Gå til innhold

Foreldrepenger vs. engangsstødnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle stikke innom NAV og høre hva som lønner seg for meg. (Regner med at det blir engangsstødnad). Men, hva skal jeg ta med til NAV? Lønnsslipper? Kontoutskrifter? Selvangivelse®? Ingenting?

Mange som vurderer for eller imot foreldrepenger/engangsstødnad her?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke hva man må ta med,men mener foreldre penger er det beste valget,da får man jo faktisk penger hver mnd til barnet er 1 år, hva lever dere på når dere tar engangsstønad egentlig? de pengene går jo fort,det er jo bare 36 000,mens hvis man tar foreldre penger,får man jo mye mer når du legger sammen,f.eks hvis du bare får 5000 i mnd,er det jo faktisk dobbelt så mye. Hadde aldri vurdert engangsstønad når jeg har mulighet til foreldrepenger, har jo regninger å lån som skal betales hver mnd.=)

Skrevet

Takk for svar:)

For meg er situasjonen den at jeg er fulltidsstudent med deltidsjobb ved siden av. Har ikke jobbet så mye det siste semesteret fordi jeg har tatt nokså mange studiepoeng. Jobber i en fleksibel jobb, så lønnen er veldig varierende fra måned til måned. I gjennomsnitt får jeg utbetalt 3200 kr i mnd.

Så forskjellen mellom foreldrepenger og engangsstødnad blir antagelig ikke særlig stor. Fordelen med engangsstødnad, etter hva jeg har forstått, er at man kan jobbe litt/studere litt mens man er i permisjon. Det har jeg visst ikke mulighet til hvis jeg velger foreldrepenger (hvis jeg i det hele tatt har rettpå det, da)

Skrevet

Mener du må ha et inntjeningsgrunnlag på min 62000 for å ha krav på foreldrepenger. Men du har krav på fødselsstipend fra lånekassen hvis du har vært student de siste seks mnd av svangerskapet.

Skrevet

jeg jobba fram til 6 måned var ferdig og tjente ca 5000 i måneden, men de anbefalte å søke engangstøtte for hvis en ikke har tjent så mye så får en ikke så mye permisjonspenger uansett. det trekkes jo skatt også av dette. du får ikke alt det du har tjent opp.

Skrevet

kan man få foreldrepenger av overgangs stønad??? skatter jo av det...

Skrevet

Du skal få støtte fra lånekassen du, pluss engangsstønad. Er ihvertfall det som lønner seg for meg som ikke jobber så mye ved siden av =)

Skrevet

Ja, jeg regner med at det er det det blir til, Lalla & Lykkeliten. Tenkte jeg kunne regne på det uansett, da.

Men er det noen som vet om det er gjennomstittet de går etter? Eller er de så barmhjertige at de går etter de "beste" 6 månedene av de siste 10? hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...