Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Irriterer meg ofte over andre utalelser om barn hvor man mener de har atferdsproblemer. Kaller barn ulydige, frekke, problembarn, ufordragelige barn OSV. Det er ikke barn som er det, alle barn er uskyldige. Denne "atferden" som jeg ofte hører kommer ifra foreldrene. Det er foreldrene som har problemer, foreldrene som har dårlig atferd. Et barn med "dårlig atferd" (hater ord det) kan man se på foreldrene.Det er forldrenes ansvar og ta kritikken, et barn kan ikke hjelpe for å vokse opp med uansvarlige og "dårlige" foreldre. grr, tenker bare på de uskyldige barna som ofte må tale så mye kritikk, når det er foreldrene som skulle hatt den. måtte bare får luftete det!.....
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 - finnes - ikke finnest - uttalelser - ikke utalelser - kommer fra - ikke kommer ifra - hater det ordet/ hater ordet - ikke hater ord det - foreldrenes - ikke forldrenes - må tåle - ikke må tale - måtte bare få luftet det - ikke måtte bare får luftete det Her var det mye skrivefeil, gitt.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 Skal du først skrive et innlegg med frustrasjon, kan du i det minste prøve å høres frustrert eller provosert ut!!! Kjedelig lesning *Gjesp*
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Hva mener du med det? NB: jeg er ikke HI
Piri Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Jeppjepp! Forutsetningen for at et innlegg skal virke saklig er at man har bittelitt peiling om emnet. Har man ikke det kan man enten være litt ydmyk eller holde kjeft. Dog; et knakende godt forsøk på å provosere;)
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Jeg er faktisk enig med hovedinnlegger! Det meste av problematferd hos barn kan korrigeres ved at en forandrer på samhandlingen og kommunikasjonen barn og foreldre imellom. Ingen andre som leser pedagogikk her?
herethereandeverywhere<3 Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 Jo, og: BARNA ER ET PRODUKT AV FORELDRENE! Hovedinnlegger uttaler seg kanskje litt klønete, men jeg er helt enig i poenget hennes (eller hans...)
Gjest ->>- Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 Tja. Ja, barn er et resultat av sine omgivelser - de som alle andre. Men jeg tror det blir et litt for langt hopp derfra til å si at foreldrene forårsaker all "problemoppførsel" hos alle "problembarn." Det finnes barn som har psykiske tilstander av ulike slag som igjen forårsaker økt aggressivitet, vanskeligheter med konsekvenstenkning og abstraksjoner osv, og det finnes barn som påvirkes kraftig av andre omgivelser enn sine foreldre. Og selvsagt mange barn som, som du sier, får problematferd forårsaket av sine foreldres manglende oppdragelses-/omsorgsevne. Jeg er forøvrig enig i hovedpoenget ditt om at man ikke kan tillegge (små) barn fullt ansvar for sine handlinger; men dette ansvaret bør selvsagt øke med alderen - det er jo ikke slik at den dagen man juridisk slutter å være barn modnes man over natta.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 HI, Du bør absolutt få faktaene dine rett før du slenger ut en sånn uttalelse. Håper du får en unge med adferdsproblemer, så skal du se hvor "lett" det er å bare snu om på seg selv. Lykke til.
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 Du håper at et barn får adferdsproblemer, fordi det eventuelt har foreldre med en fordom som (muligens) rammer deg? Sjarmerende.
KariMari Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 Tenker du på dem som har foreldre som aldri skulle innehatt omsorgsrolle for andre enn seg selv, så er jeg hjertens enig! De som setter barna bort til alle og enhver for stadig å prioritere seg selv først, og som lar barna gå for lut og kaldt vann. Ja, de som barnevernet rett og slett skulle besøkt for lenge siden! Kunne ikke vært mer enig. Men så har du også dem som har en søskenflokk på 4, hvorav 3 av dem er helt "normale" barn, og 1 er "rabiat". Da kan ikke foreldrene skyldes, synes jeg. Noen barn har faktisk atferdsvansker, f.eks. adhd, og det er slett ikke foreldrenes feil. Dette er medfødt og en psyksik lidelse som også medfører medisinering. Synes oppriktig synd på foreldre som har barn med adhd, og ikke minst på barna selv! Her snakker vi om helt uforskyldte parter.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 30. juli 2007 #13 Skrevet 30. juli 2007 Wow...jeg er overasket over svar du har fått. Det er nok mange her inne med krevende barn og vil ikke et øyeblikk ta på seg noe av skylden for det. Når det er sagt, alle er født individuelle og man kan ikke forme et barn fullstendig fra scratch......de har jo et medfødt utgangspunkt....MEN; mange skjønner ikke hvilken ufatterlig påvirkning man har som forelder og hver en mine, hvert et ord, hver en gjerning og hver en reaksjon vil innvirke på hvordan barnet utvikler seg......det vil si at de med utfordrende barn bør være gjennomtenkt i sine handlinger.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 30. juli 2007 #14 Skrevet 30. juli 2007 Jeg ser som lærer at "rakkarunger" skapes av oss lærere (ikke meg håper jeg for jeg er veldig bevisst på det). Bare det at man sier til ungen "FY SÅ DUM DU VAR NÅ" istedenfor å si "det du gjorde der var dumt" Mange barn blir fortalt at de er dumme, håpløse, slemme osv istedenfor at det dumme blir forbundet til en gjerning. Med andre ord de lærer at de er dumme istedenfor at de lærer hva som er dumt. hehe...dette ble med t-skje med la gå ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå