jente08&jente2010<3 Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 min sambo har astma, han tåler ikke dyr osv. men han og eksen hadde hund før, det funket bra for sambo, men sønnen hans har også astma, derfor de måtte gi bort den gamle. sambo sier det verste er at de drar med seg endel støv og sånn...derfor man reagerer på hundene! jeg har veellddiigg lyst på hund hehe... men skjønner jo på en måte hvorfor han ikke vil. sønnen er her annenhver helg. så syns liksom ikke det skader han så mye, da han er hos besteforeldrene sine, er han i kontakt med hunder hele tiden. for de har hund. og han blir ikke tett av det. enda han er der nesten mer enn han er her. er det noen hunder som man reagerer på mindre enn andre? og er det noen ting man kan gjøre for at det ikke blir støvete osv hvis vi skaffer oss en hund? eller er dette bare dumt...? jeg respekterer jo selvfølgelig sambo sitt ønske. han vil jo også ha hund, men er litt skeptisk, og føler han sitter med for lite kunnskaper angående hva slags hund pga astmaen og sånn, til at han vil kjøpe en! noe som er forståelig. noen som har vært borti en lignende situasjon? håper på noen hyggelige svar:)
Tussa og Sofie Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 Ikke vært borti lignende, men det finnes jo allergivennlige hunder som ikke røyter osv. Hør med en vetrinær eller søk på nettet for hjemmesider som omhandler hunder så finner du sikkert noen tips der. Men, det handler ikke om at han kanskje ikke har lyst på hund i det hele tatt da, og skjuler seg litt bak allergi/astma av den grunn. Man, skal uansett ikke dra dyr inn i huset som kan forverre tilstanden til din samboer eller hans sønn mener nå jeg. Men kanskje det finnes noen raser som kan være aktuelt allikevel )
jente08&jente2010<3 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2007 Nei, han han har lyst på hund, han er veldig glad i dyr faktisk! er derfor jeg tenkte om noen visste om allergi fritt osv:) var faktisk han som luftet litt om at jeg kunne spør her:) nei, jeg vil heller ikke det, hvis det forverrer tilstanden hans, huff nei...enig der altså! var lurt det om å høre med en vetrinær! skal sjekke det på mandag:)
velsignet med to Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 Jeg er allergisk mot hunder, men reagerer ikke på hunden til tanta mi som er en kongepuddel. Mener å ha hørt at pudler visstnok er allergivennlige.
Tussa og Sofie Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 Og noen type terriere skal også være allergivennlige....yorkshire terrier, witten terrier og jeg mener Westie terriere heller ikke er så galt. Dette er jo mindre hunder da...
Willis Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Hei. Bichon Frisee, tror det skrives slik, er vistnok veldig allergivennlige. Svigerfamilien min, hvor nesten alle er allergiske, har hatt flere slike uten problemer. Dessuten har jeg hørt at det mange reagerer på er hundefor. Dvs hvis hunden slikker på håndet etc og de tar seg til ansiktet etterpå, så utløser dette fort allergiske reaksjoner. Bare et lite tips jeg fikk fra en dyrlege. Håper dette kan være til hjelp.
Moyra Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Nå har jeg en far som er veldig allergisk, og jeg har sett hvilke komplikasjoner som har oppstått når han har vært i nærheten av hunder eller andre dyr, og det har gjort at jeg aldri vil ha en hund så lenge min far lever. Jeg vil heller ha en far enn en hund. Det sies at Bichon Frise skal være allergivennlige, men dette er heller ikke tilfelle.. Det er ikke pelsen til dyrene som man reagerer på, men støvet fra huden, og det er ikke til å unngå. Jeg ville tenkt meg litt om og heller tatt hensyn til din mann og sønnen hans, enn å tenke på deg selv i denne situasjonen her. Nå vet selvfølgelig ikke jeg hvor ille angrepet de er av sykdommen, men å skaffe seg en hund skal jeg love deg, vil ikek gjøre ting noe bedre...
lillespirenmin Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 Huff. synes ikke dere skal få hund så lenge sønnen er allergisk. en hund knytter man seg til,og hva om det ikke går i det hele tatt? Jeg er i en litt værre situasjon. Jeg har to hunder som jeg hadde før jeg traff samboer. Nå sier samboers eks at deres to barn er allergiske og at de ikke kan være hos oss om hundene ikke forsvinner. Jeg er så fortvillt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Enn så lenge så har vi barna hos svigers, men vi kan jo ikke bo der annenhver helg resten av livet heller da..og i alle fall ikke når lillegutt kommer..
Impulsiw Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 Tror jeg ville lånt meg en hund før jeg kjøpte en. Det er veldig traumatisk for en valp og omplasseres hvis dere ser det ikke går. Må ta hensyn til dyrene også...
Ranveig R Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 Då eg og småen gjekk på tur her ein dag traff vi ein familie som gjekk på tur med minigrisen sin ) Grunnen til at dei hadde gris var at dei var allergiske mot hund og katt... Grisen var definitivt meir allergivenleg, omtrent hårlaus som den er. Men du verda kor søt! Oppførte seg som ein hund, men hadde "katte"kasse inne. Noko å vurdere?
ulydia Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 Bichon Frisee har eg òg høyrt er allergivennleg. Kanskje kinesisk nakenhund? Den har jo ikkje pels.....
Bdancer Skrevet 29. juli 2007 #12 Skrevet 29. juli 2007 du sier han ikke tåler hund og støv fordi han har astma??? Astma har ikke noe med det å gjøre. Man kan fint ha husdyr selv om man har astma! Eller mener du at han er alergisk mot hund og støv? Hunder bringer ikke noe mer støv enn ellers. Noen tror også at det kun er hårene til hunden som framkaller reaksjon - og at man derfor må ha en hårløs hund. men det er huden/flass fra hunden man reagerer på. Har ikke noe oversikt over hvilke hunder som passer for alergikere, det er sikkert flere. men jeg vet bichon frisé (tror det skrives slik) og chiwowa (kanskje skrivefeil igjen;p) er helt sikre:)
wini Skrevet 29. juli 2007 #13 Skrevet 29. juli 2007 Hei på deg! Jeg selv er allergiker og helt hundegal:o) Vokste opp med cairn terrier, de verken røyter eller "støver" noe særlig pga av den ru pelsen sin. Ellers stemmer det at pudler er allergivennlige, samt bichon frisè. Så det kommer ann på hvilken type hund dere er ute etter, hva den skal brukes til osv. Men kongepuddelen er en flott hund. Kan trekke ski, bære kløv eller delta i agility, med andre ord, det meste:o) Jeg er også allergisk mot støv og midd osv, så her i huset er jeg godt utstyrt med støvsuger, og vasker nok rundt ganske mye oftere enn normalt, men er jo en vanesak. Alt for hunden min.. hehe. Jeg kan faktisk la henne ligge i senga ved siden av meg uten at jeg reagerer på henne (kongepuddelen), og det sier litt! Men hund er mye arbeid og krever sitt for at de også skal være glade, så ikke skaff deg valp samtidig med en liten baby, bare et tips;o) Jobber hardt for å forberede dronninga vår på familieforøkelse, de kan lett bli sjalu på barnet om det forstyrrer deres levevaner.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #14 Skrevet 29. juli 2007 synes jeg kan huske deg debatere ganske hissig på gravid og røyking sidene. Visst det er riktig er det ikke mye bedre å ha hund der små barn har astma. astma kommer faktisk under kategorien KOLS, altså kronisk obstrukiv lunge sykdom. om du vil ta sjnasen på å forverre symtomene på din samboers barn så ja, er det verre enn å røyke? kanskje en naken hund kan være en mulighet, skjekk ut nettet......
Bohema77 Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 Det er jo mye med jobb med hund da Tonje, orker du det når du går gravid og etterhvert får en baby? Viktig å tenke godt over det. Det er så kjedelig med allergisk samboer. Selv hadde jeg huskanin da jeg traff min blivende mann. Det tok 6 mnd før han fortalte meg at han var allergisk mot kaninen, brukte masse antihistaminer og allergimedisiner for å skjule det så vi har ledd mye av det i etterkant. Da vi ble samboere måtte kaninen flytte ut, det var trist. Han fikk et hjem på en gård, så han fikk det bra men jeg savner dette kosedyret mye! Nå kan jeg ikke har dyr og har bare innstilt meg på det. Mulig det blir en utekanin etterhvert, barn og dyr er en god kombinasjon men ofte ikke i samme hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå