Gå til innhold

oversikt over SVANGERSKAPSKONTROLLER

Anbefalte innlegg

Skrevet

HER ER EN OVERSIKT OVER SVANGERSKAPSKONROLLER

som stod i svangerskapsboka jeg fikk hos legen.

Greit å ha for førstegangsfødende (og andre) som ikke helt vet når de skal bestille time eller hva som skjer og hva de skal ha med...

MAN HAR RETT TIL 8 SVANGERSKAPSKONTROLLER

der ordinær ultralyd er inkludert.

Fra og med tredje svangerskapskontroll velger du selv om du vil gå til jordmor eller lege.

1. kontroll: uke 8-12 (hos lege)

2. kontroll: uke 17-19 (ordinør ultralyd)

3. kontroll: uke 24

4. kontroll: uke 28

5. kontroll: uke 32

6. kontroll: uke 36

7. kontroll: uke 38

8. kontroll: uke 40

HVA SKJER?

På første svangerskapskontroll tester de om du er gravid ut i fra urinprøven din, fyller man ut "helsekort for gravide" og regner ut terminen. Legen søker fødeplass og ultralyd, og kan opplyse om jordmødre i området. De tar blodprøve der de sjekker antistoffer mot røde hunder, om du har syfilis (lovpålagt), rhesus faktor, HIV (frivillig) og jernlagrene.

HVER GANG:

får du stikk i fingeren der de sjekker hemogobin-nivået.

Urinprøve der de sjekker proteiner, bakterier, blod og sukker-innhold.

De veier deg, sjekker blodtykket og måler str på livmoren.

TA ALLTID MED DEG HELSEKORTET OG DE ANDRE PAPIRENE DU HAR FÅTT + URINPRØVE.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia...

Har man en god lege så tror jeg ikke man bør tenke på anntall kontroller, da går man så ofte man føler for, jeg er 6 mnd på vei og har allerede vært til 6 kontroller pluss ultralyd.

Skrevet

Ikke alle som har muligheten for det når jormoren har fullstappa timeplan og legekontoret ber deg om å ikke løpe ned døra med mindre du er syk. Så greit å vite hvor mange du har krav på så du får så mange i alle fall.

Skrevet

Heller ikke alle leger som har ul.apparat!

Skrevet

eller i det hele tatt gir deg mulighet til å høre hjertelyd eller noe... bare fyller ut papirer og tar prøver. greit nok det - men tror jordmor gir et bedre tilbud på noen områder. men det er jo KØ overalt...

Skrevet

Jeg er i uke 21 og har vært til 5-6 kontroller jevnlig pga høyt blodtrykk og vann i kroppen.. men aldri har jeg fått noe som helst stikk i fingeren..

Skrevet

hm... ikke første gangen heller?

Det gjorde sykepleieren samtidig som hun tok blodprøvene...

Skrevet

Er nok forskjellig fra plass til plass, for jeg har aldri fått noen stikk i fingrene... =)

Skrevet

jeg går på kontrol 1 gang i mnd:) legen å jordmora her ville ha d slik..

Skrevet

Jeg er også på kontroll 1 gang i mnd, da annehver gang til jordmor og lege og synes det er helt ypperlig:) De er utrolig flinke og greie, men kan heller ikke huske å ha blitt stukket i fingeren hver gang, hmmm men er mulig det skjer altså hehe, litt surrete om dagen:)

Skrevet

ser at jeg var på kontroll 14 ganger med Sander og hadde vel 11-12 ul også :)

og jeg gikk minst 1 gang i mnd til jm...

nå har jeg vært hos jm hittil 3 ganger og går 1 gang i mnd med tulla :)

Skrevet

Det varierer nok veldig. Jeg har vert en gang hos lege og 2 ganger hos jordmor, + ordinær UL på sykehuset. Skal til jordmor igjen når hun kommer fra ferie i september.

Skrevet

Da jeg var på 1 kontroll hos legen i uke 11 (de ville ikke at jeg skulle komme før da), så fikk jeg beskjed om at det ikke skjedde noe mer før i uke 16-19 da det er ordinær UL. Dette stemte jo med det som stod i svangerskapsboken jeg fikk, så regnet med det stemte. Men ser nå at de fleste går en gang i måneden (uten at det er noe spesielt). Er det en sånn uskreven regel?

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei.

Jeg får legetime hver 4. uke, hver gang hører jeg hertelyden(minus første kontroll) og de sjekker blodprosenten(stikk i fingeren)..jeg har ikke behov for jordmor fordi jeg føler legen dekker det jeg trenger.

Tror at så hyppige kontroller er litt "gammeldags", tro det eller ei..men jeg er glad for hver kontroll jeg får:o)

Tror det er lurt å høre med hver enkelt jordmor/lege om antall kontroller slik at man slipper å lure på hva som er "riktig"..og er det fullt eller kø hos en jordmor, så kanskje det er lurt å si i fra at det er ønskelig med fler kontroller og vurdere å gå til annen lege?spørs kankje hvor i landet man bor?

Skrevet

En ting er hva som er anbefalt fra Helsetilsynet og dermed det du har krav på. En annen ting er hva man ønsker selv, hva lege/jordmor har tid og utstyr til og om man evt. trenger ekstra tilsyn i svangerskapet (på grunn av ulike komplikasjoner/bekymringer).

Jeg synes det er lenge å gå uten lege/jordmortime fra første kontroll til uke 24 (UL gjøres jo vanligvis på et sykehus der man ikke går til regelmessig kontroll), og jeg fikk en time hos jordmor i uke 16. Nå skal jeg dit torsdag i neste uke, som blir 24+0.

Det varierer nok veldig fra sted til sted og person til person hva man ønsker og kan få tilbud om. Men ta utgangspunkt i de anbefalte kontrollen og be om flere kontroller dersom dere ønsker det!

Skrevet

Se innlegget til Jordmor Siri om å si sin mening om svangerskapsomsorgen... Den skal leveres til helseministeren, så det kan jo være greit å legge inn svar der dersom det er noe man ikke er fornøyd med...

Skrevet

Synest det er veldig lenge frå fyrste kontroll med lege og til den i veke 24. For på ultralyd føretek dei ikkje slike undersøkingar.

Eg er litt skuffa over å ikkje ha blitt fulgt bedre opp pga SA i fjor, men det er vel litt min eigen feil også som ikkje masar. Er heldigvis ikkje så bekymra no lenger når det har begynt å bli liv i magen:) Og no er det mindre enn 14 dagar til ultralyd. Gler meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...