Gjest Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Jeg er 23 år og har 4 år med skole foran meg fra og med høsten. Lillemann er nå 6 mnd gammel. Vi har lyst på flere barn, men jeg er veldig usikker på når det "passer" best. Etter endt skolegang ønsker jeg jo for min egen del å finne meg en arbeidsplass jeg trives på og opparbeide meg arbeidserfaring. Lillemann kan da fort bli 6 år før han får søsken. Synes jo det er ganske lenge. Evt må vi få nr 2 mens jeg studerer. Det høres jo ganske krevende ut det også. Noen med erfaringer med studier og barn? Bør man ta et friår fra studiene? Noen erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Hei, jeg selv er midt i studiene med pause i 1 år pga fødsel. Fungere helt fint for min del. Du blir bare nødt til å strukturere deg bedre enn om du hadde hatt hele tiden til disp. Om du skjønner. Mange på mitt studie er foreldre, og det er ikke av det enkleste å studere, men de med barn er faktisk de med best snitt bare så det er sagt =) Lykke til med studiene
Elle Vilde Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Vi var i samme situasjon som dere, og vi valgte å få nr 2 mens jeg fortsatt er student, slik at det ikke skulle bli atlfor stor aldersforskjell. Har fortsatt permisjon, så vet ikke hvordan det er å studere med to, men å studere med et barn, er i hvert fall krevende, men fullt mulig. Jeg er veldig glad for at jeg har tatt permisjon og vært hjemme med mine to - men så er studiet mitt veldig spesielt med obligatorisk undervisning stort sett hele dagen hver eneste dag, så det hadde ikke nyttet ikke å ha permisjon heller... (men selv om det hadde vært mulig, ville jeg vært hjemme det første året, for det er jo en tid som aldri kommer tilbake, og man må nyte den, mener jeg...) Lykke til med valget!
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Hei Dette temaet har jeg tenkt mye på også! Vi fikk vårt første barn i januar i år, da hadde jeg 1,5 år igjen av et 5 årig studie. Denne våren har jeg derfor vært hjemme med lillegutt, samtidig som jeg har tatt noen fag. For min del gikk dette veldig greit (men var noen perioder med slit og frustrasjon underveis). Siden jeg hadde tatt for mange studiepoeng tidligere kunne jeg ta færre fag denne våren, og likevel være 100% student. På denne måten greide jeg meg uten å søke permisjon fra studiene, og samboeren min fikk overta all min permisjon, som han tar ut fra nå og ut året. Så nå har jeg et år igjen på skolen. Når jeg blir ferdig ønsker jeg som du sier å skaffe meg en jobb og komme litt inn i miljøet. Jeg gruer meg allerede nå til å måtte fortelle om en ny graviditet, men jeg har ikke lyst til å vente i mange år med dette heller! Og det er fordi jeg ikke ønsker for stor aldersforskjell på barna. Så hvis jeg var deg ville jeg nok vurdert å få et barn til i studietiden. Som student er man jo ofte mer fleksibel (kommer selvfølgelig an på studiene) og lånekassen legger jo til rette så man greier seg økonomisk. Jeg synes det tøffeste til nå var de siste måndene før jul når jeg var høygravid. Det var vanskelig å konsentrere seg om fag når tankene var på baby, og jeg var veldig sliten i eksamensperioden. Dette var ikke bare pga studiene, vi hadde pusset opp hus hele høsten og i tillegg hadde jeg lang reisevei til skolen, så det blie veldig lange dager. Men man greier som regel det man vil greie! Og med litt færre prosjekter på en gang, og en positiv instilling, så tror jeg nok jeg hadde gjort det igjen hvis jeg hadde hatt flere år igjen av studiene! Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå