Gå til innhold

Finnes jo ikke nøytrale klær....

Anbefalte innlegg

Gjest Ut på tur
Skrevet

I dag har vi (pappan og jeg) vært på "snart skal vi bli foreldre shopping"

Tenkte vi skulle se om vi fant noen koselige klær som Lillevennen kan ha på seg hjem fra sykehuset. Problemet er at vi ikke vet om Lillevennen er en gutt eller jente.

Vi var 7 butikker med babytøy..minst..

Og det finnes jo ikke noe fint nøytralt tøy... Og vi så ikke på pris. To av butikkene hadde seriøst INGENTING som var helt nøytralt. De andre hadde et ekstremt begrenset utvalg. Typisk ett sett i hvit og lys gult.

Jeg har også kikket masse før. uten hell.

Så fort Lillevennen er ute tar jeg første fly til KBH og hamstrer babytøy....

Hjem fra sykehuset blir det body og "joggebukse" som vi har til å ligge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært inne på Polyarn og Pyret (vet ikke het hvordan det staves). Der har de grønt, blått, rødt...dvs. ikke typisk babyfarger. Jeg har handlet litt der (selv om jeg vet det blir en gutt i mitt tilfelle). Opplever det samme som deg...Men hvitt kan jo brukes på begge kjønn? Hvertfall har vi kjøpt en noe hvitt og beige.

Gjest Ut på tur
Skrevet

På polern og pyret (vet heller ikke hvordan det staves) hadde de heller ikke så mye. Har kjøpt litt hvit og beige base, men det er så kjedelig alt sammen. Og så er det så mye som er i velur og jeg hadde håpet på noe annet i og med vi har termin nå når det kanskje kan slumpe til å bli ett par dager til med sommer ;)

Jeg var helt sikker på at jeg skulle finne noe på Fru Lyng men de hadde heller ikke...

Ja ja, prøve å ta meg en tur til ski en dag ser på hjemmesidene til http://moia.no/ at de har litt som ikke er lyseblått og rosa ;)

Skrevet

Opplever det samme jeg også. Har vært på utkikk etter hentesett en stund nå og vurderer å kjøpe "et av hver" slik at jeg kan bytte når vi vet hva vi får :) Lite unisex der ute..

Skrevet

Akkurat det samme her. Var ute i dag for å finne noe nøytralt, men den gang ei.. Vet heller ikke kjønn, men skal på UL i neste uke (37), så får kanskje vite om det er jente eller gutt da. Får satse på intens handling etter det evt. :)

Skrevet

Jeg kikka innom Lindex i vår og så at de hadde fått inn mye babytøy i grønt, brunt og grått. Ellers har det danske merket Katvig, som også er å få kjøpt her i landet, i alle fall tidligere hatt klær i oransje, grønt og brunt.

Skrevet

jeg har kjøpt en startpakke fra ellos. som går i fargene brunt og gult. der fulgte det med et fint sett som jeg kommer til å bruke når vi skal hjem. vi vet ikke hva det blir så det blir ikke så mange innkjøp av klær, da det er som sagt ike noe særlig utvalg. men satser på at vi får en del klær og slikt når den lille kommer og kjønnet er sett. hehe gleder meg.

Skrevet

en av grunnene til at jeg måtte vite hvilket kjønn det var. Har handlet hele skapet fult av verdens kuleste guttetøy. Utrolig gøy siden jeg har handlet til to jenter fra før.

Men hvitt finnes det jo endel av da og det er jo nøytralt. Synes alikevel at selv om fargene er nøytrale så har ofte klærne ett preg av enten jente eller gutt. Har nok noe med snitt, mønster og fasong å gjøre.

Skrevet

Enig med deg - ikke mye nøytrale klær ute og går nei....

Jeg har fått beskjed om det mest sannsynlig blir jente, og har arvet masse klær...Jeg er ikke sånn superglad i rosa/typiske jentefarger, og har blant annet kjøpt knallblå seng:) Eneste ting jeg har kjøpt inn selv er en body i hvitt med gul kant og en hvit lue. Min mor strikker et hvitt hentesett:)

Utrolig at babytøy skal være så typisk jente eller gutt .....

Skrevet

HM (hennes&mautitz) pleier å ha en del nøytrale ting i hvitt, beige, gulg og brunt. billig og!!:)

Skrevet

Mener å huske at jeg for en tid tilbake kom over en annonse for kjønnsnøytrale klær på nettet. Sidene het noe sånt som:

www.bittelillevennen.com

Har ikke vært inne og sett selv så det er mulig de ikke har noe fint.

Skrevet

Finnes jo mange klær i gutte og jenteseksjonen som kan brukes på begge kjønn. Feks beige, dongeri, grønn og brun (som du oftest finner blant gutteklærne).

Vi venter gutt, men mange av klærne er såpass nøyrtale at om vi får jente nest gang er det bare å supplere med en rosa lue/sokker eller noe og så ser man med en gang at det er jente. Akkurat som vi nå supplerer med blått.

:) Du finner nok noe om du ikke er så innstilt på at alt skal henge i en kjønnsnøytral sone i butukkene.

Skrevet

jeg vet, det er så lite å finne!

Selv vet jeg at vi får jente, men jeg ønsker meg også hvit og lyst tøy.

ikke alt i rosa.

Er lei av å gå i butikken jeg! så jeg prøver på nett!

Skrevet

Ja, jeg syns dette er skikkelig problematisk, og det tar vekk 99% av gleden ved å handle til nybarnet også. Jeg vet at jeg får jente, men jeg skal IKKE PÅ NOEN VILKÅR tvinges til å kle ungen i rosa. Jeg har ikke så mye i mot rosa, men jeg HATER ensrettingen. Det er SÅ mange butikker som kun har rosa og lyseblå, og de butikkene boikotter jeg rett og slett. Får sikkert masse rosa som gave allikevel. Min unge er ikke en liksom-prinsesse fra disney-land, men en vanlig borger! Jeg syns rosa er driit harry, og jeg forstår ikke folk som bare kjøper inn rosa til jentebarna sine. Nå syns jeg for øvrig blått er en finere farge, jeg liker klare farger, blått, rødt, oransje osv (ikke brunt, heller, det er litt for 70-tallskameratene for meg). Og Polarn er dyrt. For dyrt når plagget skal være i bruk to måneder maks.

Jeg innbiller meg at dette nå kommer til å snu, at til høsten kommer det endelig babyklær i alle regnbuens farger. Det må jo være flere som syns at rosa og lyseblått er bittelitt, eh, gått ut på dato?

Skrevet

Helt enig med alle her i grunnen... Syns det er utroooolig kjedelig at babyklærne er så stereotype!! Har lyst til å ha litt nøytrale klær, men har gitt opp å finne det... Håper det blir som du sier til høsten, smillas! Da kan jeg glede meg til å handle inn litt. Nå har jeg gitt opp, men klarte å finne et nøytralt sett på H&M som blir hentesettet vårt iallfall;)

Skrevet

I motsetning til de fleste her, synes jeg det er godt utvalg i kjønnsnøytrale klær, selv om det er en god del i blått og rosa også.

Både H&M, Lindex og Cubus har i nøytrale farger, eventuelt kan man jo kjøre hvitt på det meste, iallefall i begynnelsen. For de som skal bruke ulltøy, så har Nøstebarn mye bra. Jeg liker også Polarn o Pyret, søte stripete bodyer i hvitt og brunt ;)

For de som er litt mer alternative- det er flere butikker i Oslo nå (og også nettbutikker) som selger tøft babytøy i svart, med f.eks Metallica logo på. Ellers så har man jo (de forholdsvis dyre) bodyene med morsom tekst på, som selges på blandt annet Byporten.

Siste utvei- kjøp klær i lyse farger, helst hvitt, og farg dem hjemme.

Skrevet

Jeg synes det har vært vanskelig å finne hentesett til jente også i sommer.

Jeg har termin i september, og kan ikke ha sommerklær, men det har stort sett vært det å oppdrive. Nå bor vi langt ute på landet, og har ikke all verden av butikker å velge i, og siden det ikke er så ofte vi er i byen, håpet jeg å finne noe i løpet av ferien. Men den gang ei. Vi vet også hvilket kjønn det er.

Har kikket en del på nøytrale klær, siden datteren min ikke vet hva hun får, men det er så likt alt sammen. Venter til jeg ser hva det blir ja. Frustrerende.

Skrevet

Jeg har fått endel babytøy brukt, og mesteparten var i hvitt, eller duse pasteller (yæk). Jeg har gjort som foreslått over her,nemlig å farge klærne selv. Veldig enkelt, kjøper Dylon eller Nitor, fås kjøpt på fargehandel eller i store dagligvarebutikker, i mange fine farger. Jeg har farget i sort, turkis, og i beige. Jeg får gutt, og har ikke spes sans for lyseblått - moren min har heklet endel plagg, satser på limegrønt, orange, brunt og turkis....Hippie-ka-yey!!

Skrevet

Jeg synes Lindex har mye som er nøytralt: brunt, grønt, oransj, klarblått, knallrødt er alle farger jeg synes både gutter og jenter kan bruke. HM hadde også mye i hvitt og brunt i nyfødtstørrelser i fjor i hvert fall. Ellers har jeg hatt mye guttetøy til jenta mi jeg. Er ikke spesielt glad i lyserosa nei ...

Skrevet

Vi vet heller ikke hva vi får og jeg har også leita masse, men uten hell. Har funnet endel hvitt, men synes gjerne at det blir for "guttete" hvis dere forstår hva jeg mener. Derfor har vi sett litt mer på hvilke alternativer som finnes i gutt og jente og så skal barnefar dra på shopping når nurket er født. Han liker heldigvis å shoppe og jeg er ikke redd for å sende han i butikken på egenhånd. Har likevel kommet med endel ønsker for hvordan jeg ønsker at det skal være. Han rekker jo uansett å vaske det før vi skal hjem.

Skrevet

Hva med janus, ullklær - veldig deilig blanding av ull og silke. De er hvite, røde blå, noe lyst blått, sønnen vår har brukt rødt uten problemer... hehe. Bogerud tekstil fører Janus, ellers finner du det på nettet også. Ellers er det jo Katvig, dyrt med nydelig. Bor du i oslo, finner du Katvig (sikkert flere steder) i en butikk jeg ikke husker navnet på i Theresesgate. Datteren vår har akkurat nå på seg en fin gressgrønn body, funker bra!

Skrevet

Til dere som venter jente, men ikke liker lyserosa: På Lindex har de fått inn endel i burgunderrødt og mer jordfarger. De har en serie med noen søte ugler :-) tror der var bodyer, sokker, sparkebukse, kjole, pysjamas.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg har virkelig leita gjennom reolene i butikkene og jeg er langt fra vanskelig når det gjelder å bruke "guttefarger" på jente.

Har kjøpt noen ting i hvit men dette er mest baseplagg. Kjenner at jeg har mer og mer lyst på ett sett pent tøy til den lille skal hjem. Dette er en eller gang nå i løpet av August så jeg føler at Ull blir litt i varmeste laget.Det er klart hadde jeg vært nødt til å finne noe hadde jeg funnet på HM, Lindex og Cubus, men i str 56 har de hatt veldig dårlig utvalg og så har jeg ikke lyst på lys gul.

Ja ja i løpet av maks 4 uker vet jeg hva slags farger det skal gå i så da blir det hvertfall noe enklere ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...