Gå til innhold

Noen hunde-eksperter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan i all verden skal vi få hunden til å slutte og bjeffe hver gang det ringer på døren? Han er helt håpløs altså:( Slitsomt, for det skal jo helst ringe på når babyen sover.

Noe vi kan øve på for at det skal bli slutt på det?

Takk for svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan som oftest trenes bort, men det krever en god del jobbing.

Hunden din kobler sannsynligvis det at det ringer på døra med at det kommer noen morsomme mennesker, eller at det kommer noen den ikke liker.

Det som er trikset er å koble ringelyden til noe annet. Du kan rett og slett prøve å koble den til ingenting ved å få noen til å ringe på døren med jevne mellomrom uten at noe skjer. Dette vil ikke være det enklest tror jeg, siden hunden av og til vil bli "forsterket" ved at det faktisk kommer noen.

Jeg ville lært hunden min at ringingen betyr noe annet. Når dørklokken ringer, så gir du den f.eks en godbit hvis den setter seg på et bestemt sted i huset. Dette trener du inn ved å få en til å ringe på, så går du til stedet du velger, ber hunden sette/legge seg og gir den en godbit. Dette må du gjøre MANGE ganger, men hvis dere orker så er det verdt det. Du slipper også en hund som evt "overfaller" gjester..

Husk at det aldri er hunden som skal hilse først hvis det kommer noen. Den skal ikke være øverst på rangstigen.

det er viktig at du alltid følger samme rutine når det ringer på døra. Sett opp en lapp som forklarer at det kan ta tid før du åpner. Etterhvert må målet være at du kan åpne døra FØR hunden får noe, og at den blir på plassen til du kommer med en liten belønning. Det optimale er at men etterhvert klarer seg uten belønning, men at dørklokka betyr at hunden skal gå til et bestem sted i huset.

Lykke til -dette krever en god del av dere (sikkert minst 150 dørringninger), men er morsomt!

Skrevet

Tusen takk for informativt innlegg! Da får vi bare sette i gang:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...