2 gutter og 1 jente Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Gutten min er naa 2,5 maaneder gammel og veier 5150 gram... de siste 2 ukene har han bare lagt paa seg 150 gram til sammen. Ble litt lei meg da jeg fant ut dette. betyr det at jeg maa begynne aa gi han flaske i tillegg? han klager ikke, saa han virker ikke sulten, han er en aktiv og veldig foerrnoeyd baby...men han har jo lagt paa seg veldig lite. Det var akkurat likedann med meg da jeg var baby (la paa meg veldig sakte) saa hva skal jeg gjoere? fortesse aa bare gi pupp, eller maa jeg suppelere med mme i tillegg? haaper mange vil svare for dette er veldig viktig for meg.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Det kommer helt sikkert til å gå seg til. 150g på 2 uker er jo ikke alarmerende lite. Får han i seg den fete ettermelken når du ammer? Eller ligger han kort tid ved puppen hver gang? Så lenge han virker fornøyd og fortsetter å legge på seg (lite, eller mye, uansett går det jo i riktig retning), så tror jeg ikke du trenger å stresse med flaske. Han vil si ifra om han ikke blir mett på puppen din. Du kan jo også prøve å øke litt en dag, les om økedøgn på ammehjelpen.no. Prøv det før du gir mme iallfall. Og kanskje det er litt arvelig, om du var sånn som baby du også? Har jo gått bra med deg! Lykke til!
2 gutter og 1 jente Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. juli 2007 ja, jeg er jo ikke direkte stor (160 cm) men er den stoerste jenta i familien! hihi jeg er redd han faar i seg lite av den ettermelken ja...han blir saa sinna og vill over paa neste pupp. han griner og vrir seg men blir rolig med en gang han faar komme paa nummer to. saa sutter han til han blir salig i blikket ogsaa vil han sove litt...saa jeg tror jo han blir mett... men hva kan jeg gjoere for aa faa han til aa suge lengre saann at han faar mere av den fete melken?han blir nok utaalmodig naar det begynner aa stroemme saktere... finnes det noen gode tips?
*ønsker nr 2* Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 min gutt er heller ikke å veldig stor... veier rikktignok 5740, og er tre mnd... han spiser av en pupp av gangen, om han får i seg den fete melken vet jeg ikke, mne han virker fornøyd, og vil ike ha mat mellom måltidene.. om din gutt er sånn, så er det nok ikke noe fare, så lennge han er blid osv, tisser bra, osv.. såvidt jeg vet(erfaring selv osv) så er ikke 150 g på to uker lite... du sier selv at dee er små i familien, kanskje det er derfor? men virker gutten blid og fornøyd, tisser, og bæsjer nomalt, så ville jeg nok bare fotsatt med pupp som du gjør nå, evt veie hver uke, det kan jo bare vre en periode han ikke trenger så mye mat? de småbarna vokser i rukk og napp, så jeg tror, ut i fra egen erfaring, at det foreløbig ikke er noe fare.. bare følg med videre lykke til...
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Det er nok lurt å prøve å "lure" ham til å få i seg litt mer av samme pupp...Det er den siste melka som er feitest og mest næringsrik Kanskje hvis du tar ham bort fra brystet når han begynner å klage, lar ham rape, og så legger ham til samme puppen en gang til. Det pleier å virke her Jeg husker helsesøstra her sa at babyene fint tåler å legge på seg litt mindre i perioder da knøttet hadde hatt influensa og nesten ikke lagt på seg en uke.
2 gutter og 1 jente Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. juli 2007 takk skal dere ha. jeg ble litt redd, for han har liksom lagt paa seg rundt 200 gram i uka foer...saa tenkte at noe var galt. viste ikke at de vokser i rykk og napp, saa jeg er veldig letta naa! da tar vi pupp litt til
snartmammapåny Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 At han har hatt en "dårlig" vekst periode så trenger det nok ikke å bety noe. Mat han som før og dra innom hs om en eller to uker og vei han igjen. Om han da og har gått opp litt lite så kan du heller sette inn tiltak da. Siden han har gått opp 200g i uka før så har han sikkert litt å gå på og dermed har regulert litt selv med å ha litt pause i veksten. De vokser litt i rykk og napp så det er helt normalt. Det normale er å gå opp mellom 150-200g i uka. Og da har din lagt i øverste sjiktet i oppgang, så er ikke usansynlig at han regulerer det litt nå med en vekst"pause". Min lille er småspist av seg så han har ligget på 150g-200g per 14dager til vanlig, noen uker bare 20g i uka. Men dette plukker de opp på helsestasjonen. Så du får nok beskjed om du bør være bekymret. Om de ikke sier noe så er det helt normalt.
2 gutter og 1 jente Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. juli 2007 ja, han har begynt med hyppige smaa maaltid. mistenker at han bare liker kosen! Vi veier han hjemme paa en god gammeldags vekt! (samme som jeg ble veid paa som lita) syns det er flott aa ha muligheten til aa veie naar vi skulle ha lyst, saa naa er forutsetningene alltid det samme foer veiing...foerst ett bad, saa paa med pysjamas ogsaa et maaltid foer vi veier. har gjort det siden foedselen og vekten har vaert alt fra 170-240 gram i uka(unntatt de 2 foerste ukene da han gikk mest ned), frem til naa. saa det gaar vell bra da! jeg ble bare saa usikker, men er kjempegodt aa hoere at han har det godt da. er sjikkelig redd for at gutten min ikke skal ha det bra da vet dere. hoenemoooor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå