Gå til innhold

Brødnekt, trenger tips..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maxen vil ikke ha brød, kan spise noen få biter om han får av vår mat på cafe ol, men ikke til lunch el frokost. Spiser kanskje en bit og spytter ut igjen. Er nesten 13 mnd og burde jo spise brød.

Noen andre med brødnektere?

Hvordan fikk dere de til å spise brød igjen de som har fått det til?

Begynner i barnehagen om en uke og hva skal jeg ta med som lunch til han da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner problemet ja.. Har hatt det samme her..

Vi skjærte opp brødet i passe store biter og lot lille gutt spise selv, det fungerte kjempe bra + at vi varierer pålegget hver dag. Nå sitter han og spiser sammen med meg og jeg får også spist.. :) Og han spiser skorpe også nå.. :)

Håper jeg hjalp litt.. :)

Skrevet

har du noe på skiva? kan være han synes pålegg er ekkel konsistens. vår gutt har alltid likt brød godt, men gått gjennom faser på hvordan den skal være tilberedt. 7,5 mnd gammel skulle han spise biter selv, men etterhvert skulle han ha skorpen selv om han enda ikke hadde fått tenner. skulle suge den bløt. i denne tida hadde han pålegg på- leverpostei for det meste og også nora syltetøy uten sukker. men nå spiser han kun tørr skive, har jeg noe på så gir han den til meg og rynker på nesen. men kan spise to tørre skiver til samme måltid. liker både innmaten og skorpa nå...verdt å prøve uten noe på i starten? eller evt ha vann eller melk eller mm på skiva og se om det hjelper...

Skrevet

nå spiser han av og til skinke etter han har spist den tørre skiva da...og agurk uten "skalet" er en suksess...

Skrevet

kan også prøve most frukt på maten som eple eks, eller sviskepure eller disse fruktbegerene en kan kjøpe fra nestle og lign med most frukt. det smaker kanskje godt for han? mye om og men her men:)

Skrevet

Han var veldig glad i skinkeost tidligere, og kyllingpostei, men vil ikke ha nå i det hele tatt. Ost og skinke var en slager og, ellers har vi prøvd med mye annet også, men vil ikke ha noe av dette lenger heller.

Kan spise litt på en skorpe innimellom, men ikke om vi gir han dette til lunch.

Har prøvd å la han "vandre" litt rundt når han skulle spise og at han får en bit innimellom, gikk en stund men ikke nå lenger.

Kan vel ikke spise grøt 3 ganger om dagen heller vel?

Han får frukt og yoghurt til lunch nå og det går ned, men skulle gjerne hatt han til å spise skive igjen..

HI

Skrevet

høres ut som du da bare kan vente med god tålmodighet:) om han spiser grøt så er jo det kjempebra. du kan gjerne gi det tre ganger om dagen. er samme næringsinnhold som i skive, bare enda bedre innhold pga mer tilsetninger av eks jern. så bare gi det og se an når tiden er inne for skive igjen:) fikk i vår gutt litt grøt i en mnd, fra 6,5-7,5 mnd, men deretter bare skive. men ern.fysiolog sa det var ok, var der pga melkeallergi hos gutten vår- er derfor jeg bare ammer og ikke gir noe annen melk...

Skrevet

Oki, da tror jeg det blir grøt til lunch innimellom også! Takk for tips!

Skrevet

Her lager jeg grove lapper og vafler innimellom for å gi litt forandring. Hadde det likt med vesla her,ville ikke spise brød.

Følger vanlig oppskift men forandrer litt :

Lager vafler med 1/3 havregryn, 1/3 grovt bakemel, og 1/3 vanlig mel (i vanlige lapper er det bare vanlig hvetemel i min oppskrift hvertfall). Halverer sukkeret. Og bruker skummet kulturmelk istedet for vanlig kulturmelk. Hun spiser glatt 5 store lapper til et måltid (noe som er mye for henne å være,de er ganske grove og mettende)

:-)

Skrevet

Vi har også hatt brødnekt en liten stund nå. Tror rett og slett prinsessa vår var lei brød. Hun er ikke så variert i pålegget for liker best prim, brunost og gulost så forståelig at man blir lei da. Vi har gitt omelett til lunch av og til (enten med ost evt skinke i eller kun egg) det har vært suksess her. Ellers er jo grøt veldig bra dersom ungene spiser det, men det har aldri vært populært her for nå den siste uka..da har hun fakisk spist grøt også.

Ellers gir vi puffet havre og puffet hvete til frokost eller lunch av og til og det er populært her.Har ikke sukker på, men litt melk og bruker smekke med oppsamler slik at hun får spise selv.

Etter at vi mer eller mindre har latt vær å servere brød i 2 uker så er brød igjen blitt godt og vi kan nå variere mellom brød, grøt, gryn, omelett, yoghurt.. Det synes jeg er bra. Barnehagen starter i neste uke så håper hun spiser brød der også :-)

Lykke til!

Skrevet

Lillegutt nektet å spise brødskive leeeeenge! tok bare ett par biter, også spyttet han det ut. Nå spiser han som en helt..

Vi prøvde litt hver dag, uten pålegg og med ulikt pålegg.. Passet på å spise sammen med han, og lot han få den ene skorpa fra skiva i hånden mens han spiste. Varierte str på bitene og lot han plukke de opp fra bordet selv.

Nå spiser han alt fra 1 - 3 skiver til lunsj, og får grøt morgen og kveld.

Favoritten her er baconost, ovnsbakt leverpostei ( !! ) og mild brunost med litt bringebærsyltetøy under. :)

Venninna mi dyppet brødbitene i yoghurt for at sønnen skulle få sansen for det - funket det også !

Ha tålmodighet !! Prøv dere fram.. Og lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...