Gå til innhold

Sauen..... :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på en sak....

Ikke det at jeg har forfulg innleggene dine altså, hehe, men leser jo endel her inne og ser at du kan masse om blomster/planter, psykologi, og nå psykedeliske kunstere. Er bare litt nysgjerrig på hva du driver med, disse temaene er jo veldig ulike og er det bare slik at du har enormt mange interesser du setter deg godt inn i?

Blir helt imponert jeg :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke ut som du er her i kveld, dytter litt da.....

Skrevet

heihei =) hehe ja har mange forskjellige interesser...

Planter kan jeg siden jeg er utdannet gartner og ble tvunget til å lære det... hehe...

Psykologi har jeg alltid vært interessert i.

Psykedeliske kunstnere er jeg interessert i fordi jeg alltid har vært interessert i det psykedeliske miljøet.

Og joda, alle disse interessene går inn i hverandre - det er nemlig noe som heter psykedelisk psykotereapi, som er noe jeg alltid har interessert meg veldig. Psykedelisk psykotereapi er bruk av psykedeliske stoffer (hovedsaklig planter) inne psykotereapi, i kontrollerte omgivelser, med psykologer og andre eksperter tilstede.

Behandlingen går altså ut på å gi psykedeliske stoffer til psykriatiske pasienter. Det er forskjellig hva som gies til hvem. Du har f.eks en plante som heter Ibogaine, som er ekstremt effektiv til kurering av avhengighet. Planten kurerer den avhengigheten på to måter - den kurerer den fysiske avhengigheten ved å balansere hormonutslipp (endorfin, adrenalin, dopamin) fra hjernen, og den kurerer den psykiske avhengigheten ved å gi personen en "trip" som gir personen et sterkt utslipp av div gledeshormoner som stresser personen ned og gir personen mulighet til å tenke over sin egen avhengighet uten å være helt ødelagt av avrusningen.

I tillegg har du MDMA, som er et kjemisk stoff- det opprinnelige ecstasy'et. Dersom man bruker MDMA i ren form gir det ingen fysiske skader, men kan derimot være svært effektivt for å kurerere angst og depresjon, fordi det regulerer utslippet av endorfiner (personer som er deprimerte har ofte ubalanse i endorfinutslippet fra hjernen) og lærer opp hjernen til å slippe ut mer endorfin.

Psykedelisk psykotereapi er altså "fornuftig bruk av narkotika", som et alternativ til bruk av lykkepiller, SSRI'er og andre kjemikalier som sløver ned hjernen og ikke kurerer sykdommen, men gjør pasienten likegyldig. Bruk av psykedeliske planter har lang lang historie innen religion og kultur hos etniske folkegrupper, som f.eks indianere, buddhister, muslimer, samer... u name it.

Som du ser henger alt dette sammen - psykedeliske planter brukes innen psykologi/psykotereapi, og når folk får i seg psykedelia blir det kunst utav det - f.eks slik kunst som Alex grey maler =)

hehe, der har du forklaringen. og den ble lang... =P

Skrevet

JØSSES!! Hehe, akkurat ja, er det slik det henger fra hverandre, først nå forstår jeg ingenting!

Artig da ;o)

Skrevet

hehe =) ja det henger vel sammen på et vis... =P

ok, jeg er litt nerd... =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...