Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du er gartner:), så lurte på om du vil svare på noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, et "lite" problem med en blomst nemlig *kremt* kanskje et uvanlig et...

Har en blomst som heter så mye som: zamioculcas

Og jeg fatter ikke hva den lever av (husker nemlig aldri å vanne den:(

Men problemet er ikke at den dør, den VOKSER... Og det noe så enormt! Her hjelper det ikke med pinner lengre, funderer på om jeg skal henge tråd i taket for å holde den oppe;) hihi Jeg fatter det bare ikke!

Også kommer det nye grener (eller hva du kaller det, skudd?)heeeele tiden.

Ikke misforstå, jeg er glad i blomsten, for jeg fikk den for 4 år siden av en som nå er dø, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med den altså!

Tror den har for liten potte også, men er brgrenset for hvor stor de kan være i vinduskarmen :s Men i hvertfall nå er den enorm, og henger ned overalt! Er ingenting som holder den oppe, og den vokser og lager nye i ett sett...

Knotete fra en trøtt mini, men håper du skjønner:) hehe

Skrevet

Hehehe... skjønner problemet... zmioculcas har en maksimumhøyde på ca 1,5 meter, og jo mer lys den får, jo mer vokser den... så du kan jo evt sette den et sted der det er mindre lys. Dette kan imidlertid slå feil vei ut hvis du sitter den i full skygge - planter har nemlig "instinkter" som gjør at de strekker seg mot solen (styresav veksthormonet auxin), og planten vil da bli langstrekt istedenfor tett og kort.Så pass på at den får lys, bare ikke for mye.

den vokser ca 25 cm i året, og den setter nye bladsett ca hver 3. mnd. etter 1,5 mnd vokser den mest i bredden.

det du kan prøve å gjøre, er å gi samme prinsipp som vi gjør med bonzaiplanter (miniplanter). grunnen til at bonzaitrærne blir så bittesmå, er at de har minimale forhold for å overleve. Vi gir dem akkurat nok vann og næring til å overleve. Når du gir en plante mye vann, næring og plass vil den vokse seg stor og god. hvis du gir den lite plass, altså liten potte, vil ikke røttene ha mulighet til å utvikle seg så godt, og den overjordiske delen må holdes nede for at det skal være balanse mellom røtter og overjordiske plantedeler.

Det samme gjelder for gjødsel og vann - dersom vi gir plantene lite gjødsel og vann, vil de ikke ha mulighet til å bli så store. samme som med oss - jo mer vi spiser, jo større blir vi =)

Vil ikke anbefale å klippe den så mye ned - du kan prøve å klippe litt, men ikke ta toppen. hvis du klipper toppen vil det komme opp to skudd, og disse to vil konkurrere om å komme høyest opp - mesteparten av næringen går nemlig til plantens topp. så da får du en enda større plante!

planten trives ved 18-25 grader og kan godt tørke godt mellom vanningen. gi den gjødsel innimellom,men som sagt ikke for mye.

Skrevet

HAHA... Nå må jeg le!! Ser jeg har gitt den det optimale hjem her i vinduskarmen min:) Her er det alltid varmt og fuktig (liten leilighet) og den får jo solen på seg mesteparten av dagen :s

Skal nok ikke få kose seg der så mye lengre nei;)

Men vokser den virkelig bare 25 cm i året, og bli 1,5 meter?

Jeg føler at den vokser noe sinnsykt! hehe har ikke målt, men tipper at den på det lengste er ca 1meter. Men som sagt så henger den jo nedover, for jeg har ingenting å sette den opp med. (hadde sånne blomsterpinner, men de ble tilslutt for kort!og blomsten tok de med ned i dragsuget;) Men skal prøve tipsene, å se om den roer seg litt;)

Men det er altså ikke farlig å ha den i for liten potte? Jeg har nemlig ikke noe stort noe. Bare en "vanlig" stue potte som man har i vinduet:s

Skrevet

Neida, trenger ikke potte den om hvis den ikke reagerer med å få skadedyr og sykdommer,eller begynne å se slapp og stygg ut.

Den skal liksom bare bli 1,5 meter og vokse 25 cm i året, men i de perfekte forholdene dine kan den nok vokse mer... hehe flytt den fort du =)

Skrevet

Mente forresten etter 1,5 meter vokser den mest i bredden, og ikke etter 1,5 mnd... =)

Skrevet

Weee, får løpe å gjøre det! hihi:):)

Takk for hjelpen! Er vel ikke alle som har problemer med at plantene vokser for mye... Snakk om å føle seg grønn på sånne ting..

HAHAHA overtrøtt! Men hehe er helt grønn på blomster;) Tror jeg skal gi meg no..hihi og heller bære den store jævelen vekk fra vinduet;)

Skrevet

Tenkte meg det;)

Er godt over 1,5 mnd nå:P hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...