Ikkelektuell Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Litt inspirert av en annen tråd her, så vil jeg stille noen spørsmål til dere. Tenkt situasjon: Baby er 1 måned gammel. Får kun mme. Mor vil ut og treffe venninner, og ta et par glass vin - altså, hun skal ikke på noen fyllefest. Far passer baby. Mange av dere mener at dette er altfor tidlig. Noen mener sågar at det ikke sømmer seg. Og da lurer jeg på: Når er det da ok for mor å gå ut - hvor går den magiske grensen? Hvorfor er det for tidlig, når baby likevel får mme? Hva diskvalifiserer far som god omsorgsperson i denne situasjonen? Er det i det hele tatt noen i hele verden som tar skade av dette? Og hva er det egentlig som ikke "sømmer seg"?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Og hva om mor lar far passe den lille mens hun går noen timer på shopping? Eller om hun besøker en venninde uten alkohol inne i bildet? Er det at mor forlater barnet hos far, eller selve alkoholen som er problemet? Selv om det bare er et lite glass vin. At man selv ikke klarer å forlate babyen sin når den er 1mnd er en ting, det er jo ulikt fra mamma til mamma hvor avhengig man er av babyen sin og om man i det hele tatt er i form til å gå utenfor husets fire vegger i det hele tatt. Og har absolutt ikke noe med hvor glad man er i barnet!
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 Leste gjennom tråden nå. Ble litt lattermild. Sømmer seg ikke?? Lever vi i `1940? Og begrunnelsen 1-2 øl blir ofte til 3-4....det får jo være mammans ansvar. Og om det så skulle bli 3-4 øl, babyen har det jo trygt og godt med pappa'n og mme-flasken sin... Jeg ville aldri reagert hvis en av mine venninner ble med ut og tok seg 1-2 glass vin 3 uker etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Når min baby var to uker gammel tenkte ikke jeg på et glass vin. Jeg tenkte på hvordan i h... jeg skulle klare å komme meg opp av sengen. Klarte ikke snu meg på egenhånd. Måtte sitte på kne forran sengen å "lene" meg over babyen når jeg skulle amme... Men for all del, folk må gjøre hva de vil for min del... Men hun i det andre innlegget spurte om folks mening, og det fikk hun...På godt og vondt....
Mrs. Bouquet Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Der ser jeg ikke problemet. Men jeg hadde ikke noe behov for det, ikke enda heller, nå er hun 6 mnd. Vi får heller folk til å komme hjem til oss når vi skal kose oss. Tar oss litt vin eller kaffe med Baileys, det holder for min del.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 jaja, men selv om DU var som en krøpling etter fødselen, så finnes det andre som ikke var det! jeg var ute på trilletur dagen etter, frisk som en fisk! tre klipp, mye rifter, men det er jo ikke så vondt da! var på kino med søstra 1 uke etter fødselen, og vennegjengen har hatt fast cafe besøk hver uke i 2 år nå, hvorfor slutte fordi jeg får en unge? kan jo leve det samme livet.... tror det er mest alkoholen folk reagerer på, for det er ingen som sier noe om vi bare er sosiale uten ungen vår....Jeg var på fylla etter 7 uker, var først da det var noe gøy som skjedde! hadde sikkert gått ut før, vist det skulle dukke opp noe....
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 Rar tråd det der. Det er ingen som spør eller kommenterer det at mennene våre drar på fredagspils med jobben selv om ungen er 3-4 uker gammel, men skulle moren få anledning til å komme seg ut på egenhånd et par timer er det ragnarok.
mamma snart ;o) Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 Synes folk får gjøre det som passer for dem, baby osv.... Eneste jeg ikke er enig i er kommentaren til en lenger opp: livet forandrer seg faktisk ganske mye etter å ha fått en baby, så når du sier "hvorfor kan jeg ikke leve slik jeg alltid har gjort" så skjønner jeg ikke helt dine prioriteringer.....
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 En kan faktisk leve ett tilnærmet likedan liv, vist en vil det... blir ikke noe dårligere mor av den grunn =) barnet er jo uansett det viktigste i livet, men i en alder av 21 år så har jeg ikke tenkt å gro fast i soffan for å si det sånn!! Og prioriteringene mine er det ingenting i veien med, barnet først, uansett, men for all del, jeg tar vare på meg selv og mine venner også =) Ungen er jo flyttbar, ligger jo der i vogna og stortsett sover likevel =) og, ja enig med deg over, mannfolka skal liksom få lov å gå ut å "feire" det nye barnet rett etter fødselen og greier, hvorfor kan ikke vi mødre også gå ut akkurat når vi føler for det? så lenge vi er friske etter fødselen?? typen min var ute å feira sammens med kompiser mens vi lå på sykehuset, bare gøy d da =)
Nr-3-i-Magen Skrevet 29. juli 2007 #12 Skrevet 29. juli 2007 Ikke for å si hverken for eller i mot noen her, men sier ikke helsepersonell at man ikke skal innta alkohol de første 6 ukene etter at babyen er født? Både pga amming og soving i samme rom osv.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #13 Skrevet 29. juli 2007 Jeg har hørt at man ikke skal drikke første 6 ukene dersom man ammer...soving på samme rom vet jeg ikke.
Ikkelektuell Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 29. juli 2007 I dette tilfellet får baby mme, og mor sover på annet rom denne natten.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 29. juli 2007 #15 Skrevet 29. juli 2007 Kopierer det jeg skreiv i samme tråd på skravle i natt: Det er så mye dobbeltmoral her på bim/dib...f.eks. så er det visst helt feil av en gravid dame å nekte mannen å dra ut på fest. Er kun godtatt hvis det er mindre enn en måned til termin. Må ta hensyn til den vorende faren, ja. Men når dama har blitt mamma, og kan faktisk drikke uten at det går utover et foster, nei da er det helt feil at hun skal ut og drikke. Hun har jo venta så lenge på babyen, så det er en selvfølge at hun skal henge hjemme 24/7 for å kose seg med den! Hva hvis det var faren som skulle ut på en hyggefest når babyen var 1 mnd? Hadde da ikke folk kommet med moralprekner om at mor måtte unne ham det?
Ikkelektuell Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 29. juli 2007 Jeg spør også om folks mening, dvs jeg spør hvorfor de mener som de gjør angående dette med "for tidlig å gå ut". Det ser imidlertid ut til at jeg ikke får noe mer svar fra dem her enn på skravlesiden.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. juli 2007 #17 Skrevet 29. juli 2007 Helt enig med deg Riga. Har selv vært ute et par ganger ,mens far passet will . jeg var i bergen for 2 uker siden hos veninden min som har en datter på 4 mnd , og vi lot mennene være hjemme med barna også dro vi på byen.Hva er det de ikke kan gjøre ,som vi kan gjøre bortsett fra og amme .Det er like mye han sitt barn ,som mitt barn.Jeg og samboer skal ut minst en gang i mnd ,for og få litt voksen tid og pleie forholdet vårt .Jeg tror alle har godt av det av og til.sønnen vår er 3 1/2 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå