Gå til innhold

Vær hjemme-hjemme med barn under 1 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår godt at det passer utmerket å "farte rundt" mens baby er liten. Mammaen og pappen kan ta fri fra jobben. Baby koster lite på fly...

Man planlegger en la-ang ferie for å kose seg sammen.

Men dette passer dårlig med de rutinene man jobber intenst med å opprette for det nye menneskebarnet. Rutiner er A og O, lær vi oss ganske fort, ellers blir det kaos.

Barnet utvikles i turbofart det første året. Det handler mye om mat og soving i begynnelsen, men dette skal justeres underveis slik at du har en fornøyd baby mellom slaga. De fleste barn er vare for forandringer, spesielt gjelder dette soving og sovested.

Trygghet er ordet.

Å farte rundt å se stranden andre siden kloden...tja...sikkert fint det og, men slettes ikke noe som baby lengter etter eller har behov for den første tiden.

Hva er det som skjer?

Hun skal lære å krabbe - siden å gå.

Hun skal lære å spise "ordentlig" mat.

Hun skal etterhvert sove mindre - være våken mer.

Tenk også på at en baby på 7-11 mån. helt plutslig kan begynne å våkne på natten, selv om den har sovet fint helt til da. Det prates om 8 mån. angst og separasjonsangst. Hun blir sjenert for andre mennesker (kjente og ukjente). Mamma og/eller pappa blir veldig viktig.

Dette er en tid når trygghet bør skrives TRYGGHET.

Hjemmet er tryggt.

Mor/far er trygg.

Faste rutiner er tryggt.

Egen seng er tryggt.

Vent ennå en liten stund med å ta poden på flyet!

I disse energibesparende tider er det jo til fordel for barnet og hennes fremtid på alle PLAN!

Mamma til to

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rutiner,rutiner,rutiner.... Se på det andre veien...Det kan være bra for babyen å bli vant med fremmede ansikter. Slik blir babyen trygg på andre enn mor og far.Om babyen blir vant med å sove andre plasser enn i sin egen seng,så er jo det en bra ting. Tror ikke babyen tar skade av en ferietur. Tvert imot. Lilletulla mi sover hvor det skal være. Tillitsfull er hun også. Vi har fartet mye rundt.Hun ser ut til å trives med det. Mener det er noe enhver forelder må avgjøre,hva som er best for seg og sitt barn.For vi er alle forskjellige både store og små... Gjør hva dere vil alle sammen.Så lenge DERE syns det føles riktig. Det gjør vi:) Ha en fantastisk dag!:)

Skrevet

høres ut som du mener man skal stenge seg inne med babyen til den er hvertfall 1 år. Det er faktisk mange som har grunn for å reise veldig langt, i disse globale tider hvor faktisk ikke alltid mor og far kommer fra samme bygda:-p

Min sønn har et sett besteforeldre langt unna, vi må reise i 24 timer for å treffe dem. Har da anledning til å bo i privat hjem i over 1mnd, kom ikke å si at det er skadelig for barnet. Selv reiselege Hasle som er rimelig restriktiv mtp reiser for babyer har jo uttalt at man må veie det opp mot andre hensyn som feks at barnet skal få møtt besteforeldrene sine (og nei, ikke alle som er friske nok til å ta reisen hit).

når du er anonym er jeg også

Skrevet

Ingen regel uten unntak. Du skriver det så fint selv: "man må veie det opp mot andre hensyn som feks at barnet skal få møtt besteforeldrene sine".

Det er sannsynligvis ikke skadelig for baby å reise i to uker til Thailand én gang på et år.

Men det jeg reagerer på er folk som farter rundt noe hinsides med sine små. Det er utenlandsreiser, båtferier, hytteferier, reiser til slektinger etc.

De rekker såvidt venne seg til en ny seng og miljø for de skal videre...

Skrevet

nei, jeg skrev at reiselegen hadde uttalt det.

Sannsynligvis ikke skadelig?? Fint at vi får din profesjonelle mening her:-p

Skrevet

Ja, og hvorfor skrev du det? Fordi du ikke var enig i det hele tatt?

Profesjonelle mening? Det er vel å ta i.

Men en mening har jeg, og det er lov.

(Hva er det som har gjort deg så innmari sur forresten?)

Skrevet

Jeg har overhodet ikke skrevet noe om å "stenge seg inne med babyen til den er 1 år". Har jeg det?

Skrevet

Barn er forskjellige. Helt enig. Noen reagerer ikke på å bli "dratt med" overalt. Men mange gjør det, og foreldrene klager på ødelagte rutiner, barn som sliter med å sovne på kvellene, urolige netter etc...

"La verden være liten før den blir stor", er det noe som heter.

Skrevet

Jepp gjør det som er best for deg og dine,så gjør jeg det som er best for meg og mine!

Ellers vil jeg bare si at min sønn strotrives da vi er utelands,alt er på han sine premisser...ikke mine! Han bestemmer når det er spise tid,sove tid og leke tid ...osv

Dessuten så tilpasser barn seg fortere og bedre enn oss voksne!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...