*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 ...Har fått fullstendig dilla på fenalår i skiver på ristet brød med masse majones & vam kakao til ))) Men er dety trygt & spise fenalår?
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 jeg ville holdt meg unna fenalår da det er speket.. men kakao er jo bare å nyte i vei!
MiniMeAndMe+spire Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Skal vel ikke spise spekemat når man er gravid vel....? Jeg har fått "no go" fra min jm hvertfall...
3 skatter ute:) Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 fenalår er rått kjøtt, og det skal man jo som gravid ikke spise. akao derimot kan man drikke:)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Jeg og flere har fått beskjed fra både lege og jordmor at det går greitt å spise slikt kjøtt, men selvsagt i begrensede mengder! Er man bekymret så frys kjøttet et par dager! Kjøtt her i Norge er både varmebehandlet og mere til, så det er trygt! Men frys om du er bekymret!
dolly29 Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 hva viss du fryser fenalåret først? Går det an å spise det da?
sikat Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 Fikk beskjed fra min lege om at spekemat er ok(men skal helst spises mest mulig 'nyåpnet'), men man skal passe seg for annet rått kjøtt(sånn som blodig biff, dårlig stekt kylling osv.). Er vel generelt lite med skumle bakterier i spekemat som jo er saltet nettopp for at bakterier ikke skal trives der.
jordbærsjokolade Skrevet 30. juli 2007 #9 Skrevet 30. juli 2007 Det er vel ikke mengden kjøtt som er problemet? Problemet oppstår hvis du er uheldig og spiser infisert kjøtt, selvfølgelig er sjansen større om du spiser mye, men en kan være uheldig den ene gangen man spiser også! Spekemat er vel ikke varmebehandlet, det jo rått?
jordbærsjokolade Skrevet 30. juli 2007 #10 Skrevet 30. juli 2007 Dette står inne på matportalen : Kjøtt Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned. (http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide) Mener å ha lest at man kan fryse kjøttet tre dager, men har også lest at (her inne) bakteriene da bare går i dvale, så er usikker..
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 Har fått beskjed om bare å spise jeg ja...å d har jeg gjort også..
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 se frysedebatten under "salami".. var en tråd ang salami, og der er det tatt opp samme problematikk.
*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 30. juli 2007 heheh...takk for alle svar ...da tror jeg at jeg velger & kose meg med mitt fenalår & min kakao...spiser jo ikke slike store mengder av det uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå