mamma2006og2007 Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 På fredag var jeg til vanlig kontroll hos jordmor. Var da i uke 36 pluss 3. Jeg var i helt fin form, bare veldig sliten. Men det ser jeg på som veldig normalt med ei lita turbojente på 16 mnd i tillegg. :-) Iallefall begynte hun med å måle blodtrykket mitt. Det har vært helt fint i hele svangerskapet, også i det forrige. Hun så litt overrasket ut, og målte en tur til. Så prøvde hun et anna apparat og målt 2 ganger med det også. Da begynte jeg å bli rimelig svett.. Skjønte jo at noe måtte være veldig galt. Blodtrykket var da 140/85 (mener jeg) Det ligger normalt på ca 125/70. Overtrykket var ikke særlig høyt, men er visst undertrykket som er farlig. Urinprøva hadde utslag på 2+ på eggehvite. Og i tillegg hadde jeg gått opp 6 kg på verså 4 uker, mye hevelser i kroppen. Så da ble det en sykehustur til sjekk. Ble lagt inn i 2 netter til observasjon. Blodtrykket sank litt etterhvert, men var på det meste 160/99. Var bare såvidt de sendte meg ut igjen i går. Og må inn igjen på sjekk i morgen. Har veldig liten lyst til å bruke de tre siste ukene til termin inne på sykehuset liksom.. Noen som vet hvor fort de setter i gang fødselen? Må jeg bli merbart mye dårligere før det skjer? Jeg har jo tross alt ei her hjemme som trenger mamma`n sin også.. Som i tillegg skal begynne i barnehagen på onsdag. Og da må jo jeg være med. Nei, nå vil jeg faktisk få denne ungen ut, så jeg kan komme meg igjen.. Er 37 fullgåtte uker i morra. Ungen er da vel rundt omkring 3 kg da?? Dette ble langt. Kunne bare trenge noen tilbakemeldinger fra noen med erfaring. Nå er jenta mi på besøk hos tanten sin, for jeg skal jo bare slappe av og slappe av......
(*)stjerna(*) Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 jeg hadde blodtrykk på 200/110 da jeg ble satt i gang i mitt flrste svangerskap. men bare høyt blodtrykk blir du ikke satt i gang for, da får du bare blodtrykks medisiner. Det er ødemene (hevelsene) i tilegg til blodtrykket dem reagerer veldig på. jeg så ut som en ballong,for å si det mildt. ble satt i gang etter først ett døgn med blodtrykks medisiner, slik at ikke blodtrykket skulle være så høyt under fødselen. selve igangsettingen var gjort på en halv dag eller noe slikt så vidt jeg husker , så tok de vannet mitt (som for øvrig var helt sort/grønt) og da skal jeg si deg det ble fort gang på sakenen. fikk drypp slik at veene skikkelig kom i gang og epidural med en gang. selve fødselen gikk helt greit, og siden jeg også måtte ha epidural så gikk det jo veldig fint. ser mange andre her inne "klager" over at en i gangsatt fødsel er mye værre enn en som starter av seg selv...der har jeg faktisk helt omvendt inntrykk ! syns jeg hadde en veldig kjapp fin fødsel jeg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå