Gå til innhold

Foreldrepenger vs. engangsstødnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle stikke innom NAV og høre hva som lønner seg for meg. (Regner med at det blir engangsstødnad). Men, hva skal jeg ta med til NAV? Lønnsslipper? Kontoutskrifter? Selvangivelse®? Ingenting?

Mange som vurderer for eller imot foreldrepenger/engangsstødnad her?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke hva man må ta med,men mener foreldre penger er det beste valget,da får man jo faktisk penger hver mnd til barnet er 1 år, hva lever dere på når dere tar engangsstønad egentlig? de pengene går jo fort,det er jo bare 36 000,mens hvis man tar foreldre penger,får man jo mye mer når du legger sammen,f.eks hvis du bare får 5000 i mnd,er det jo faktisk dobbelt så mye. Hadde aldri vurdert engangsstønad når jeg har mulighet til foreldrepenger, har jo regninger å lån som skal betales hver mnd.=)

Skrevet

Takk for svar:)

For meg er situasjonen den at jeg er fulltidsstudent med deltidsjobb ved siden av. Har ikke jobbet så mye det siste semesteret fordi jeg har tatt nokså mange studiepoeng. Jobber i en fleksibel jobb, så lønnen er veldig varierende fra måned til måned. I gjennomsnitt får jeg utbetalt 3200 kr i mnd.

Så forskjellen mellom foreldrepenger og engangsstødnad blir antagelig ikke særlig stor. Fordelen med engangsstødnad, etter hva jeg har forstått, er at man kan jobbe litt/studere litt mens man er i permisjon. Det har jeg visst ikke mulighet til hvis jeg velger foreldrepenger (hvis jeg i det hele tatt har rettpå det, da)

Skrevet

Mener du må ha et inntjeningsgrunnlag på min 62000 for å ha krav på foreldrepenger. Men du har krav på fødselsstipend fra lånekassen hvis du har vært student de siste seks mnd av svangerskapet.

Skrevet