Sussen Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Har en liten jente på snart fire mnd og en gutt på to år og fem mnd. Syns det er styrete med tran til minsten. Gir med sprøyte (uten spiss klart ;-) ) men mye søl.. Derfor kjøpt D-dråper og drypper inn i gapet hennes..går mye bedre. Det kan jeg jo putte i grøten hennes når hun begyner med det. Hva mener dere? Hun får jo de viktige d-vitaminene gjennom dråpene..? Til eldstemann er det vrient å huske! Klarer liksom ikke få igang noen gode rutiner rundt dette..Har skrevet det opp alle steder på kjøkkenet "HUSK TRAN"
*Kleopatra Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 Vi ga sjarmøren d-dråper da han var baby, putta de i melkeflaska. Da han var rundt året slutta han med flaske, så nå gir vi tran på skje til frokost. Gutten vår er sikkert litt rar, han liker det nemlig! Nam nam naaam, sier han:)
melkekua™ Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 Tran funket heller ikke hos oss....prøvde alle varianter av tran pluss forskjellige måter å ta det på....det endte med at vi gav d-dråper - funket kjempebra! I Danmark gir folk flest bare d-dråper bare som en liten opplysning (en venninne som bor i Danmark som fortalte meg det). Så fortsett med d-dråper du ) du er en god mor uansett!
SnupsaTupsa Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 D-vitamindråper er jo et godt alternativ, men inneholder ikke de viktige Omega-3 fettsyrene da. Husker det ikke alltid vi heller, men prøver så godt vi kan ;O) Har du prøvd Kaptein Sabeltann-tran? Eller Smartfish? Smaker mye bedre! 2åringen her også elsker tran-namnam! men det har sikkert noe med at de alltid har fått det og er vant med smaken.
manonym Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Vi gir dråper til gutten vår på snart 6 måneder. hadde en periode han spydde mye, så da ble det gris med tran (pluss at vi mistenkte at det var pga tranen han spydde, slutta med det når vi slutta med tranen.) Gir det med t-skje vi, gutten gaper og gaper=) Tenkte å prøve med tran når falska jeg har nå er tom=)
melkekua™ Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 Det er ikke alle barn som elsker tran, så gi d-dråper, det er bedre enn ingenting.
Sussen Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2007 takk for supre svar! Alltid interessant å høre hva dere andre gjør ;-)
SnupsaTupsa Skrevet 28. juli 2007 #9 Skrevet 28. juli 2007 Klart man ikke er noen dårlig mor om man gir D-vitamindråper. Men det kommer stadig ny forskning om hvor bra omega-3 er, så jeg synes ihvertfall det er greit å gjøre det vi kan for at de får det i seg Vi pleier å gi tranen til kvelds, for da ble det mye mindre gulping og styr siden de legger seg rett etterpå. Til første ga vi med sprøyte, og prøvde forskjellige tran-typer osv. Men følte ikke vi fikk det skikkelig til før det plutselig gikk ned på høykant! Minsten orka jeg ikke styre så mye, men med en gang jeg begynte med Smartfish gikk det bra. Men den hverken smaker eller lukter ille. Smaker faktisk skikkelig godt! Og etter hun hadde fått den en stund ville hun plutselig ta vanlig tran og! uansett er det viktigste å huske en av delene ;O) Lykke til!
melkekua™ Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 Omega-3 er viktig å få i seg ja, men det er d-vitaminene som er aller viktigst! I steden for å prøve og prøve så ta deg en pust i bakken og gi d-dråper med god samvittighet. Blir bra for begge parter )
meg og mine Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 ja, og hvorfor prøve å gi barna ordentlig mat hvis de ikke vil? mye lettere og la de spise pølser, is og sjokolade. Det viktigste er vel at de spiser? Hun sier at babyen får d-vit er viktigst, men at omega-3 mangler i dråpene. Mange vet ikke det er stor forskjell på tran og d-vit.tilskudd, og det er synd. Det er utrolig viktig for babyer(større barn og voksne og faktisk). Deg om det om det er et slit å gi en teskje om dagen. Men da orker en vel strengt tatt ikke gi vitaminene heller antakeligvis. Ingen kaller noen dårlig mor her, men at en vet og gjør bedre enn deg må du tåle, og hun gir bare gode råd om hvordan kanskje gjøre det beste for babyen. Irriterende med så mye feilinformasjon og tull folk kommer med på dinbaby! (dagens irriterte utbrudd!) ;-)Lykke til, HI. Uansett hva du måtte velge å gjøre! Hilsen student i ernæring
melkekua™ Skrevet 29. juli 2007 #12 Skrevet 29. juli 2007 Herregud hva er det som feiler deg?? Ute etter å ta meg eller...jeg må få lov til å si min mening uten at du skal komme løpende hver gang! Jeg skjønner selvfølgelig hva hun andre mener, men når alle triks for å prøve å gi barnet tran ikke funker så er det greit at man gir bare d-dråper........ Og hvis du leste mine innlegg nøye så hadde du fått med deg det! Hva vet du om hvor mye jeg har prøvd å gi barnet mitt tran, hvem er du til å dømme? Har aldri sagt at man skal gi pølser, is og sjokolade ....for noen usaklige paralleller du serverer her! *at en vet og gjør bedre enn deg må jeg tåle*... det må ha vært dagens utbrudd..... Dette har det jo aldri vært snakk om.....Jeg synes det er flott at noen barn elsker tran og tar det medvillig, men hadde du vært her på besøk og sett jenta mi når vi prøvde å gi tran så hadde du skjønt hva jeg mente. Og vi prøvde lenge! Og som jeg kan se så har ikke jeg gitt noen feilinfo i mine innlegg....det jeg har sagt er at omega-3 er viktig å få i seg, men at det er d-dråpene som er viktigst...vil ikke kalle det feilinformasjon! Sjekk ut hva de gir babyene i Danmark det vet vel du som er såkalt ernæringsstudent! Du burde vel ha lett tilgang til den type info. Til info så tar faktisk jeg trankapsler hver morgen! Og når snuppa er stor nok skal hun også få det. Lykke til HI!
olla Skrevet 29. juli 2007 #13 Skrevet 29. juli 2007 Tran er best, men vi fikk det ikke til, så helsesøster sa at d-dråper da var helt ok.
SnupsaTupsa Skrevet 29. juli 2007 #14 Skrevet 29. juli 2007 oiii, ja... såpass... :S Ja, det var mitt poeng og! D-vitaminer er ok, men det er lurt å prøve på tran eller andre typer omega-3-tilskudd som feks smartfish. Viktig bl.a. for hjernens utvikling. Hovedinnlegger spurte etter tips, så da kom jeg med de beste jeg kunne, for sånn fikk vi det til ihvertfall. Kan jo håpe det kan hjelpe noen andre også! Må si jeg tviler sterkt på at noen babyer tar tranen med et smil fra dag 1. Har jeg aldri hørt om, men vi fikk det til omsider var mitt poeng. Jeg synes ihvertfall at det var verdt et forsøk. Andre får gjøre som de vil. Synes det er kjedelig om en som gjerne vil få det til, bare dropper det fordi hun feks ikke vet det finnes trantyper som smaker mye bedre og derfor er lettere å gi, eller at de kanskje tror at tran og D-vitaminer går ut på det samme. Det var en kamp her også; men som sagt har endt med at hun nå løper til kjøleskapet og gleder seg til tranen sin! Minstemann driver vi fortsatt å venner til det hele. Har i perioder gitt dråper vi også. Det går an å ta litt tran på skjea med litt fruktpure også, det hjelper også litt på lysten til å ta den ;O) Lykke til uansett!
melkekua™ Skrevet 29. juli 2007 #15 Skrevet 29. juli 2007 Så bra du har fått det til da ) men ikke alle klarer det uansett hvor mye de prøver, og jeg er ikke den som gir meg lett! Har ikke sagt at d-vitminer og tran er det samme. Tran inneholder de viktige d-vitaminene som det er så viktig å få i barna. Og det er d-vitaminene som er de viktigste vitaminene å få i seg siden de skal forhindre rakitt. Jeg er enig at tran tilbyr mye mer som er viktig for kroppen, det er derfor det er en gammel tradisjon å gi det til barna her i landet. I land som Sverige og Danmark gir de kun d-dråper. Så, der var mitt siste ord sagt i denne debatten ;o) Alle får gjøre som de vil, men det er bedre å gi d-dråper enn ingenting!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå