viss vi får bruk for det.

Det er i alle fall ingen vits i å kvitte seg med katten før du anar om den kjem til å lage problem eller ikkje. Det er jo og sunt for ungar å vokse opp med dyr .o)

Skrevet

hei, har ikke hatt noen problemer med dette da jenta mi var lita. katta viste liten og ingen interesse for barnet, men ikke la katta være på soverom etc hvor barnet sover alene. katter har en tendens til å ville opp i barnevogna til stadighet, dette har jeg erfart selv om den aldri har gått oppi når jenta var der, men en enkel myggnetting gjør nytten for å stoppe katta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...