Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Jeg lurer rett og slett på hvordan folk finansierer brylluppene sine. Er det vanlig at foreldre betaler, eller betaler brudeparet alt selv? Med hver vår forlover, foreldre, søsken, tanter, onkler og besteforeldre blir vi maksimalt 37 stykker. Greit nok tall det.. helt til jeg ser menyprisene og skal gange dette opp. Over 16 tusen bare for mat for eksempel.. og da kommer jo vin og slikt utenom.... for ikke å nevne leie av festlokalet, toastmaster osv osv. Nå er det foreløpig bare jeg som fantaserer her, så ingenting er blitt diskutert mellom meg og min kjære. Ser nesten for meg at vi burde ta et lite selskap kun med foreldre jeg for å se økonomisk på det, og så heller ta en liten fest med forloverne og andre venner.
pandabjørn Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Ja det er ingen billig fornøyelse å gifte seg uansett om brudeparet betaler selv eller får hjelp av foreldrene.. vi blir rundt 58 stk hvis alle kommer og vi betaler 1000,- pr kuver!! heldigvis så har jeg snille foreldre så vi får bryllupet av dem som er inkl all mat, + drikke til middag, og fri bar etterpå... så hele bryllupet kommer på rundt 100.000,- så vi betaler rundt 40.000,- selv... kommer ann på hvor gamle dere er, om dere har god intekt osv.. de fleste sparer jo mange mnd i forveien når de vet når de skal gifte seg..setter av så og så mye pr mnd til bryllup hvis man ikke har så mye penger... ønsker dere lykke til med planleggingen
Kystrøya Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Det varier utrolig mye hva et bryllup koster og mange faktorer spiller inn. F.eks hva du velger som festlokale, hva du velger å servere, om man har¨åpen bar, hvor du kjøper brudekjole, hvor mye man vil gjøre selv osv osv. Personlig kommer vårt bryllup på ca 30 000 kr og vi betaler alt selv. Da leier vi et samfunnshus her for 3000 kr. Vi bestiller koldtbord der menyprisen er 110 pr pr pers. Men skal da lage gryterett selv utennom, så det blir litt dyrere pr pers. Kakene lager familien vår (mamma lager bryllupskake) og jeg selv. Brudekjole har jeg kjøpt på qxl, og jeg skal lage blomsteroppsatsene selv (skal ha et slags høsttema). Invitasjonene og bordkortene lagde jeg selv, sangheftene skriver mammas samboer ut. Men så kan man og velge å ha det f.eks på et hotell med mat og drikke derfra, og da vil det naturligvis bli noe dyrere (mange her har bryllup rundt 100 000 kr). Så det er bare å finne ut hva en selv vil ha
Happy H Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 min erfaring er at et bryllup koster det du legger i det. det er dine forventninger og krav som avgjør prisen. vi gifter oss 22september,og skal ha 80gjester til middag. regner med at alt i alt kommer dagen på ca 80.000kr!!! vi sparer der vi kan, og ordner mye sjøl for å få d til denne summen. Men vi får alikevell en dag som er helt perfekt for oss. istede for hotell kan du velge å ha festen en plass du kan ha m alkoholen sjøl,og bestille catering. d finnes uendelig mange muligheter.
