Gå til innhold

Noen som kan anbefale prevansjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i alle dager skal vi velge som passer for oss? Sterilisering utgår foreløpig, føler vi er for unge og selv om jeg nå føler at jeg overhode ikke vil ha flere barn enn de tre vi har, så vet jeg at jeg kan endre mening om noen år. Regnfrakk til gubben er jo enkelt og greit, men ikke så gøy for ham og dessuten både dyrt i lengden og det ødelegger liksom spontaniteten litt, hehe... Hormonspiral har jeg prøvd før, men den flyttet på seg og holdt på å grave seg fast og gyneklologen sa at jeg antagelig er en av få kvinner som har for myke livmorvegger(??) til å kunne bruke spiral, så dermed utgår dette. P-piller blir jeg sur og meggete av (og dessuten ammer jeg mini på 6,5 uke) og minipiller har jeg aldri prøvd, men er litt usikker på om jeg har god nok hukommelse til å kunne bruke dette slik at det blir trygt nok. Alle former for "naturlig" prevansjon utgår siden jeg ikke har fått mensen tilbake siden sist fødsel og dessuten pleier å ha urgelmessige sykluser. Pessar tror jeg ikke jeg ville klart å bruke. Så hva gjenstår da? Noen forslag eller anbefalinger? Er minipiller greit? Trygt? Det passer IKKE med en baby til nå for å si det mildt... Og avholdenhet er jo ikke sundt for forholdet ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini-pillen i kombinasjon med amming kan være et godt alternativ!

Alle går med mobilen nærmest klistret til kroppen for tiden, ha alarmen på og minipiller tilgjenngelig i veska, bilen, huset osv :-)

Skrevet

Jeg går på Cerazette siden jeg ammer. Funker ok, men vet ikke hva jeg skal velge ved ammeslutt. Ønsker ikke noen spiraler foreløpig, ingen får tukle "oppi der" mere. Så har vel ikke så mange forslag til deg da... ;)

Skrevet

De sier at cerazette er bra for slike som ikke tåler vanlige p-piller.

har selv dårlige erfaringer med den pga blødninger. men det er meg:)

Når du er ferdig å amme er kanskje p-ring bra? lite hormoner hvertfall:) Mindre enn vanlige piller.

Vi må ha kondomer i huset for alltid, tåler ingenting:(

Skrevet

Er Cezarette en minipille eller p-pille da?

Lurt det med mobilen som piper! Tenkte jeg ikke på.

P-stav, er det slik man får inn i armen?

Skrevet

De sier det er en østrogenfri p-pille:) Fordi den er uten østrogen som en minipille, men ikke trenger å taes på akkurat samme klokkeslett hver dag dvs har samme glemmemargin som en p-pille.

P-stav setter man under huden.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest så mye om det, men p-staven da?

Eller sånn liten computer som finner eggeløsningen din?

Da bruker dere bare kondom under eggeløsning....

Skrevet

Hmmm... Kanskje den er noe for meg da :-) Jeg skal nok huske å ta den hver kveld, men jeg legger meg jo gjerne på ulike klokkeslett. Får høre med legen når jeg skal dit, har glemt å bestille time så langt. Må en ha fått igjen mensen for å bruke den?

Skrevet

Ja det hadde vært fint om jeg bare hadde stabile sykluser og jeg hadde fått igjen mensen (og el kommer jo før mensen), vi brukte denne metoden før mini kom, men den var ikke helt trygg siden jeg hadde ustabile sykluser så jeg ble gravid en gang på den måten, men mistet.

Skrevet

P-stav er en prevensjonsmetode som innebærer at en tynn, fyrstikkstor, plaststav legges inn under huden på innsiden av den ene overarmen. Plaststaven inneholder hormonet etonogestrel, et hormon av sammen typen som du finner i mini-piller (et gestagen). Daglig utskiller plaststaven en liten mengde hormon som er tilstrekkelig til å gi deg sikker prevensjon. Dosen som utskilles er høyest i starten og avtar så over tid. Etter 3 år er hormonmengden som utskilles blitt så lav at staven bør skiftes.

Virkning

Gestagenet som p-staven skiller ut, medfører at du ikke får eggløsning. I tillegg påvirkes slimet i livmorhalsen slik at det blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. På denne måten unngår du befruktning.

Fordeler

Den store fordelen er selvfølgelig at når p-staven er på plass, så har du en sikker og trygg prevensjon som varer i 3 år. Du slipper å huske på å ta pillene. Forskning har vist at risikoen for å bli gravid med p-staven er omtrent null innenfor 3-årsperioden. Kort tid etter at pinnen er fjernet, kommer vanligvis eggløsningen i gang og du kan bli gravid igjen.

Prevensjonsformen anbefales for kvinner som har behov for langvarig prevensjon.

Hormonmengden som utskilles, er lavere enn den som er i vanlige p-piller. Det er med og minsker risikoen for bivirkninger.

Ulemper

Ulempen er at staven må settes inn ved et lite inngrep, og den må tilsvarende fjernes ved et lite inngrep. P-staven har ikke flere bivirkninger enn de andre hormonelle prevensjonsmetodene, muligens færre bivirkninger. Av bivirkninger som kan forekomme er kviser, nedstemthet, irritabilitet, uregelmessige blødninger som kan ende med at menstruasjonen opphører, menstruasjonssmerter.

Innsetting og fjerning

Staven bør helst settes inn mellom 1. og 5. dag i menstruasjonssyklus. P-staven plasseres under huden i en overarm. Du blir først lokalbedøvd. Deretter føres staven inn gjennom huden ved hjelp av en nål. Staven etterlates og nålen trekkes ut.

Ved fjerning av staven vil du også få lokalbedøvelse. Det lages et lite snitt i huden og med en liten pinsett vil legen hente ut p-staven.

Prosedyren med å legge et fremmedlegeme under huden kalles å implantere, og P-staven kalles derfor også for P-implantat

Prisen for innsetting er ca. 1.500 kr.

Hentet fra http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=9774

Skrevet

cerazette mener du? Jeg fikk før jeg hadde fått første mens. Man kan ta en pille med kaffen om morgenen f.eks også da:) Eller til en annen rutine du driver med omtrent regelmessig.

Skrevet

Leggingen er nok mer reglemssig enn når jeg står opp og evt får tid til å spise frokost (drikker ikke kaffe), men om jeg kan begynne før mens så er det absolutt noe som er verd å prøve. Mener å ha hørt om denne før, ikke alltid så positivt, tror jeg spør om erfaringer her inne før jeg bestemmer meg. Tusen takk for råd og tips og tråden om p-staven! :-)

Skrevet

Ja, altså jeg tålte jo ikke cerazette da. Slutta på de nå pga blødninger hver dag lenge.

Skrevet

jeg tar en mini pille som heter concludag. Veldig fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...