Gå til innhold

Noen som har erfaring med hjemmelaget babymiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde meg idag på å lage middag til gutten min som snart er 6 måneder. Skal begynne med middag i morgen for første gang=)

Jeg tok da 3 poteter og en gulrot, kokte de ilag med skall på. Tok det i en foodprosessor og tilsatt litt av kokevannet. Det smakte jo pyton! Har jeg gjort noe galt?

Og har dere noe tips til hva jeg kan fryse det i? Blir jo ganske små porsjoner til å begynne med, og har desverre ingen isbitformer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Poteter egner seg ikke til frysing, så unngå dem i middager som skal fryses. Kok bare en bit gulrot og en halv potet om gangen f.eks og ha i enten litt olje eller usaltet smør i mosen, særlig smør smaker godt. Og de har godt av litt fett.

Jeg tok vare på middags- og dessertglassene som jeg kjøpte (brukte kjøpeglass av og til) og frøs i dem. Under tilvenningen frøs jeg ikke ned noe.

Veldig god dessert forresten: Kok et stykke pære i et par minutter i litt vann og press den etterpå. Det lepjer de ivrig i seg:-)))

Ellers lette jeg etter en link å gi deg til ei god side med tips og oppskrifter, men den har dessverre blitt borte. Skal komme med den hvis jeg finner den.

Skrevet

Glemte å nevne det smarteste jeg lærte meg med forrigemann: Bruke potetpresse! Ei potetpresse ser ut som en stor hvitløkspress og har utbyttbare plater med ulik hull-størrelse, noe som gjør at du kan variere hvor finmost/grovmost du vil ha maten. Duger til det aller meste unntatt harde kjøttstykker. Slipper å ta fram blender/kjøkkenmaskin og du unngår at f.eks potetene blir seige. Utmerket til å lage desserter med: Bare kok frukten du ønsker å bruke i et minutt for å mykne og press dem i pressa etterpå.

Skrevet

Glemte enda en ting....kjøpte pressa mi på Clas Ohlsson.

Urter er forresten fine å bruke for å få smak:-))

Skrevet

Det går fint å fryse middager med poteter i , det har jeg gjort til alle tre.

Skrevet

Noen grønnsaker har sterk smak på skallet, kanskje du bør skrelle de. Jeg har også litt olje oppi, da blir det littt bedre konsistens. Jeg fryser det i middagsglass og i plastbeger. Tar bare litt oppi og stabler dem sammen når de er frosne slik at de tar liten plass.

Skrevet

Smakte du på de selv da? Poteter blir veldig seige når de har vært fryst. Synes ikke det smaker godt selv hvertfall, men det er nå min erfaring.

Skrevet

Jeg har fint fryst potet altså!

Jeg begynte med grønnsaker blandet med potet og litt olje. Helt greit. Smakte ok. Moste med stavmikser og fryser ned store porsjoner.

har nå en på 10,5 mnd og lager mat 1 gang i mnd, 4-5 ulike variasjoner.

Fryser det i de aventbegerne, veldig greie, fåes kjøpt på apotek og tåler både frysing og micro:)

Skrevet

Jeg har smakt på fryst potet og ingen av mine middager gjennom mange måneder har vært seige. Kanskje du har vært uheldig du som fikk seig potet? Eller kanskje vi gjør noe litt anerledes?

Jeg smaker på all maten til den lille, han får ikke noe som ikke er godt altså! :)

Skrevet

Ikke vært uheldig nei, men vi får vel bare konkludere at ting smaker oss forskjellig. Har du f.eks fryst ned hjemmelaget lapskaus før? Taper seg veldig synes jeg.

Nå bruker jeg lite ris, pasta eller potet i middagsporsjonene uansett, siden de er ikke den viktigste og mest næringsrike delen av middagen men mye vomfyll. Og poteter fryser jeg altså ikke:-))) Kan jo alltids koke en liten bit ekstra og blande i der og da:-)

Skrevet

Nei, potet er ikke hoveddelen av måltidene til vår lille heller, men synes han skal få litt av det også. for oss er jo noe av den lettvinte vitsen borte om vi skal koke potet til ham ved siden av det ferdigelagede.

Om maten har ikke smakt lite og den har ikke vært seig. Men jeg tror folk lager ting til på ulike måter. Jeg syns forøvrig ikke potet er godt selv da, men til han lille blei det ikke så verst.

Skrevet

Tusen takk for svar dere, og spesielt den linken!!!

Nå prøvde jeg meg en gang til, skrelte gulrøttene før jeg kokte de, skallet hadde sterk smak. Men da jeg skulle mose det, med gaffel denne gangen, så ble det jo nesten som lim til slutt! Skikkelig seigt! Hadde i litt olje, litt kokevann, og litt mme=) Men det forble seigt uansett hva jeg gjorde....

Om dere ikke begynner med potet som første smaksprøve, hva bruker dere da?

Skrevet

Prøvde å lage dette til gutten min også, men han hatet det å kastet opp. Har enda ikke funnet en eneste middag som han liker. Tips til gode middager som er lette å like?

Skrevet

Jeg fant ganske fort ut at det var nærmest umulig å lage få porsjoner babymat og få denne til å bli bra. Større porsjoner og stavmikser hjalp.

Startmat: potet og gulrot kokes godt, hell av en del av kokevannet, + litt olje + stavmikser. Jeg har også fryst ned babymat med potet hele veien, og trikset er å varme maten skikkelig etter tining. Da blir konsistensen mye bedre. Må kjøle ned litt før servering, men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...