Gå til innhold

trenger noen beroligende svar|

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff. Tror jeg har utviklet "tvangstanker" over mat jeg kan spise. tør nesten ikke å spise noe annet enn det jeg selv har laget. Dvs. at det er svidd og skrubet. Tør nesten ikke å spise hos andre. Lurer på om de har brukt rene nok redskaper når de laget maten og tør nesten ikke å spise noe jeg selv ikke har sjekket holdbarhetsdatoen på.. Akkurat nå satt jeg å koste meg med en pose M sjokolade. Pluttselig spiste jeg en M kule som smakte skikkelig vondt. Nå er jeg redd for at jeg har fått i meg farlige bakterier gjennom den vonde sjokoladen. Er det nopen som vet om dårlige peanøtter/sjokolade kan gi farlige infeksjoner? Er så sliten av å stresse sånn med maten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det er ikke bra! Hodet kan tulle litt med oss ja og gjør at vi noen ganger blir overforsiktige og irrasjonelle i tankegangen.

Ta det helt med ro ifht den vonde sjokoladen, det er ikke farlig. Prøv å forholde deg til de anbefalingene som er for gravide, så ser du at det ikke er mye du trenger å ta ekstra hensyn til.

Ta det opp med lege eller jordmor slik at du kan bli beroliget av fagfolk, det hjelper ofte mot litt "angst". Det er helt normalt å være litt ekstra påpasselig og være redd for å gjøre noe galt, men det må jo ikke begynne å styre hverdagen din, da har det gått for langt.

Lykke til!

Skrevet

Nei..huff dette høres ikke bra ut..du kan ikke holde på sånn i 9 mnd..snakke med lege / jordmor..det er jo ikke mye du ikke kan spise..og så lenge du er her i norge så er det jo som regel trygt..håper du får hjelp og kan spise andre ting etterhvert :-) klem

Skrevet

Hei.

I siste utgave av Gravid står det en grei artikkel om mat og hva gravide bør styre unna. Jeg har hatt flere samtaler med blant annet en lege i familien hvor diskusjonene har gått ut på at det har blitt litt overdrevet fokus på alt det farlige som kan skje gravide, mao mat som kan være farlig, oppfølging svært ofte hos jordmor etc. Å være gravid er helt naturlig og et sunt og god kosthold ca slik som du hadde før du ble gravid er nok bra. men det er jo selvfølgelig noen ting du skal styre unna. Uansett så virker det jo som du er veldig opptatt av at den lille skal ha det bra og det er jo det aller viktigste. Ikke glem at når du har det bra så har den lille det også! Så kos deg med mat du og lev mer eller mindre som normalt, etter det enkle retningslinjene som du blant annet kan finne i Gravid.

Hilsen en som er litt mer avslappet med nummer to i magen enn jeg var med nummer en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...