mamma2006og2007 Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 På fredag var jeg til vanlig kontroll hos jordmor. Var da i uke 36 pluss 3. Jeg var i helt fin form, bare veldig sliten. Men det ser jeg på som veldig normalt med ei lita turbojente på 16 mnd i tillegg. :-) Iallefall begynte hun med å måle blodtrykket mitt. Det har vært helt fint i hele svangerskapet, også i det forrige. Hun så litt overrasket ut, og målte en tur til. Så prøvde hun et anna apparat og målt 2 ganger med det også. Da begynte jeg å bli rimelig svett.. Skjønte jo at noe måtte være veldig galt. Blodtrykket var da 140/85 (mener jeg) Det ligger normalt på ca 125/70. Overtrykket var ikke særlig høyt, men er visst undertrykket som er farlig. Urinprøva hadde utslag på 2+ på eggehvite. Og i tillegg hadde jeg gått opp 6 kg på verså 4 uker, mye hevelser i kroppen. Så da ble det en sykehustur til sjekk. Ble lagt inn i 2 netter til observasjon. Blodtrykket sank litt etterhvert, men var på det meste 160/99. Var bare såvidt de sendte meg ut igjen i går. Og må inn igjen på sjekk i morgen. Har veldig liten lyst til å bruke de tre siste ukene til termin inne på sykehuset liksom.. Noen som vet hvor fort de setter i gang fødselen? Må jeg bli merbart mye dårligere før det skjer? Jeg har jo tross alt ei her hjemme som trenger mamma`n sin også.. Som i tillegg skal begynne i barnehagen på onsdag. Og da må jo jeg være med. Nei, nå vil jeg faktisk få denne ungen ut, så jeg kan komme meg igjen.. Er 37 fullgåtte uker i morra. Ungen er da vel rundt omkring 3 kg da?? Dette ble langt. Kunne bare trenge noen tilbakemeldinger fra noen med erfaring. Nå er jenta mi på besøk hos tanten sin, for jeg skal jo bare slappe av og slappe av......
Kamomille Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Har hatt sv.sk.forgiftning 2 ganger, og vet hvor slitsomt det er med observasjon og undersøkelser hele tiden! BT på 140/85 er IKKE høyt, men 160/99 er i høyeste laget. Dog ikke sååååå høyt at det i seg selv er noen fare. Det skal endel til før de setter igang. I tillegg til BT er selvfølgelig proteiner og hevelser noe de følger nøye med. Regner også med at du har tatt ekg, sparkeprøver og blodprøver samt UL fro å sjekke tilførselen av næring til morkaken. Det "farligste" med forgiftning er morkakesvikt og leversvikt. det skal endel til før de setter igang, for den lille har det som regel best i magen, Men dersom du får veldig høyt BT eller for høye leververdier, vil de sette deg igang. men de drøyer som regel lengst mulig da....... Sjønner at du er bekymret for BH-start ol, men det må da pappa'n og kunne ta seg av??? Det viktigste er at du får hvilt nok og ikke stresser babyen i magen unødvendig!
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Hei! Jeg fikk sv.skapsforgiftning på rundt samme tid som deg faktisk. Ble oppdaget på en rutinekontroll... BT ble målt på 160/95.. SF-mål var også veldig høyt. (40 cm) Ødem var 4-5. (MYE med andre ord) Ble sendt til sykehuset for sjekk. Alt var normalt.. Hadde nok masse fostervann kom de fram til, og en begynnende sv.f. Ble der over natta for observasjon. Målene var akkurat lik som dagen før så jeg fikk dra hjem med en betingelse.. At jeg ringte med en gang jeg følte noe ubehag. Var på kontroll hver 3.dag framover. Alt var stabilt. Samme BT, ødem osv. Men en lørdag var jeg på kontroll på sykehuset. Da hadde BT steget til 160/120. Høyt! Ødem var nå på +6 og SF-mål 42 cm.. Jeg lå da på sykehuset enda ei natt for observasjon. Det holdt seg stabilt.. Fikk dra hjem dagen etter med beskjed om å ta det helt med ro og komme tilbake dagen etter for stripping. Jeg kom tidlig en mandag morgen og ble strippa. Vondt var det! De strippa i håp om at noe skulle skje naturlig.. Hvis ikke, skulle jeg bli satt igang fredag. Tirsdag gikk slimproppen og natt til lørdag kom en velskapt gutt til verden :-) (uke 38+1)
mei Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Jeg hadde sv. forgiftn i 1. svangerskap. Var inne til test på sykehuset en drøy uke før termin. Fikk høre at BT og blodprøver var ok. Jeg dro da til kjøpesenter for å gjøre den siste handlingen før fødselen. I etterkant ser jeg at jeg på denne handleturen må ha vært mer eller midre i ørska. Da jeg kom hjem viste det seg at både legen min og sykehuset hadde vært helt febrilske i forhold til å få tak i meg da blodprøvene mine likevel tydet på alvorlig sv. forgitning. Det hadde skjedd noe feil ved avlesing av prøvene første gangen. Så da var det bare å dra av gårde. Ble lagt inn og fikk først ballong og deretter ble jeg det igangsatt fødsel vhj av hormontabletter (mener jeg det var). Det tok 3-4 dager før vannet gikk og etter et forsøk på normal fødsel endte det hele i keisersnitt med blodpropp og infeksjoner og sykt barn som resultat. Så min lærdom av dette er at er det mistanke om sv forgiftning er det å ta det med ro og bli grundig overvåket det aller viktigste. Jeg skjønner at du bekymrer deg for jenta på 16mnd ,men far eller andre får ta seg av henne nå. Det viktigste nå er faktisk din helse og at babyen kommer ut sunn og frisk. Jenta de klarer seg finfint selv om du ikke kan vie masse oppmerksomhet mot henne nå! Så ta imot alle kontroller du får og ikke overanstreng deg! Lykke til. PS: Både jeg og barnet ble friske som fisker etter hvert! (Det går jo som regel godt til slutt! !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå