Gå til innhold

Ved et eventuelt brudd mellom deg og mann/samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

jada, jeg ble inspirert av en annen tråd...

Har dere diskutert hvordan dere vil gjøre det praktisk og økonomisk rundt et brudd?

Tror dere at dere vil fortsette å være venner og greie å gjennomføre det dere isåfall har snakket om hvis bruddet kommer, eller tror dere at det kan komme til å oppstå diskusjoner av typen jeg får for lite/betaler for mye, hus-salg (fordeling av evt overskudd ol) og alle sånne ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja vi hadde diskutert det, og vi skulle alltid være bestevenner bla bla.. men nå 3 uker etter bruddet, er vi ikkje bestevenner hvertfall..

Skrevet

Som nevnt i den andre tråden så har eg og samboren snaket om dette og kommet fram til en god løsning i vår situasjon;:

For å "rydde" litt opp slik at det ikke blir misforstått:

Da vi ble sambore hadde han et hus selv som han drev å pussa opp. Jeg innreda det og la ned endel arbeid der og penger i form av innbo og løsøre, pluss malte osv.

Han har særeie. HUset hans bruker vi som fritidsbolg og det står fullt møblert.

Så flyttet vi sammen hit til min hjemplass, han har fått jobb her. Nå har vi kjøpt et hus sammen, men det skal gå til meg alene HVIS det skulle bli et brudd og han skulle fortsatt betale halve lånet siden ha tross alt har lite lån selv, i stedenfor å betale bidrag.

Jeg skulle ikke betalt ham noe for huset. Alt innb vi kjøper til dette huset blir mitt alene. Han skal også bidra til klær osv til barna våre ved et brudd..men ikke noe utover det..annet enn eventuelt reise til og fra. Vi hadde kommet til å had en fleksibel ordning når det gjelder samvær.

Dette pga at barna skal slippe med flytting ved et brudd.

Men håper uansett aldri det skjer ;)

Skrevet

Vi hadde kommet til å kjøpe boliger i umiddelbar nærhet av hverandre (type samme borettslag e.l) og satset på å se ungene omtrent like mye hver, og å gjøre ting sammen dersom det var ungeting. Økonomisk fordeling ville ikke være noe problem, der har vi greie og juridisk gyldige avtaler.

Jeg tror nok vi ville klart å holde det hele vennskapelig, men kan selvsagt ikke si det for sikkert. Vi har flere venner som har vært gjennom brudd, med og uten barn, og holdt det hele forholdsvis vennlig i etterkant - gjerne med unntak av et par måneder unntakstilstand til å slikke sine sår. Jeg håper at omgangskretsen reflekterer også vår evne til denslags, om vi nå skulle finne på å ditche hverandre.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Vi hadde ikke diskutert så mye økonomisk, men vi leide jo, og da trenger en ikke tenke på hussalg og lån og sånt. Praktisk hadde vi heller ikke tenkt så mye over, men begge parter har jo vært enige om å prøve å få til en 50/50-ordning.

Så kom jo bruddet, og det har blitt til at vi ikke engang har flytta fra hverandre, så uvenner er vi ikke akkurat. Jeg holder på å finne meg noe nytt nå (trenger jo noe større), men vet ikke helt hva barnefar skal...tror han har veldig lyst til å bo med spira (kan jo ikke ha 50/50-ordning for en nyfødt), men jeg vet ikke helt om jeg klarer å ha ham rundt meg som en påminnelse om at vi ikke er sammen. Men vi kommer jo til å bo i samme by, og vi kommuniserer bra, så tror vi kommer til å få orden på evt. problemer som dukker opp uten å bli uvenner.

Skrevet

Dere bor i Oslo, gjør dere ikke? Da går det vel kanskje an at han finner seg noe i samme nabolag, eller til og med samme gård, uten at det blir de helt store avstandene å forholde seg til for ungene ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...