Gå til innhold

Noen med greie på svangerskapsforgiftning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag var jeg til vanlig kontroll hos jordmor. Var da i uke 36 pluss 3. Jeg var i helt fin form, bare veldig sliten. Men det ser jeg på som veldig normalt med ei lita turbojente på 16 mnd i tillegg. :-) Iallefall begynte hun med å måle blodtrykket mitt. Det har vært helt fint i hele svangerskapet, også i det forrige. Hun så litt overrasket ut, og målte en tur til. Så prøvde hun et anna apparat og målt 2 ganger med det også. Da begynte jeg å bli rimelig svett.. Skjønte jo at noe måtte være veldig galt. Blodtrykket var da 140/85 (mener jeg) Det ligger normalt på ca 125/70. Overtrykket var ikke særlig høyt, men er visst undertrykket som er farlig. Urinprøva hadde utslag på 2+ på eggehvite. Og i tillegg hadde jeg gått opp 6 kg på verså 4 uker, mye hevelser i kroppen. Så da ble det en sykehustur til sjekk. Ble lagt inn i 2 netter til observasjon. Blodtrykket sank litt etterhvert, men var på det meste 160/99. Var bare såvidt de sendte meg ut igjen i går. Og må inn igjen på sjekk i morgen. Har veldig liten lyst til å bruke de tre siste ukene til termin inne på sykehuset liksom.. Noen som vet hvor fort de setter i gang fødselen? Må jeg bli merbart mye dårligere før det skjer? Jeg har jo tross alt ei her hjemme som trenger mamma`n sin også.. Som i tillegg skal begynne i barnehagen på onsdag. Og da må jo jeg være med. Nei, nå vil jeg faktisk få denne ungen ut, så jeg kan komme meg igjen.. Er 37 fullgåtte uker i morra. Ungen er da vel rundt omkring 3 kg da??

Dette ble langt. Kunne bare trenge noen tilbakemeldinger fra noen med erfaring. Nå er jenta mi på besøk hos tanten sin, for jeg skal jo bare slappe av og slappe av......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du

Din erfaring høres temmelig lik min egen. Men det startet noe senere hos meg. I uke 39 fikk jeg høyt blodtrykk (160/110 på det værste), +3 proteiner i urinen og ødemer. Jeg ble lagt inn på føden en mandag. Men ble sendt hjem 3 dager senere fordi jeg var i ganske god form og fordi det var så stor pågang på føden. Neste mandag var det samme opplegget, men ble satt i gang da. Med foleykateter. Fikk to modningstabletter neste dag og drypp tredje dagen. Den dagen kom lillegutt. Han ble altså født 4 dager etter termin. Hvor tidlig de setter deg i gang er nok litt forskjellig. Jeg tror nok de dessverre kvier seg noe for å sette deg i gang ennå. Men du kan jo håpe det skjer om en eller to ukers tid. Men husker det var viktig å ta det med ro når man har utvikling til svangerskapsforgiftning. Stress er din værste fiende nå, så pass på deg selv!

Skrevet

hvis det ikke er så gale så får du være hjemme og gå til litt oftere kontroll...hvis ikke legges du inn og blir satt i gang hvis det forverrer seg...eller du blir satt i gang med en gang, men da skal det være ganske alvorlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...