Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 når snuppa på 13 mnd spiser brød, så deler jeg skiva i 4, og får en å en bit. hun er ikke spesiellt gla i skorper, men jeg sier at hun skal spise opp skorpa si før hun får ny bit. hun har jo 8 tenner, så er jo ikke noe problem å tygge de, jeg deler skorpa opp i mindre deler, så blir det lettere å spise mindre biter. er hun for lita til å lære dette, eller virker det greit?? har ikke lyst til å være for streng heller...
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Det kan jo være bra å sette grenser og la dem forstå at man skal spise opp før man tar noe nytt, men man bør vel kanskje spørre seg selv hva man syntes er det viktigste- om det er at barnet spiser opp, eller at barnet ditt blir mett? Mange barn som blir "tvunget" til å spise skorper sier heller at det er mett og forsynt enn å spise den opp... Hilsen førskolelærer med gutt på 1 år.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Jeg må helt ærlig si at jeg ikke forstår hvorfor enkelte på død og liv skal ha en 1 åring til å spise skorpene på brødet. Skjønner ikke helt problemet, for det er da ikke mere næring i skorpene enn resten av brødet. Men nå har vi nå hver våre vaner på slike ting. Jeg tar enda av skorpene på brødskiven til lillegutt på 18 mnd.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Og så da? Et barn vil vel aldri sulte seg selv tilø døde, for å sette det på spissen. Enten vil barnet etter hvert lære seg at det er like greit å spise opp skorpen og gå mett fra bordet, ellers kompenserer de ved å spise mer ved neste måltid. Ser ikke noe galt i det HI gjør. Grensesetting kan man like godt begynne med tidlig, man gjør seg selv og barnet en bjørnetjeneste ved å undervurdere hva de forstår!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 takk for svar dere=) det er aboslutt ikke på død å liv at jeg vil at jenta mi skal spise skorper, de hun kaster på golvet slipper hun å spise, men jeg vil at hun skal lære seg til å spise hele brødskiva, selv om det ikke er like mykt og med pålegg på på skorpen. jeg vil bare lære henne at vi spiser opp den maten vi har fått før vi får ny mat.. men som en av anonymene sier over her, så er det utrolig hvor mye de skjønner, og jeg VET at jenta mi skjønner at hun må spise skorpene sine, for hun slipper de på golvet med ett fandeninvoldsk smil om munnen:) jeg tror jeg faktisk bare fortsetter med det jeg har valgt å gjøre jeg, om jeg nå lar henne plutselig slippe å spise skorper, skjønner hun iallefall at det hjelper å nekte..
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 for streng og for streng. Jeg ville ikke gjort det slik. Pjokken på 16 mnd spiser enda ikke skorper. man er ganske liten når man er 13 mnd tenker jeg da.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 jeg har aldri helt skjønt det derre med at barna SKAL spise skorpene.. jobber selv i barnehage og foreldrene er så opptatt av at vi skal passe på at de spiser skorpene sine før de får neste skive osv.... (Fra matboksen sin) kan skjønne det om barnet er glad i mat og har god apetitt..men som min lille f.eks som nesten ikke spiser så syns jeg det er viktigere at hun spiser og legger på seg enn at hun ikke spiser fordi hun ikke liker det... skorpen har jo ikke noe mer næring i seg enn resten av brødet liksom... så ja, jeg syns du er streng..
