Monajenten Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Utenom sånn advokat og lege og tusenårsstudier? Virker som både omsorgsyrker og lærere f.eks. er skikkelig dårlig betalt, men så er jeg sikkert helt dum og ikke har peiling heller. Jeg som er litt kreativ, trenger også et kreativt yrke, men kommer liksom ikke på noe. Hadde jo i tillegg vært greit å tjene et par kroner.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 De fleste ingeniører tjener jo bra, spesielt de som jobber i oljebransjen og byggningsbransjen og studiene er jo 3 år så det er heller ikke allverden. En ingeniør tjener jo fort 600-700.000!
Piri Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Lærere har da bra betalt nå! Med høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og 2 mnd sommerferie kan man vel ikke si at en adjunkt med startlønn på 279 000 har dårlig betalt???
lille je Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 Timebetalinga som lærer er elendig om man regner hvor mye vi jobber, men den har absolutt kommet seg! Monajenten, du måtte da vært en knakende god kunst og håndverkslærer?!
Sololight Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Menge selgere tjener bra. Da tenker jeg ikke annonseselgere o.l, mer account managere og slikt.. Også innen markedsføring kan man tjene en del. Har en venninne som begynte i et oljerelatert selskap som "vanlig selger" og hun tjener over 700.000 allerede det første året.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Jeg er lærer, eller adjunkt med tilleggsutdanning, for å være nøyaktig, og med 8 års ansiennitet har jeg nå en grunnlønn på 355 300, og det bør vel være såpass... Det er styggmye jobb å være lærer, det er mye ansvar, og fullt fortjent med høst-, jule-, vinter- og påskeferie, samt ferie i juli måned og avspasering for masse, masse kvelds- og helgearbeid i løpet av vinteren, den siste uka i juni og de to første i august. Vi har så vi klarer oss, og vi har kommet brukbart etter de siste årene, men vi bør ha såpass betalt - det er ikke MYE, akkurat. Håper på gode lønnsforhandlere framover! Både for lærere og ikke minst førskolelærerne!
lille je Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Amen, Kakao. Du skrev alt jeg ikke gidda å skrive:)
Monajenten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. juli 2007 Har tenkt på lærer med spesialisering innen musikk og kunst og håndverk. Men vil jo ikke ha en elendig timebetaling da...hmm. Så vet jeg ikke helt om jeg passer til å være lærer... Hvor blir man ingeniører da? Høgskole eller universitet? En bygningsingeniør f.eks., hva gjør en sånn en? Hehe, ser ikke helt for meg at jeg passer til noe sånt. Noe oljegreier kunne vært spennende da, pappa er noe sånt;)
lille je Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 Med elendig timebetaling mente jeg at vi har ganske god årslønn nå, men med alle timene vi jobber helg og kvelder og sånt blir det maaaaange timer.... Om man passer til å være lærer er en annen sak, men det er i allefall få bedre lærere enn dem som brenner for faget de underviser i:)
Monajenten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2007 Har som sagt tenkt på det, men er veldig usikker. Syns det er fryktelig vanskelig å vite hva man skal bli når man blir "stor", men med mindre jeg blir rik og berømt *nå* , så må jeg nesten finne ut av ett eller annet.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 Dersom du er fagutdannet kan du søke på parktisk pedagogikk og få undervisningsløyve i de fagene du har fagutdannelse i, jeg tar pp nå og går sammen med folk med mange ulike bakgrunner, alt fra universitetsutdannede med hovedfag til 50 år gamle mekanikere, dansere, sykepleiere til oss med strøfag fra universitetet. Du får forhøre deg litt rundt, men skal du ta vanlig lærerutdanning så er det jo 4 år da og mer med spisialisering.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 29. juli 2007 #12 Skrevet 29. juli 2007 Som byggningsingeniør er man med på plannlegging av nye bygg og har ansvaret for en god del papirer og tenger av byggene. Er mye byggemøter man må delta på, men man får brukt seg selv utrulig masse. Liker du og tegne, diskutere og ja har dine egne ideer noe som det virker som du gjør så er dette en perfekt jobb!
Piri Skrevet 29. juli 2007 #13 Skrevet 29. juli 2007 Jodda, det er vledig mye jobb å være lærer. Er det selv. Men jeg synes grunnlønna er bra. Men så er jo sammenligningsgrunnlaget mitt en årslønn på 90 000 fra Kiwi.........
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 29. juli 2007 #14 Skrevet 29. juli 2007 what? 90 000 på kiwi? eller 190 000?
