Gå til innhold

Dårlig råd`?? Har vi det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vuderer å bygge hus.

Kommer til å ha 3 milioner i gjeld.

Når vi har betalt alle måntlige utgifter, sitter vi igjen med

16000.

Dvs, vi, en familie på 2 voksene og 2 unger har 16 tusen til mat, klær, ditt og datt.

Er det alt for lite?

Klarer men seg på det?

Vi har betydelig mer nå, og har nok litt dyre vaner.

Hvordan spare inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

16 000 er jo mye!! Vi har 8000 etter at alle utgifter er betalt,er tre stykker. Klarer oss greit på det.

Skrevet

Greie dere dere på 8tusen??

Banken regnet ut at en fam på 3 må ha 8000 bare til "drift" av familien.

Og når vi hadde 5000 utenom de 8, da fikk vi "gult" lys på låne-utregninga.... ikke rødt, ikke grønt men gult!

Skrevet

Tror ikke dette kan kalles å ha dårlig råd, nei..

Skrevet

Dårleg eller ikkje dårleg råd kjem for det meste an på korleis ein prioriterer. Ut ifrå det du skriv ser det for meg ut som om dåke har veldig god råd.

Vi har prioritert at eg skal vere heime med småen (og dermed får eg heller ikkje permisjonspengar når nr. 2 kjem i oktober), og synest vi klarar oss greitt med ca 20.000 utbetalt pr. mnd (mannen har 15-17000, eg har kontantstøtte og barnetrygd).

Alle vennene våre synest vi er gale og skjønar ikkje korleis vi klarar oss, men eg synest altså vi har det ganske ok. Ikkje veldig fett, men bra nok. Blir nok litt verre når huset vårt er ferdig og vi skal betale ned på 2,5 mill, men vi kjem til å få inn ein del på utleigedelen, så eg håpar det skal gå bra likevel :o)

Råd for å spare inn:

* Lag ei standard handleliste, og kjøp inn alt dåke treng for ei veke om gongen (så kan dåke heller fylle på viss det manglar noko). Følg med på tilbudsaviser frå dei ulike butikkane og kjøp inn + frys ned billege varer

* Begrens "unødvendige" matvarer i kvardagen. Drikk f.eks. vatn i staden for juice

* Et alle måltid heime, det er betydeleg dyrare å ta ei pølse på Statoil enn ei brødskjeve heime, vér flink til å smøre matpakkar

* Bruk handlelister når du skal handle - også når det gjeld klede. Viss du ikkje TRENG ny bukse er det heller ikkje nødvendig å kjøpe det :o)

* Lån bøker og filmar av andre (eller på biblioteket), ein treng ikkje kjøpe alt sjølv

* Lær ungane gleden ved å spare pengar når det er noko dei har lyst på, i staden for å kjøpe ting ukritisk (kanskje meir aktuelt når ungane blir litt større..)

Skrevet

16tusen er veldig mye mener jeg da. vi har kanskje 7tusen igjen når lån strøm tlf internett å sånt er betalt. vi er to voksne,en på 1år og en på 7år. vi klarer oss....

Skrevet

Gode tips Ranveig R.

Takk:)

Jeg er nøye på å handle inn 1 gang i uka, planlegger menyer og prøver å handle der det er tilbud.

Skrevet

Begriper ikke hvordan dere kan greie dere på 7 tusen på 4 uker.....

Når vi handler inn for en uke, så blir det som oftest 12-13 hundrede kroner....

Og en genser her, og en tank bensin der, og en kinobilett så er jo 7tusen borte........

Prøver å være sunn, handle friske grønnsaker, mye frukt, og slikt, men det er dyrt....

Men å ha 7tusen å "leve" for, pr mnd, til klær, leker, bensin, 7åringen skal i bursdagsselskap, ol....

Hva gjør dere når det er jul??

Skrevet

Vi har ca 20 000 igjen til mat, klær, personlige ting etter alt er betalt. Setter inn minst 1000,- på sparekonto i mnd.

Skrevet

Vi har lån på 2,5 mill og er 2 voksne og 2 barn i familien. Har faktisk ca 25.000 igjen når regninger er betalt. Skjønner at vi har det bedre enn de fleste. På 7 år har jeg gått opp 22.000 i lønn + bonuser, og det merkes:-)

I en periode mens jeg var alenemor hadde jeg 2500 kr igjen til mat, bensin, klær og ferier pr mnd, og det gikk ikke rundt. Kom 3000 i minus hver måned (takk gud for mastercard), Gjelda ble gjort opp med feriepenger og skattepenger i juni hvert år..:-) I den tiden handlet jeg stort sett bare 2 ganger i mnd, og hadde regler for hva jeg kunne supplere utenom. Klesinnkjøp ble planlagt for neste måned, og jeg hadde alltid satt av penger til å handle på salg til sønnen min. Fikk likevel til å reise på minst en utenlandsferie pr år, og syntes selv jeg hadde det godt:-)

Takk gud for at jeg jobber i en privat virksomhet! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...