Gå til innhold

Min fødselshistorie.


#Glad mamma til2#

Anbefalte innlegg

Jeg våknet 05.15 tirsdag morgen den 24.07.07.

Kjente noe som lignet veldig på rier,men tenkte ikke så mye mer på det siden jeg var 4 dager på overtid og hadde hatt veldig mye kynnere og modningsrier de siste ukene uten at det ble noe mer.

Det tok imidlertid ikke lang tid før jeg skjønte at dette var alvor,men riene kom mye tettere enn normalt.

De kom først med 4 min.mellom som fort ble til 2 og 1 min.De varte fra 20sek til 60sek.

Jeg hadde bestemt meg for å vente med å ringe føden i det lengste,ville være sikker på at det var ordentlig i gang.

Gjorde ferdig bagen,ordnet med barnepass til storesøster på snart 4 år og tok meg en dusj.

Da var jeg ikke i tvil om at dette var ordentlig på gang.Det som var rart var at riene kom så tett hele tida,de fleste varte 1min.etterhvert.

Ringte føden hvor de sa jeg kunne komme med en gang.

 

Det var en ubehagelig kjøretur med så tette rier og et voldsomt press nedover under riene.Men det gikk da greit var framme etter 45 min.Da var klokka 11.00.

 

De målte rieaktiviteten og puls på babyen.Jo da,fødselen var godt i gang,men de sa det var uvanlig med så korte pauser mellom riene og riene varte litt kortere enn vanlig,men de var tydeligvis effektive for jeg hadde 6cm åpning når vi kom fram.Ble sendt rett inn på fødestua.

 

Jeg har vært fast bestemt på å føde uten smertestillende og vurderte ikke å ta noe for smertene.Syntes det gikk greit,var jo selvfølgelig vondt,men tenkte hele tida på at det er jo over om noen timer,det må jeg da klare.Fikk ikke ned noe annet enn noen super med pepsi max,rakk ikke noe annet mellom riene,da var det best å slappe.

 

Jeg gikk litt rundt og satt på kne over en sakkosekk i senga i godt over en time.Hadde masse vann foran hode på babyen som forklarte det voldsomme presset nedover.Vannet gikk litt og litt.Hadde da fått full åpning i 14 tida,men pressriene var sene med å komme.

Etter vaktskifte av jordmor i 15.00 tida fikk jeg en prekestol å stå i og det fikk fart på pressriene.Hodet kom fort nedover og jeg bestemte meg for å føde på krakk etter anbefaling av jordmor(det er virkelig å anbefale,du får hjelp av tyngdekraften)

Etter 2 skikkelige pressrier var prinsen ute,det gikk veldig fort og greit.

God gutten var 4080g, 54cm.lang og 36cm rundt hodet,en liten kraftkar dette.Han ble født kl.15.58

Revnet litt og måtte sy 3 sting,og ett rift ble ikke sydd.

 

Jeg sitter igjen med en fantastisk fødselsopplevelse etter trøbbel ved forrige fødsel som endte med haste KS.

 

Samboer masserte ryggen min under nesten alle riene og det hjalp godt.Det er å anbefale.

 

Nå er vi hjemme og koser oss,med ei stolt å flink storesøster og lillebror Martin.

 

Lykke til til alle dere som ikke har født,håper dere får en fin fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...