*dum&deiLig*™ Skrevet 29. juli 2007 #15 Skrevet 29. juli 2007 Ikke noe problem å finne jobber som du tjener bra penger på, aberet er hvilken arbeidstid du kan leve med... Mange vil ha 8-16 jobb, er ikke mange av dem som du tjener bra penger på hvis du ikke tar høy utdannelse. Jeg driver for meg selv, har mulighet til å flekse, har fri hver søndag og alle helligdager, og tjener bra. Trenger bare folk nok til å jobbe, så er alt i boks. Bakdelen er at det ofte kan være et helvete å ha ansatte;-p
Monajenten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 29. juli 2007 Jeg er jo utdannet kjole og draktsyer, tre år på videregående. Kan jeg ta praktisk pedagogikk da? Hvor og hvordan gjør jeg det?
Monajenten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 29. juli 2007 Oi det hørtes jo spennende ut! Har jo gått formgiving. Hvor utdanner man seg til det da? Vet du lønnen?
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #18 Skrevet 29. juli 2007 Jobben trenger ikke å føles meningsfull, altså? Det virker som at det er ganske lett å finne godt betalte jobber med lite mening. Skal man ha en jobb med mening, derimot, er det gjerne ikke like godt betalt. Kanskje fordi de med meningsfulle jobber er opptatt av JOBBEN, mens de med meningstomme jobber er opptatt bare av pengene?
Sjefsmegga Skrevet 29. juli 2007 #19 Skrevet 29. juli 2007 Skal gi det et kjempetips...offshore forpleining ( catering, vasking osv)....de tjener gode penger ( 500 000 ca)....jobber stort sett 2 uker på og har 3-4uker fri. Utdanning som er relevant: Renholder, fagbrev eller kokkeutdanning også fagbrev..pluss på offshore kurs så har du kansje en sjans..men et er mange om beinet. Men som sagt..meget godt betalt.
Monajenten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #20 Skrevet 29. juli 2007 Jo...det er nettopp det, Forundringsautomaten. Jeg har lyst å ha en jobb jeg virkelig trives i, og som "betyr" noe for meg. Men jeg føler at om man skal gjøre det man trives med, er det "elendig" betalt. Jeg f.eks. Allerhelst ville jeg ha jobbet med musikken, kommet meg videre og levd av det. Men fåtallet klarer jo det. Så er jeg utdannet kjole og draktsyer, men elsker å sy vesker. Syr bare en av hver og ingen like. Drømmer om å starte min egen lille butikk, hvor jeg både syr og selger og tar bestillinger osv osv osv. Men det er umulig, for jeg kommer til å tape på det, ihvertfall i mange år til jeg har bygget meg opp. Og jeg har rett og slett ikke råd til det.
Sjefsmegga Skrevet 29. juli 2007 #21 Skrevet 29. juli 2007 Hva med offshore da? Hvis du får det til praktisk i forhold til barn osv? Da kan du dyrke hobbyene når du har fri og kan utvilke dem..samtidig som du tjener godt :-) Jeg kunne selv tenkt meg..men samboren min jobber mye borte han også..så derfor går det ikke hos oss desverre
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #22 Skrevet 29. juli 2007 Uff, beklager at jeg satte ting litt vel mye på spissen! Høres ut som at du er i en kinkig situasjon. Likevel tror jeg at du skal forfølge tanken på hva det er du er interessert i, og prøve å finne muligheter derfra. Jeg tror ikke det er et godt utgangspunkt å ta utgangspunkt i hva man kan tjene best på. Da tror jeg ikke man gjør det noe bra i jobben, og jeg tror ikke man trives i lengden. Jeg håper du finner ut av det , i hvert fall! Det dukker nok opp en fin mulighet for deg snart.
Monajenten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #23 Skrevet 29. juli 2007 Nei, du har nok rett i det. Det blir jo selvfølgelig feil å kun "gå etter pengene" også, og jeg formulerte meg kanskje dårlig i hovedinnlegget. Men hadde jo vært greit å tjene litt på det man trives med også. Ja jeg bør nok ta utgangspunkt i det, jeg vet bare ikke hvordan. Har plutselig fått en del tilbud spesielt med det å spille inn musikken min, men vil gjerne ha platekontrakt også, jeg! :-p Vi får se hvor livet fører meg:)
Monajenten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #24 Skrevet 29. juli 2007 Føler ikke at det er noe for meg dessverre. Men bra betalt er det nok! Har en pappa som alltid har jobbet offshore, og det er jo veldig greit for han når han er hjemme, for da gjør han jo akkurat som det passer han. Du har jo rett der, at da kan jeg dyrke hobbyene mine, men tror ikke jeg klarer den schedulen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå