nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 var i butikken på vei hjem fra jobb nå, og det var ett mas!!!! hjelp meg med middagsforslag så vi kan lage en ukesmeny og kan handle 1-2 ganger i uka i stedenfor hver dag.... snuppa er 1 år, kom gjerne med forslag vi kan spise alle tre )
HTC Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Her kommer min for denne uken: Mandag: Rester etter pølse/tomat/pasta gryte fra i går. Tirsdag: Svin indre fillet, gode grønnsaker + bakt potet Onsdag: Rester av tirsdag kuttes i smått og wokes sammen med frossen wokblanding + hvitløksbaugett. Hvis ikke det er rester igjen lager jeg fiskepinner og ris Torsdag: Grøt Fredag: Kokt torsk m potet og gulrot Lørdag: Planlegges aldri da vi ofte drar på besøk/får besøk. Menyen bestemmes på fredag eller lørdag. Søndag: Gilde kjøttkaker i brun saus m grønnsaker og potet Mine små får tilbud om samme meny, kutter ut ting de ikke liker, erstatter enkelte ting med noe som passer for de eller moser maten mer.
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Våre ukesmenyer går stort sett ut på modellen 2-3 kjøtt, 3-4 fisk/sjømat, en veggis. Enten lørdags- eller søndagsretten er ofte ekstra lett, siden vi gjerne spiser borte på kveldstid en av de dagene. F.eks: Man: Fylt kyllingfilet med pesto og kremost; naturris; salat. Tir: Hjemmelaget blomkålsuppe Ons: Ovnsbakt laks m/grønnsaker + søt chilisaus, avocado og ferskost. Tor: Skalldyrwok m/naturris og spinat. Fre: Hjemmelaget lasagne m/grovpasta og karbonadedeig + salat Lør: Sushi og misosuppe. Søn: Fylte champignon (karbonadedeig/ris/sopp/urter/litt grønnsaker) m/guacamole, maiskolbe og hjemmelaget potetmos. Det meste av dette kan spises av en ettåring - hvorvidt dere ønsker å begrense skalldyr og rå tunfisk bør tas i betraktning. Det har hendt ungene har hatt raptuser hvor de liker alt i en salat, men ikke at det blir blandet - da fungerer småskåler med ulike ting bra, så kan de plukke og systematisere etter ønske. Storhandler en gang i uka eller sjeldnere, supplerer med ferske grønnsaker, frukt og friske urter + eventuelle ferske fiskevarer langsmed.
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2007 her var det mye spennende mat ) kan jeg få oppskrift på blomkålsuppe og de champignongene? frøkna mi spiser stort sett alt )
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 Ingen uesmeny her, men noen middagsforslag: Sprøstekt laks med agurk og rømme. Seifilet med løk. Tomatsuppe med egg, pasta og kjøttboller. Kylling, saus og salat. Biff med shampignon og løk. Fiskepinner/fiskepannetter med potetmos. Fiskeboller/fiskekaker. Lasagne og salat. Spagetti bolognese. Pølsegryte. Grønnsaksform med ostesaus. Taco/pizza. Pastasalat. Grøt. Kjøttkaker, gulrøtter og erterstuing. Kotteletter, surkål og gulrot. Alt serveres med ønsket tilbehør av typen brød, potet, pasta, ris.
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Her er champignonene: http://www.dinbaby.com/forum/thread/9954562 Blomkålsuppa: ta ca et halvt blomkålhode og noen kvaster brokkoli om dere liker dette, hakk i passelige suppebiter og kok i 6-7 dl vann. Lag hvit saus i en kjele (2 ss smør + 3 ss mel + et par dl melk), spe med et par dl fløte, tilsett kokekraften fra grønnsakene og rør jevnt, ha i salt/peper etter smak, hell i grønnsakene og server. Finnes mange varianter du kan lage slike supper på, og dette er ikke den aller kjappest, men den jeg liker best. For variasjon kan du ha i f.eks revet ost eller krutonger (krutonger lager du greit av et par dager gammelt brød; del i terninger og fres i olje, pepper, en smørklatt og litt hvitløk i panne).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå