Två små trollungar Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Jeg var jo oppe og ammet hele nettene, og så, på 6-måneders-kontrollen, anbefalte helsesøster å prøve Ferbers sovemetode, og å slutte å gi Amanda mat om nettene. Jeg må si at jeg var fryktelig skeptisk til metoden, og hadde ikke noen lyst å prøve, men samtidig var det ikke mulig å fortsette å ha det sånn som vi hadde det... Og min samboer syntes absolutt at vi burde prøve. Jeg trodde at det skulle bli masse skriking og kjempevanskelig, så vi fant ut at det er bedre at jeg sov et annet sted de første tre nettene (sånn at samboer fikk styre selv uten at jeg ødela opplegget, og at en av oss var pigg på dagen etterpå). Og så bestemte vi at dersom det ikke ble bedre på tre netter skulle vi avslutte opplegget. Første natten var det en del sutring, men nesten ikke noen skriking, bare 10 minutter omtrent når hun egentlig skulle fått mat første gangen. Hun våknet opp mange ganger, men roet seg ganske kjappt hver gang. Andre natten måtte samboer inn til henne kun 2 ganger og inatt (tredje natten) har hun kun våknet og sovnet om av seg selv noen ganger. Vi får bare håpe at det fortsetter slik når jeg flytter hjem på nettene igjen... men det virker jo utrolig bra! Kan ikke helt tro at jeg ska få sove på nettene igjen!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Så fantastisk Linda. Dette var gode nyheter. Har tenkt masse på dere og hvor utrolig slitsomt det må være for dere. Håper det roer seg og at natteroen nå senker seg over den lille familien. Lykke til videre og vi krysser fingre og tær for at det skal gå bra fremover. Gleder oss til å treffe dere snart og høre mer. Stooor klem fra oss...
Millapril Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Så bra at det fungerer! Dette høres jo virkelig helt fantastisk ut og så deilig å få igang gode rutiner etter en slitsom periode for dere. Har hørt om andre som har prøvd metoden med hell, men det har tatt tid. Det er jo virkelig flott at det gikk i "boks" så lett for dere!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 Åh så bra, dette var gode nyheter :-) Jeg har tro på den metoden, kontroversiell som den er, så er det å lære barnet noe det ikke forstår ellers. Har hørt om mange som har brukt den med stor suksess. Fantastisk at det fungerte, krysser fingrene for at det fortsetter slik. Dere var også veldig smarte som "delte" dere så dere hadde ihvertfall en opplagt forelder.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Så ufattelig bra for dere! Jeg kan bare forestille meg hvor slitsomt det må ha vært, og jeg krysser fingrene for at dette vedvarer! Vi har også prøvd noe ala samme metode som dere, på Matteo. Mest fordi han våknet kl. 2, 3 og 4, ville ha mat, og spiste bare litt (ca 60 ml.) før han bare lå å smilte til oss, og ville ha selskap. Så vi måtte gjøre noe for å få ham til å sove og spise ett fullt måltid om natten. Nå spiser han kun 1 måltid mellom 5 og 6, også så sover han videre til rundt 8.. Men vi hadde et par-tre netter der vi måtte opp og gi smukk 4 og 5 ganger i løpet av natten. Men det hjalp. Selv om mammaen hans synes det var fryktelig å høre ham surve om nettene. Vi satser på at dere også får dette til å funke!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Leste forresten en artikkel om den metoden dere har brukt i VG i dag...
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Send meg gjerne artikkelen på mail. Eller linken.
Tussi og Maja Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 Å det var jaggu godt å høre! Har tenkt masse på dere. Man kan jo virkelig få store problemer når man ikke får sove over så lang tid. Håper det går like greitt i natt også. Krysser fingre og tær:-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 Vet ikke om den er på nett... jeg fant den i papirutgaven
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 så kjempebra at dere endelig får litt søvn! Tror nok det ferber metoden fungerer bra, bare man ikke lar det gå alt for lenge med skrikingen. Tror nok dere gjorde rett i at om det ikke fungerte etter så og så mange dager så var det på tide å gi opp. Men det trengte dere jo ikke :-) Lykke til i natt også, du får oppdatere oss vet du :-)
måken og vesla Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 Det var jammen godt å høre! Jeg hadde nok ikke taklet en sånn metode - men det hørtes lurt ut å dele seg. (eller kanskje jeg hadde taklet det hvis jeg var i din situasjon...) Vi har av og til hatt noen situasjoner hvor vesla våkner litt tidlig (da våkner hun og begynner å pludre, er ikke sulten (ber i alle fall ikke om mat)) og jeg har hatt ganske godt hell med å flytte meg sånn at hun ser meg, og ligge med øynene igjen og late som jeg sover. Jeg utnytter "hermeeffekten". Veldig komisk å se hvor effektivt det kan være.
Två små trollungar Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2007 Oppdatering: Nå har jeg sovet hjemme en natt og det gikk helt supert! Amanda våknet kun en gang, gråt i ca 3 sekunder og småpratet i 10 sekunder før hun sovnet om. Og så våknet hun til normal tid for frokost (05.45...).
smurfen :o) Skrevet 31. juli 2007 #13 Skrevet 31. juli 2007 Så kjekt å høre at det går bedre på natten. Har tenkt masse på dere. Syns mannen din har vært veldig flink. Tror gubben min hadde slitt litt hvis Bart hadde hylt for mye. Han hadde nok båret han hele natten istedenfor ) Syns dere har vært kjempe flinke! Kos dere med rolige netter fremover )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå