Gå til innhold

Mors uker og babyens uker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har tatt ultralyd får man jo "nøyaktig" tidspunkt for fødselen. Der legger de ikke til eller trekker fra 14 dager siden mens osv. Så når man har vært på UL er vel både mor og barn "like" langt i svangerskapet eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ligger ikke vi 2 uker foran barnet da? blir alle satt tilbake 14 dager på UL da eller?det er jo ikke noe gøy..bra du skrev innlegget...det der har jeg ikke tenkt på....

Skrevet

nei, dette tror jeg ikke stemmer! det er noen som blir satt tilbake ved veldig tidlig UL, for fosteret har visst en tendens til å ligge i dvale før den plutselig utvikler seg veldig mye. Sist jeg var gravid fikk jeg justert terminen med 1 dag ved UL, tror ikke det er vanlig å få justert så veldig mye, med mindre man har en veldig lang/kort menssyklus! =)

Skrevet

Hmm, jeg har heller aldri hørt at man kan bli satt tilbake hele 14 dager..?

Skrevet

Fikk justert med 22 dager første UL i uke sju. Så fikk jeg ny justering med åtte dager mindre ved UL i uke 18. Så noe rart er det...

Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet... Svangerskapet varer i 40+2 regnet fra 1. dag i siste mens, babyen blir unnfanget 14 dager etter dette, og er "med" 38+2 av denne tiden. Man blir ikke satt frem eller tilbake på andre grunnlag enn størrelsen på fosteret. Noen ganger vil eggløsning ha funnet sted tidligere eller senere enn normalt og fosteret kan ha ligget i dvale en stund (opptill 12 dager). Hvis foreldrene er spesielt høye eller lave, kan dette ha en liten betydning, men fosterene er visst nok veldig like i størrelse i uke 17-19, derfor screening på denne tiden.

Skrevet

Jammen hvorfor regne 14 dager mindre på ungen enn på mora? Jeg forstår det ikke. Når jeg ser på datoen for fødselen min stemmer den med ca da jeg hadde eggløsning, altså 9 vanlige måneder. I 9 vanlige måneder er det ca. 40 uker. Så når jeg har termin 12 november, betyr det at junior ble unfanget ca. 12 februar. Og det stemmer for det er ca 14 dager siden siste gangs 1 dags mens (puhh).... Synes det er snodig å regne annerledes?

Skrevet

Kan jo ha noe å si med at neste egg begynner å modnes i eggstokken ved menstruasjon. Dette er jo ikke levedyktig før det møter en sædcelle og disse smelter sammen og de begynner å dele seg. Egget har altså startet sin utvikling fra 1. dag i siste menstruasjon, mens det ikke kan kalles for embryo eller starten på et barn før eggløsning???

Dette er sikkert bare en formel for utregning og oppfølging av svangerskapet som legene har blitt enige om, og ikke noe vi kan gjøre noe med. Jeg synes det går veldig greit å tenke i uker, men jeg merker at mine tanter og foreldre tenker i måneder, men et svangerskap er jo ikke eksakt 9 måneder, derfor har de gått over til å bruke uker antagelig.

Skrevet

intressant dette.. jeg hadde menstermin 20.des, men etter ul ble jeg flyttet 9 dager, så nå er termin min 29.des.

skjønner hva du mener HI. i starten av svangerskapet sies det at barnet ligger 14 dager etter moren. men på ul kikker de på barnet og bestemmer ut i fra målene på barnet når termin skal settes. men ligger vi mødre 14 dager foran vi da, eller er mor og barn samkjørt?

(litt komplisert dette men..:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...