Hjertefamilien Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 Man gifter seg som regel bare en gang... Vi betaler alt selv sånn det ser ut nå, noe vi syns er helt greit :-) Vi blir 44 gjester, mat, lokale, båtleie, klær, drikke, kaker ++ så kommer vi nok opp i 30 000. Tenk på hvem du kjenner. Hvem kan fotografere? Vi bruker en hobbyfotograf, hentet via kjente Hvem kan bake? Vår bryllupskake blir lagd av en konditor vi kjenner Hvem har en råflott bil? Vi vil heller kjøre i en tøff bil enn en gammel limousine etc. En bekjent kjører. Noen som er gode på å lage mat? Mye billigere enn å bestille. Evt sjekk med flere cateringselskaper. Gjerne en kokkeskole også! Lærlinger trenger praksis. Noen som kan stelle håret ditt?? Ei venninne som er frisørlærling fikser både hår og sminke. Kommer hjem til meg. Kjole: bestill via nettet. Helt ufarlig å kjøpe kjole for eks via Torunn. Mange her har gjort det og er fonøyde. Min kommer om 2-3 dager. Kun 3400 kr. Sikkert andre ting jeg ikke kommer på... Alt går an :-)
Vannmann35 Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Vi betaler alt selv og sparer et fast beløp hver måned. Har et år å spare på og skal nok klare å få nok til både bryllup, bryllupsreise og litt til. Prisen kan bli akkurat den man vil selv - mange måter å gjøre det på som flere forteller her!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 Mange gode tips her ja Tusen takk Nå har jeg noe håndfast å gå til samboeren med
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 Vi er avlastningeforeldre annen hver helge og disse pengene er øremerket koselige ting som feks kino ,bowling, ferie osv. Vi fant ut at det var kjempegreit å legge bort litt av disse til bryllupet. Vi betalte hele bryllupet selv, uten støtte fra foreldre.
aanonym Skrevet 30. juli 2007 #9 Skrevet 30. juli 2007 Dyrt er det, men det trenger iKKE koste 50-100 000, som noen legger opp til! Bruk nettverket, er mitt tips. Blant våre venner/slekt fant vi kokker, musikere, folk som hadde tilgang til flotte, gratis lokaler, folk som reiser mye til utlandet og kan handle taxfree alkohol, servitører osv. osv. Vi fikk en til sammen ca 15-20 000 fra foreldrene våre, og la i ca 10 000 selv. Det ble et fantastisk brullup med ca 110 gjester!
mammamamut Skrevet 30. juli 2007 #10 Skrevet 30. juli 2007 vi har satt av 120 000 kr selv til bryllup!! regner med vi får endel penger av foreldrene våre i presang, men har satt a 120 000 så vi har ikke regnet med ekstra støtte.
Heidi****** Skrevet 31. juli 2007 #11 Skrevet 31. juli 2007 Det er dyrt m bryllup, men hvis man fordeler kostnadene utover månedene i forkant så blir det ikke så mye på en gang. Jeg kjøpte nydelig beige Roberto Cavalli designerkjole på www.ebay.com til 4000 kr i silke og silketyll:) Kjøpte gullslør en måned til 1900 kr på Brudekjolen i Oslo, litt dyrt men langt og veldig flott til kjolen. Kjøpte sko på DNA til 799,-. Kjøpte nydelige brudepikekjoler på Monsoon på Aker brygge i Oslo, ganske rimelige (500,- per stk) og er veldig originale og flotte, de har mange fine sko og til barn. Selskapslokale betalte vi på forhånd. Drikkevarer kjøpte vi på vinmonopolet og blandevann i butikken, med returrett til det som ble til overs. Bestilte invitasjoner/kirkeprogram/bordkort/meny/drinkekart ++ på www.kortbutikken.no (rimelige og flotte, + enkle å bestille online). Dette betalte vi underveis før bryllupet. Leide lokale på Kalvøya i Bærum kommune, så de ordnet med maten (sommertapas, gjestene forsynte seg fra buffetbord, og stemningen ble løs og ledig) Fikk bryllupskaken fra far samt flyreisen til bryllupsreisen + fikk penger av mor og svigerforeldre. Så ble ikke så ille dyrt.
Heidi****** Skrevet 31. juli 2007 #12 Skrevet 31. juli 2007 +.... lagde blomsterdekorasjonene til bordene selv Kjempelett og lekkert, jeg lagde 6 stk på en time i hui og hast dagen før og satte dem kaldt natten over. Se http://www.vermontvows.com/gallery.php/sid/1/aid/52/page_id/2 Jeg kjøpte i blomsterbutikk firkantete lave former, grønn oasis og mange bunter med roser (velg de fargene du liker) Klipp av rosene og stikk dem ned i oasisen (som må dynkes i vann på forhånd. Bør settes nedi symmetrisk. Blir lekkert! Se bildet! Og myyye rimeligere enn hos blomsterbutikken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå