mamma mai Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Hei. Akkurrat nå er jeg ganske fortvilet, er gravid i uke 35 + 3 og prinsen min ligger i sete leie. Jeg kom over en artikkel om dette, og ble ganske bekymret: (Les under utdrag) Hvorfor ligger barnet mitt i seteleie? De fleste barn som blir født i seteleie er friske, men undersøkelser har vist at barn født i seteleie har flere medfødte misdannelser. Det vanligste er medfødt hofteleddsdysplasi (hofteluksasjon) som forekommer hos ca ti prosent. Alle nyfødte blir undersøkt for dette. Barn født i seteleie blir nøye undersøkt som nyfødte og de får ofte gjort en ultralydundersøkelse av hoftene. Også andre mer alvorlige misdannelser forekommer hyppigere, men en del av disse ville kunne oppdages ved ultralydundersøkelsen i 18. uke. Barn født i seteleie har en lavere fødselsvekt enn barn født i hodeleie. Den lavere fødselsvekten kan være forårsaket av en svikt i morkakens funksjon, men hos de fleste er det ikke mulig å påvise noen direkte sammenheng. Det er i de fleste tilfeller ikke mulig å gi noen god forklaring på hvorfor barn blir liggende i seteleie. Har dere hørt om dette før? Kan ha flere misdannelser, HJELP....Nå ble jeg nervøs.
TussiLussi Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Vet om mange som har født /tatt KS med seteleie uten noen misdannelser..... Tantungen min lå i seteleie og har nok litt innoversvinget hofte hun kanskje må få litt fysioterapi for. Men alt i alt er vel sjansene for at det skal dukke opp noe STORT problem svært småe Skjønner godt at du ikke liker å lese slikt nå, men tror du kan ta det hele med ro. Ungen din kan vel også godt rekke å snu seg frem til fødsel ? er det ikke derfor man venter lengst mulig i fht å bestemme KS ?
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Hei! Er akkurat 40 uker i dag(termin på onsdag) og snuppa mi ligger i seteleie.. Du må ikke tenke på det som står der, jeg har vært på sykehuset og snakket med lege der i tillegg til min egen jormor (som også hadde seteleie når hun var gravid) og det stemmer ikke at barn i seteleie har flere medfødte misdannelser.. Jeg fikk først helt panikk når jeg hørte at jenta mi lå i seteleie og var fast bestemt på ks, men etter samtaler på sykehuset og med jormor har jeg bestemt meg for vanlig vaginal fødsel og gruer meg ikke i det hele tatt... =) Du får kjempe god oppfølging under hele fødselen og de har full beredskap i tilfelle hele veien.. Legen på sykehuset sa at 8 av 10 setefødsler gikk uten problemer, samenlignet med vanlige fødsler der 9 av 10 går uten problemer..
mamma mai Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2007 Jeg håper enda på at han skal snu seg. Dette er/blir fødsel nr. 2, men har mest lyst på planlagt KS om han ikke snur seg, jeg er ganske liten selv, og barnet er estimert til å være 3900 g ved fødsel. Men, jeg får høre på ekspertene, ut skal han på ett eller annet vis. Bare ble litt bekymra når jeg leste om misdannelser.
Gurine Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 Eldste jenta mi lå i seteleie ved fødsel, og jeg valgte av den grunn keisersnitt. Hun hadde ligget ganske klemt i seteleie i magen en stund, og hadde bena bakenfor ørene da hun ble født. Hun hadde faktisk avtrykk på det ene øret noen dager, fordi foten hadde presset mot øret. Hun fikk diagnosen hofteleddsdysplasi, hoftene hadde ikke "modnet" som de skulle, pga at hun lå lenge i seteleie. Hun måtte derfor bruke freikas pute etter fødselen. Hun brukte pute i bare to måneder, før hoftene hennes hadde modnet nok, og hun kunne ta den av. Har hørt om tilfeller der de må bruke pute lenge, så vi var veldig heldige. Hun var på kontroll og røntgen i 1års alder, og da var det ingen tegn til skade. I dag er hun 6 år, og virker helt normal i hoftene. Jeg angrer ikke på at jeg tok keisersnitt, men kan godt tenkes at en vanlig fødsel hadde gått like greit. At barnet kan bli født med hofteleddsdysplasi, gjelder ikke bare for de som ligger i seteleie. Dette bruker heller ikke å være noe stort problem, de er flinke til å oppdage dette på sykehusene, og barnet vokser det som oftest helt av seg og fungerer normalt.
Beibi82 Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Hei på deg! jenta mi lå i seteleie, og kom av den grunn med KS. 10 dager før terminen og veide 3630g =) Helt normal fødselsvekt, og ikke hadde hun hofteleddsdysplasi heller. Derimot stiv nakke hadde hun, men det var veldig enkelt å behandle hos manuellterapeut (viktig å få gjort det tidlig hvis du mistenker det), helt fin etter to behandliger. Ikke bekymre deg.. Prinsen din er nok helt FIN!!!
Mari 74 Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 Jeg hadde også jenta vår i seteleie under sist svangerskap, men alt var helt som det skulle med henne, og ingenting i veien med hoftene etterpå. Hun var ganske liten, 2900, men det er alle barna i vår familie, så det er genetisk. Jeg er blitt fortalt at forklaringen på seteleie ofte er fasongen på bekken eller livmor, men i mitt tilfelle mente de at det også kunne være dfordi hun var såpass liten, og hadde plass til å bevege seg ganske fritt der inne helt frem til fødselen. Jeg har nå tre uker igjen av mitt andre svangerskap, og denne babyen har også snudd seg i alle retninger, men nå for en uke siden plasserte han seg med hodet ned, og har ligget slik siden. Ville ikke tenkt på at det er noe galt med babyen selv om den ligger i sete, alt er nok helt som det skal. Jeg kjenner mange som har hatt seteleiebaby, men de har alle vært like friske, og det er nok babyen din også. Lykke til!
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 Vil bare ønske deg lykke til:) Det går sikkert greit uansett om du velger å føde vaginalt eller ved KS. (det ble KS på meg pga føttene lå ned på vesla, mens jeg i utgangspunktet hadde tenkt å føde vaginalt) Også kan du være heldig så babyen snur seg før fødselen:) (de kan snu seg til den riktige veien ved seteleie helt opp til fødselen er i gang visst nok i følge spesialistene jeg hadde samtale og oppfølging av på SØF:)) Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå