Gå til innhold

Turnus lege som barnelege- hva mener dere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var på 3mnd kontroll med gutten min, viste det seg at barnelegen var en turnus lege. Har i etterkant hørt at han skal overta en ledig lege stilling her ute, han er bare 27-28 år . Jeg reagerte på dette, da min sønn på den tid hadde kolikk og da jeg var inne hos han, skulle han på død og liv gjennomføre alle øvelsene/sjekkene mens min sønn lå og gråt som bare det. Jeg sa at dersom jeg fikk ta han opp og trøste han ligg/få opp en rap,så ville det komme seg, men neida. I tillegg påstod han at det var noe galt med hoftene til min sønn, da han ikke fikk utført den ene testen. Men, jeg vist at det ikke var noe galt med dem, hadde gått til kiropraktor pga kolikken og hun tok de samme testene som lege, I tillegg lå min sønn og sparket i fra med beina på benken slik at han forflyttet seg fra legen. Det jeg da undret meg over, var hvordan han kunne si noe slikt, da han så hvordan min sønn sparket fra... Har flere venninne som reagerer på han. To av disse er sykesøstre og lurer på hvor de har fått tak i denne legen. En annen venninne av meg har en datter som bruker pute pga hofteproblemer, hun har og vært operert. Legen lurte på hvorfor ikke jenten hennes var mål og da sa min venninne at "ser du ikke at hun bruker pute?" Å, gjør hun det? Da svarte min venninne " Har du ikke lest journalen hennes?", nei det hadde han ikke hatt tid til.. Hallo??? Slikt blir jeg provosert av. Det står at det er en annen som er barnelege ved den helsestasjonen jeg tilhører. Jeg har ikke lyst å gå til denne turnuslegen neste gang jeg skal på kontroll med min sønn. Har jeg noe rett til å si dette, få en annen lege? Det er greit at de skal lære dette, men da mener nå jeg at de burde ha med seg en som er utdannet barnelege/praktisert som det en god stund, for en er vel ikke utdannet det når en er 27-28 år selv om en går rett fra gynmaset og over på medisinstudiet???

Noen son har synspunkt på dette, vet hvilke rettigheter en har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm...litt usikker, men ville gitt han en sjanse. Alle leger har vært 27-28 år engang og får de ikke turnustiden sin blir de ikke dyktige leger. Saken hadde vel vært annerledes hvis han hadde gjort alvorlige feil m.v..

Nei, gi han noen sjanser til..han er ung og uskker kanskje - men ikke noe galt har skjedd...?

Skrevet

Det er litt kjedelig når en ikke kommer overens med legen og når og det gjeldet våre barn. var selv bort i en barnelege på helsestasjonen her for 3 år siden som hadde sagt at han kunne se på en baby idet han kommer inn i rommet om det er friskt.Vi skulle på obligatorisk rønken med Lillegutt ,pga at søstra var putebelandla, men neida ,han var ikke tenkt og sende oss. Skulle nesten tru at han måtte reise med babyen sjøl.Heile 6ukers kontrolen tok 5 min. Det var siste gangen jeg var med han( Nå er han heldigvis pensjonert). Men 6 mnd kontrollen bestillte jeg hos fastlegen min. Det var en kjempepositiv opplevelse. tok seg god tid og tok en grundig undersøkelse på babyen.Helsestasjonen er berre eit tilbud.

Skrevet

Vi hadde en turnuslege da småen var lagt inn på sykehus på barneavd. for noen dager siden. Hun var kjempe hyggelig og flink. Fikk god oppfølging og kan ikke klage på at henne iallefall.

Var selvfølgelig en del hun ikke viste, men da sjekket hun det opp med overlegen, så vi ble godt tatt vare på. Overlegen gjennomførte noen undersøkelser og visitter sammen med turnuslegen, men de fleste hadde turnuslegen selv.

Så jeg hadde iallefall ikke noe imot at det var en turnuslege som hadde ansvaret for småen. Iallefall ikke når opplegget var som det var med en overlege som på en måte "overvoket" det hele.

MEN det er viktig at en ny og fersk lege er ydmyk. Ikke tar for forhastede beslutninger. Alle leger er ferske i faget en gang, og de må få tid og praksis til å bli gode leger. Den legen du snakker om hørest litt usikker ut, noe som ikke er bra om pasient eller påsørende merker. HAn blir sikkert en god lege, men trenger nok litt mer praksis før han er helt trygg og klarer å utstråle trygghet til pasienter og pårørende.

Skrevet

vi har en veldig ung kvinnelig lege på helsestasjonen her. Jeg likte henne ikke i hele tatt. Men skal ihvertfall gi henne en sjangse til tenkte jeg, har jeg fortsatt samme følelse etter neste gang kommer jeg til til å bruke min lege bare. Jeg var der til 6 ukers kontrollen. Først sier hun så du hadde et vannlig problemfritt svangerskap... Eh nei sier jeg , jeg hadde et problem svangerskap lå på sykehuset i 3-4 uker på slutten.

Åh sier ho litt overraska (allt står i papirene de har der....) Så blir ho stille litt før ho sier ja men da er det godt du klarte å gå gravid i 9 mnd da.... Eh jenta mi er født 5 uker før termin ho svarer jeg.

