Gå til innhold

Er du narkoman om du røyker hasj hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller "bare" rusmisbruker?

Er det egentlig noen forskjell på de to benvnelsene?

I tilfelle hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definisjonen på narkoman er en som lider av narkomani, og på narkomani "avhengighet av narkotiske stoffer."

Man kan nok sies å misbruke rus uten å være avhengig av å misbruke den, og dermed være rusmisbruker uten å være narkoman. Men de fleste som røyker hasj hver dag er nok i noen grad avhengige, for det høres ut som et skikkelig ork. Avhengigheten av hasj er dog ikke nødvendigvis voldsomt sterk sammenlignet med andre narkotiske midler, og det vil kunne være mulig å kvitte seg med den uten f.eks innleggelse og lignende, som f.eks en heroinist gjerne vil behøve.

Skrevet

Takk for hurtig, og reflektert svar.

Mannen min røyker desverre hver dag, og jeg må innrømme at jeg i det lengste har fortrengt det faktum at nok er avhengig, og totalt umotivert til å legge det på hylla.

Ikke det benevnelsene egentlig skal ha så mye å si,handlingen er jo fremdeles den samme.

Jeg har aldri tenkt på ham som narkoman,men han er jo helt klart misbruker.

Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Småbarnsforeldre (antar jeg?) som bruker cannabis daglig har stort sett et problem. Hva mener han selv om saken? Dersom han synes det er greit at ungene ser ham røyke pot eller rusa, bør dere ta en ganske alvorlig prat. Det bør dere forsåvidt uansett.

Skrevet

Det har du helt rett i.

Prat hjelper desverre ikke. Han vi har en datter på to år.

Og nå lurer jeg på om jg rett og slett må innse at slaget er tat og pakke sakene mine.

Det er bare så innmari vanskelig.

Skrevet

Det vil jeg tro. Men om man ikke kommuniserer bedre enn at han ikke ser et problem ved det, er det kanskje det beste. Får du ham eventuelt med på familierådgivning e.l?

Skrevet

Problemet med de som bruker hasj hver dag, er at det er veeldig vanskelig aa faa dem til aa innse at det er et problem. Vanligvis mener de at de absolutt ikke er avhengige, men de vil ikke (klarer ikke) aa slutte heller.

Derfor er dialog ofte vanskelig, da de ikke innser problemet.

Men masse lykke til!

Skrevet

Det er nok slik hos oss. Han sier ja og ha, og vil ikke snakke om det. Han mener vel egentlig at det ikke er noe problem, men at jeg gjør det til et problem ved å fokusere på det.

Jeg merker egentlig liten forskjell på ham om han har røkt eller ikke, kansje fordi jeg er så vandt til det.

Av og til tenker jeg at kansje han har rett, at det er jeg som gjør det til et problem, han fungrer bra i jobb og ellers til tross for røykinga.

Men jeg følr at det er så feil, jeg vil ikke mer nå.

I fjor på denne tida hadde vi en alvorlig prat, jeg hadde også da planer om å flytte ut, men han hørte tilsynelatende på meg, og gikk med på å slutte. Og holdt seg akkurat så lenge at jeg hadde fått troen tilbake på at vi hadde en framtid sammen, og vi begynte å snakke om huskjøp og flere barn.

Jeg strever med å gi slipp på denne tanken, jeg ønsker meg sånn flere barn nå, men jeg tror jeg må slutte å drømme nå.

Skrevet

Rusmisbruker er man,ja.Og det er ikke "bare-bare".

Er man avhengig av noe som ikke er bra for deg,så kan det neppe betenges som annet enn misbruk.

Om man velger kalle det narkoman eller "bare" rusmisbruker, det er egenlig flisespikkeri i mine øyne.

Men nå hater jeg "vanlig" tobakk også, og har dessuten sett hva marijuana misbruk har ført til hos en meget nær person. Og "it aint pretty" i dag,nei...

Skrevet

Jeg er enig med -<<- som mener det er rusmisbruk men ikke nødvendigvis narkomani.

Og det ER et stort problem, ikke bare fordi du fokuserer på det men fordi det er ulovlig, det er skadelig og det innebærer ofte en holdning til både bruken og mennesker rundt som ikke er bra.

En avhengighet som kan resultere i uvettige handlinger. Man blir jo uklar i hodet, noe jeg mener man ikke skal være når man har ansvar for barn. Og hva med den dagen han ikke har fått tak i "dagens dose"? Hva hender da?

Jeg ville, som foreslått over her, tatt en skikkelig alvorsprat med ham, og dersom han hverken respekterer at dette er et problem for deg eller at du ikke ønsker at det skal fortsette, ja da tror jeg at jeg ville gitt ham "båten".

Skrevet

Du har nok rett i at det er flisespikkeri. Jeg må bare ha litt realitets orientering, tror jeg. Jeg har levd med han så lenge at det på en måte er normalt for meg. Men jeg hater at han røyker likevel, det sårer meg hver gang jeg ser eller lukter at han har røkt.

På en annen side har jeg en følelse av at jeg ikke har god nok grunn for å bryte med ham, at jeg gir opp for lett. Men jeg kan ikke forandre ham, og han vil ikke forandre seg selv.

Skrevet

Blir jo bare flisespikkeri til slutt.

En narkis er en narkis er en narkis. Og narkiser er også mennesker.

Skrevet

Akkurat. Men det hjelper ikke stort. ;-)

Skrevet

Jeg var gift med en som forsvarte det hver gang det ble bragt på bane.Kokain var heller ikke vanedannende,og han syntes jeg var ei skikkelig maskjerring.

Jeg gikk fra han til slutt. Det ødela for mye.

Skrevet

du er rusmisbruker om du røyker hasj hver dag ja,røyker du hver dag er vel det fordi at du ikke klarer å la være,og da har du et problem med rus!På samme måte som hvis du tar deg en øl hver dag,klarer du ikke la være har du jo da et alkoholproblem!

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor ofte og hvor mye man må bruke et rusmiddel for å være rusmisbruker. Etter min erfaring er dette helt induviduelt, og det avhenger mye av hvilke motiv man har for å bruke rusmiddelet.

Jeg kan også røyke hver kveld i enkelte perioder, ikke fordi jeg må, for jeg kan også la være. Men jeg går ikke sterkt inn for å la være fordi jeg vet det kommer av seg selv. Før eller senere blir jeg lei, og glemmer hele vannpipa. Nå er det fire måneder siden sist jeg har røykt, og før det røykte jeg så og si hver kveld i to måneder.

"Narkoman" er en helt innholdstom betegnelse, og når det kommer til et stykke, er det egentlig ingen som klarer å redegjøre for begrepet.

Skrevet

Ja, her hos meg er du det!

Skrevet

Min mann røyka også fast før. Til slutt gav jeg ham et ultimatum. "endten slutter du, ellers tar jeg med meg barna og går. Jeg kommer ikke til å la deg være alene med dem om du fortsetter å røyke".

Barna betydde tydeligvis mer for ham enn jointen, for han er rusfri og til og med røykfri nå. Desverre satt dritten sine spor.. Han sliter med psyken ennå.. De som røyker cannabis daglig har veldig store sjanser for å bli paranoide og få schizofrene tendenser.. Det er ikke bare bare!

Du kan sende meg en pm om du vil prate..

Skrevet

Statisktisk sett, ja. Men det er ingen som påstår at det er på grunn av cannabisbruk.

Skrevet

Lurte på hvor du ble av, Lillejonas.... SÅ langt ned på siden i en slik prinsipiell debatt for deg??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...