Ranveig R Skrevet 30. juli 2007 #9 Skrevet 30. juli 2007 Eg har "automatisk" skjært vekk skorpene til lillegut, fram til han fekk jekslar (men det har hendt at han har fått skorpe til å gnage på, sånn når det klør i munnen). Det er ganske vanskeleg å tygge skorpa skikkeleg med framtennene (prøv!). No er han 22 mnd og har akkurat fått dei første fire jekslane, så no har eg begynt å gje han brødet med skorpe. Han et det i midten først, så et han som regel skorpene. Om han lar dei ligge igjen lar eg han sleppe, vil ikkje gjere eit poeng ut av skorpeeting, då ser eg for meg at han kjem til å henge seg veldig opp i det og f.eks. kaste dei på golvet for å bli kvitt dei.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #10 Skrevet 30. juli 2007 Ja, synes du er for "streng" som du kaller det. Hun er ett år jo! Ikke alle 2-3 åringer som spiser skorpe en gang.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 "pick your battles" er det nor som heter.....det er ingen vits i å velge en kamp som vil ordne seg automatisk etter en stund. Barnet ditt vil uansett etterhvert føle det naturlig å spise skorpe så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har dette som en fanesak. Så lenge barnet ditt trives med matordet er alt ok. Hvis du gjør måltidene til en kamp kommer du til å tape i og med at barnet ditt vil forbinde det å spise til noe negativt. Altså velg dine kamper med omhu...husk det meste vil gå over av seg selv
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 huff, nå føler jeg at mange av dere tror at jeg står over datra mi som en hauk å gir henne huden full av kjeft om hun ikke spiser skorper, slik er det altså absolutt ikke. hun spiser mye av skorpene sine uten problem, men mye havner også på gulvet. jeg vet hun liker skorper, så jeg ser ikke problemet med å lære henne å spise opp maten hun har begynnt på. MEN, drøyer hun det veldig lenge, gir jeg henne ny bit, uten å si noe. jeg gir henne også ny bit mens hun sitter med den siste skorpa i hånda, og av å til spiser hun opp skorpa før hun begynner på den nye, (så noe må hun jo ha lært?) men som oftest kaster hun seg over den nye biten med stor iver=) jeg skjønner at mange mener at jeg er for streng, men det er jo faktisk forskjell på ett-åringer, og hva de er vant til.. min er vant til å spise mye skorper, og aksepterer så og si det.. takk for mange fine svar da=)
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 30. juli 2007 #13 Skrevet 30. juli 2007 Kjære deg..i og med at du skriver et innlegg om det her inne så tror vi jo at dette er et problem siden du tenker mye på det. Kanskje er du veldig usikker, redd for å gjøre feil og derfor vurderer alle forhold opp og ned for ikke å gjøre noe feil? Jeg kan trøste deg med at hvis dette er ditt største problem så klarer du deg perfekt ;-) Følg hjertet ditt så velger du automatisk gode løsninger ;-)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #14 Skrevet 30. juli 2007 jeg skulle nok presisert det i hovedinnlegget, men jeg ville bare vite hvordan dere andre gjorde/gjør det. jeg er ikke usikker og ikke redd for å gjøre feil, jeg kjenner dattern min så godt at jeg vet hva hun tåler av grenser og forventninger, jeg skulle nok bare ha formulert meg annerledes i HI:)
morpluss Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 Jeg må bare kommentere at vi har stikk motsatte regler! Jeg er veldig streng med at det ikke er lov å kaste mat på gulvet. Det er derimot helt greit å ikke spise opp (skorpene eller noe annet barnet ikke liker), så lenge det lar det være på tallerkenen/gir det til meg. Jenta mi startet så vidt med skorper i dag, da hun har fått litt jeksler å tygge med nå. Hun hadde også lenge 8 tenner, men, som noen andre kommenterer, er jo de udugelige til "drøvtygging", de egner seg best til å bite over noe med. Min strategi er å spise opp hennes skorper og gi uttrykk for at det er godt, og det ser ut til å order seg her i huset også. Jeg synes altså at regelen din er god, men at den kom for tidlig.
trebarnsmamma? Skrevet 30. juli 2007 #16 Skrevet 30. juli 2007 Gutten vår på 13 mndr liker skorper han, så jeg synes ikke du er for streng
mammatilpia Skrevet 30. juli 2007 #17 Skrevet 30. juli 2007 I boka "Gode knep for småbarnsforeldre" er din fremgangsmåte anbefalt.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #18 Skrevet 31. juli 2007 godt å høre at noen synes jeg gjør det riktig da:) lurt det med å presisere for dem at så lenge maten blir liggende på bordet, er det greit at den ikke spises opp. her kastes det mat rundt overalt når hun er mett, og vi sier til henne at hun ikke må kaste mat, men det er nok moro når hun ser at jeg reagerer.. ordner seg vell alt etterhvert=) man må bare følge hjertet etter hva man føler er riktig og galt har jeg funnet ut:) men takk for svar damer=)
Gjest Skrevet 1. august 2007 #19 Skrevet 1. august 2007 hvorfor må hun absolutt spise skorpa da? hun er jo bare litt over året gammel! altså..baby! ikke noen hast med å spise skorpa, mener jeg.. lillegutten min er 16 mnd, og prøver av og til på skorpa, men tvinges ikke til å spise den. det lærer han tids nok. la de være babyer, og skjær vekk skorpa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå