Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette ang alkohol i melka???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt teit, men jeg skjønner virkelig ikke at det ikke gjør så veldig mye å amme babyen din når du er brisen. (begynte å lure da jeg leste en annen tråd)

Der sa en at melka har samme promille som blodet ditt, så da får babyen i seg veldig lite.

Men om en har 1 i promille, da vil det si at melka har 1 i promille. Vil ikke dette da skade babyen???????????????????

Blir helt dårlig jeg av de som ammer når de har drukket. Skjønner selvfølgelig situasjonen til hun det var snakk om, og kan ikke si at jeg ikke hadde gjort det selv. Men så en gang en dame som drakk rødvin for så å amme gutten sin etterpå.....

Noen som kan forklare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippet fra ammehjelpen.no

Generelle regler om alkohol og amming:

Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det

viktig å begrense mengden.

Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste

melken, annet enn for å lindre melkespreng.

Skrevet

Ja, da sier dette det jeg tenker da! Eller? Altså at det ikke "går greit" å amme når man har drukket?

Skrevet

jeg føler ikke det er riktig å amme når jeg har drukket noe, men iflg hs er dette helt greit. melka har samme promille som blodet.

Skrevet

Sett at du drikker 1 øl, med X prosent alkohol, da får du en viss promille.

Når baby da drikker melk med samme promille alkohol, så får jo ikke han samme promille som du. Han får jo tilsvarende mindre alkolhol i seg.

Skrevet

La oss si at vi drikker et glass vin med 13 % (prosent er hundre del). Det vil kanskje gi oss en promille på 0,5 (altså en HALV TUSENDEL). Med andre ord fortynnes det man drikker ekstremt mye før det når blodbanen. Så hvis en baby drikker melk med 0,5 promille, så vil dette igjen fortynnes veldig før det når blodbanen til barnet.. Skjønner?

Jeg ville ikke ammet hvis jeg var brisen, men jeg tok meg gjerne et lite glass vin da jeg ammet.

Skrevet

Det er viktig å skille mellom promille og prosent. Hvis du drikker et glass vin som har et alkoholinnhold på 12 prosent, får du ca 0,3 promille i blodet. Det er 0,003 prosent alkohol, dvs. minimalt. Det tilsvarer nok den promillen barnet fikk i seg når du spiste et par epler som lå og gjæret i magen da du gikk gravid.

Alkohol og barn hører uansett ikke sammen, men det går mer på at vurderingsevnen svekkes, man tenker ikke klart, man kan miste barnet, dulte inn i dørkarmen etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...