Ho ble litt stille igjen så sier godt du kunne føde normalt da..... Nå så jeg bare på ho rart..... ho er født med haste keisersnitt, navlestrengen lå i klem og ho døde nesten......

deretter spurte ho om barnet hadde hatt gulsot når ho var født. Nei ho var helt frisk svarer jeg. Da ser legen på meg og spør om jeg er hel sikker. Jeg hadde da visst om jentungen måtte ha lysbehandling på sykehuset.

Jeg bare så på ho og sa ja jeg er helt sikker de testet henne 3 ganger og alle testene viste henne helt frisk.

Ho var veldig oppgitt over at jenta fikk flaske ved siden av puppen, det var jo ikke bra. Og ja det var mm ho fikk som jeg pumpet fordi ho klarte ikke å spise mye av puppen om gangen fordi ho var såpass liten når ho var født at ho ikke hadde styrken til å spise lenge ho bare sovna fordi det ble så slitsomt plus at brystvortene mine faktisk ble litt store i forhold til munnen hennes. Da bare så jeg på henne og spurte er det ikke mest viktig at barnet får i seg mat ikke hvordan ho får det.

Deretter spurte ho meg om hva barnet kan... holde hode selv også videre.

Jeg svarte jo på det og da fikk jeg høre at nei det kunne ikke stemme. Bl.annet at ho hadde holdt hode oppe selv i korte stunder første dagen ho var født. Det hadde ejg tydligvis innbildt meg. For vi mødre overvurderer tydligvis ungene våre( ho sa ikke det rett ut men menningen var ganske tydelig.)Og så lo hun av meg. Du får det til jordmødrene på sykehuset du da sa jeg bare for det var de som hadde henne første gangen hun holdt hodet selv og fortalte meg om det, (jeg fikk ikke stå opp av senga første døgnet etter fødsel.Så når pappa gikk hjem for å sove var det jordmødrene som stelte henne.)

Etter den kommentaren fra meg skyndet ho seg gjennom resten slik at ho kunne få meg ut døra. Men jeg måtte spørre henne før jeg gikk om ho hadde egene barn noe ho ikke hadde. (var ikke sjokkert over det akkurat, for slik jeg vet bedre en deg får man stort sett bare fra mennesker som ikke har barn selv.)

Tviler på at legen likte meg noe stort bedre en jeg likte henne da etter den timen.

Vi får se neste gang jentungen skal undersøkes av legen, føler jeg det likt etter den timen som sist så kommer jeg til å gi beskjed der om at jeg bruker min egen lege på henne for jeg godtar ikke å bli behandlet slik av noen som helst.

Syntes at alle de andre som jobber der er fantstiske mennesker, så synd at en person skal ødelegge intrykket av stedet.

Vet ikke jeg karnsje jeg bare overreagerer, men forlot stedet med en følelse at personen jeg nettop hadde møtt var utrolig lite profesjonell og hadde allt for liten erfaring både med kunnskap om hva barn kan og ikke kan, og om hvordan man skal behandle andre mennesker.

Og at ho tydligvis ikke tålte å bli rettet på når ho sa noe feil.

Og det er ikke en person jeg da vil stole på når det gjelder mitt barns helse.

Skrevet

Takk for respons til nå. Er jo klar over at alle leger trenger tid på å oppbygge seg erfaring osv.. Er jo noe alle må, men jeg synest at jeg vet best hva min unge kan og ikke kan. Min unge er tidlig ute med det å forflytte seg ved å ligge på rygg og sparke fra, løfte hodet fra underlaget osv. Det siste gjorde han og selv en dag etter han var født og barnelegen på KK synest at det var tidlig, men sa at noen unger er sterke i nakken fra de er født og klarer ting tidligere enn andre. Glemte å si at jeg og var hos denne legen på legevakten en gang jeg hadde melkespreng/brystbetennelse. Han var mer opptatt av hvordan det gikk med meg enn med gutten. Jeg ville bare bli ferdig og komme meg ut slik at jeg kunne få roet min sønn som tydelig hadde vondt i magen og var stresset over denne legen som skulle dra, snu og vende på han i alle retninger.

Skal snart på 4 mnd kontroll (får den når småen er 4mnd og 3 uker), så 5 mnd kontrollen kommer vel uken etter,så da er det vel ny omgang hos denne legen. Har tenkt å gi han en sjangse til, men vi får se... Fastlegen min er ikke så særlig å skryte over heller,så jeg har ikke lyst å ta sønnen min med dit. Og å bytte lege.. tja,,, de som er ledige her jeg bor, er ikke det spor bedre, faktisk verre,så jeg har et lite problem.

Skrevet

Jeg har ingen god erfaring med turnusleger. Har vært bort i noen selv og synes at de ikke hadde peiling. Skjønner at de må lære og greit hos meg, men IKKE hos ungen min!

Skrevet

Jeg blir aldri å godta noen turnuslege verken til megselv eller babyen. Etter en grusom opplevelse på svangerskapskontrollen mot slutten kan jeg med handa på hjerte si at det er ikke noe jeg noensinne blir å utsette meg og mine kjære for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...