Gå til innhold

hastesak..ang bytte av studievalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kommet inn og takket ja til sykepleien..men lærer var på 2 plass ,og i natt fikk jeg plutselig bare skjønt at det er lærer jeg vil bli..( ikke gidd å kritiser det da..er ikke det jeg ber om)

Hva gjør jeg da?? og er det dumt valg..å bytte fra sykepleien til lærer? tenker ok ferier..slipper ha tulla i sfo halve ferien osv.og elsker fag som historie ..naturfag.tenkte finne en grei pakke med dem fagene etterhvert.Men..er det for sent å bytte? må jeg søke om igjen? jeg har jo allerede kommet inn med høye nok karakterer..samme skole..

supert om en av dere eller flere kan hjelpe meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorvidt det går å bytte studie er jeg ikke sikker på, da ville jeg rint samorna opptak og hørt om det er noe ledig. For det er jo slik at det ikke er sikkert det er ledig plass nå etter hovedopptaket og da hjelper det jo ikke at du har bra nok karakterer om det er noen andre som har fått plassen.

Hva du vil bli er det bare du som kan avgjøre! Ingen her kan vite hva du vil trives med om både 5 eller 20 år frem i tiden, det er bare du som vet hva slags interesser du har! Høres ut som du burde tenke litt mer ver hva du ønsker å bruke resten av livet ditt til! Lykke til!

Skrevet

enig i mye av det du skriver ja..men i vår situasjon er det viktig at jeg velger et studium og begynner på det nå.det er ledige plasser på lærerstudiet..så må bare tenke tenke..:) takk for svar

Skrevet

Får håpe du finner ut hva du har lyst til å gjøre!

Er selv sykepleier og elsker jobben :-)

Skrevet

Kan ikke råde deg, men husk at som lærer må du ta igjen de lange feriene med kvelds- og helgearbeid resten av året. Du har nok mer fleksibilitet som sykepleier, selv om du der også må regne med kvelds- og kanskje nattarbeid, blir det nok ikke så lange dager...

Jeg kjenner flere i begge yrker, og kunne ikke tenkt meg noen av dem, men det er meg, da;-)

Masse lykke til:-)

Skrevet

ja..det har jeg og hørt!! og er ikke redd for å jobbe mye..men er redd at jeg sitter som uføretrygda etter 5 år om jeg velger sykepleien..siden jeg har dårlig rygg.uffameg..begge deler virker sååå spennende, men tror nok at rent fysisk er det kanskje best om jeg velger lærer..skulle bare innsett begrensingene før nå.jeg er på yrkedsrettet attføring etter lang tid sykemeldt..og følte bare jeg måtte velge et yrke raskt siden jeg har nav som presser på.:) innser at jeg har vært skikkelig dum som ikke har tenkt mer på hva jeg ville..har alltid ville bli lege men da jeg fikk barn sa jeg det i fra meg..så tenkte vel at sykepleien var det nærmeste.dumt dumt dumt.andre valget har alltid vært lærer..og mer og mer har det lokket i det siste.ahhhh..for et gnagsår,nei nei--får ringe skolen i morgen:)

Skrevet

I følge reglene er du for sent ute. Du sa i fra deg plassen til lærerstudiet da du takket ja til sykepleien (eller strengt tatt da du prioriterte sykepleien høyest).

Dersom det finnes ledige restplasser på lærerstudiet der du vil inn, er det ikke noe problem - dette finner du oversikt over på samordnaopptak.no. Dersom det ikke gjør det, tviler jeg på at du kan få plassen selv om du har karakterene - opptakskontorene har strengt tatt ikke lov til å omrokkere på studentinntaket på dette viset. Det går selvsagt an å ringe skolen og tigge og be, men noen rettigheter har du ikke (før du eventuelt søker om igjen neste år, selvsagt).

Skrevet

Tenkte bare sånn at det muligens er bedre for eventuelle barn at du har kortere dager, ikke at jeg trodde du var redd for å jobbe;-)

Skrevet

du kan ringe sykepleien, si at du ikke kan komme første dag, men vil ha plassen (sånn for å ha i reserve om du ikke kommer inn - og da vil bli sykepleir)

så møter du opp på lærerskolen første dag, vet at mange som har plass ombestememr seg uten å si fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...