Gå til innhold

Middag - ukesmeny - forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var i butikken på vei hjem fra jobb nå, og det var ett mas!!!! hjelp meg med middagsforslag så vi kan lage en ukesmeny og kan handle 1-2 ganger i uka i stedenfor hver dag....

snuppa er 1 år, kom gjerne med forslag vi kan spise alle tre :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer min for denne uken:

Mandag: Rester etter pølse/tomat/pasta gryte fra i går.

Tirsdag: Svin indre fillet, gode grønnsaker + bakt potet

Onsdag: Rester av tirsdag kuttes i smått og wokes sammen med frossen wokblanding + hvitløksbaugett. Hvis ikke det er rester igjen lager jeg fiskepinner og ris

Torsdag: Grøt

Fredag: Kokt torsk m potet og gulrot

Lørdag: Planlegges aldri da vi ofte drar på besøk/får besøk. Menyen bestemmes på fredag eller lørdag.

Søndag: Gilde kjøttkaker i brun saus m grønnsaker og potet

Mine små får tilbud om samme meny, kutter ut ting de ikke liker, erstatter enkelte ting med noe som passer for de eller moser maten mer.

Skrevet

Våre ukesmenyer går stort sett ut på modellen 2-3 kjøtt, 3-4 fisk/sjømat, en veggis. Enten lørdags- eller søndagsretten er ofte ekstra lett, siden vi gjerne spiser borte på kveldstid en av de dagene.

F.eks:

Man: Fylt kyllingfilet med pesto og kremost; naturris; salat.

Tir: Hjemmelaget blomkålsuppe

Ons: Ovnsbakt laks m/grønnsaker + søt chilisaus, avocado og ferskost.

Tor: Skalldyrwok m/naturris og spinat.

Fre: Hjemmelaget lasagne m/grovpasta og karbonadedeig + salat

Lør: Sushi og misosuppe.

Søn: Fylte champignon (karbonadedeig/ris/sopp/urter/litt grønnsaker) m/guacamole, maiskolbe og hjemmelaget potetmos.

Det meste av dette kan spises av en ettåring - hvorvidt dere ønsker å begrense skalldyr og rå tunfisk bør tas i betraktning. Det har hendt ungene har hatt raptuser hvor de liker alt i en salat, men ikke at det blir blandet - da fungerer småskåler med ulike ting bra, så kan de plukke og systematisere etter ønske.

Storhandler en gang i uka eller sjeldnere, supplerer med ferske grønnsaker, frukt og friske urter + eventuelle ferske fiskevarer langsmed.

Skrevet

her var det mye spennende mat :o)

kan jeg få oppskrift på blomkålsuppe og de champignongene?

frøkna mi spiser stort sett alt :o)

Skrevet

Ingen uesmeny her, men noen middagsforslag:

Sprøstekt laks med agurk og rømme.

Seifilet med løk.

Tomatsuppe med egg, pasta og kjøttboller.

Kylling, saus og salat.

Biff med shampignon og løk.

Fiskepinner/fiskepannetter med potetmos.

Fiskeboller/fiskekaker.

Lasagne og salat.

Spagetti bolognese.

Pølsegryte.

Grønnsaksform med ostesaus.

Taco/pizza.

Pastasalat.

Grøt.

Kjøttkaker, gulrøtter og erterstuing.

Kotteletter, surkål og gulrot.

Alt serveres med ønsket tilbehør av typen brød, potet, pasta, ris.

Skrevet

Her er champignonene: http://www.dinbaby.com/forum/thread/9954562

Blomkålsuppa: ta ca et halvt blomkålhode og noen kvaster brokkoli om dere liker dette, hakk i passelige suppebiter og kok i 6-7 dl vann.

Lag hvit saus i en kjele (2 ss smør + 3 ss mel + et par dl melk), spe med et par dl fløte, tilsett kokekraften fra grønnsakene og rør jevnt, ha i salt/peper etter smak, hell i grønnsakene og server.

Finnes mange varianter du kan lage slike supper på, og dette er ikke den aller kjappest, men den jeg liker best. For variasjon kan du ha i f.eks revet ost eller krutonger (krutonger lager du greit av et par dager gammelt brød; del i terninger og fres i olje, pepper, en smørklatt og litt hvitløk i panne).

Skrevet

tusen takk :o)

Skrevet

fler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...