Frk. Vable Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Hvilken type mat serverer dere i dåp? Er det ikke vanlig med kransekake? Vi hadde snitter og kaker i dåpen til førstemann, men vet ikke hva som er "normalt"... Og hvem har bært/skal bære barnet i kirken og si navnet etc? Fadder eller foreldre? Og er det noen som vet om det er aldersgrense på faddere eller kan en 9-10 åring være det?
Gjest ->>- Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 Faddere i statskirken må ha fylt 15 og være kristne som ikke forkaster barnedåp. Har sett ulike løsninger på hvem som bærer ungen i kirka, og vilt varierende fórløsninger for fest.
3b@rnsmor-30* Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 vi hadde middag i dåpen til eldste. kokt hamburgerrygg med karrisaus, poteter og kokte grønnsaker. så var det kaker og der var det bl.a. kransekake ja. til yngste hadde vi snitter og så kaffe og kaker. og kransekake da også ja. faddere må være over 15 år (altså konfirmert og stå i statskirken) fikk vi beskjed om da våre barn ble døpt.
3b@rnsmor-30* Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 hehe... bare hyggelig. vet ikke hva som er normalt å servere i dåp jeg.. grunnen til at vi gjorde så forskjellig var fordi det var så mye styr til første dåpen, da hadde vi alle gjestene på middag. så da valgte vi bare faddere med følge til mat andre gangen, og alle de andre på kaffe....
smakk Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Vi hadde mye deilig mat i dåpen fordi en god venn av oss som er kokk sto for maten, men koldtbord er vel vanlig. Tror det meste er "akseptert". Tja, er vel kanskje vanlig med kransekake, men det kommer vel an på hva en liker. Vi hadde det ikke.. Tidligere var det gudmor som bar barnet til dåpen, men det finnes vel ikke lenger. Så da blir det en av fadderne som bærer og sier navnet, eller man kan gjøre det selv om en ønsker det. Svigermor bar vesla vår til dåpen. Tror ikke et så ungt barn blir godtatt som fadder, jeg var fadder for niesen min når jeg var 15 og da måtte det en del overtalelse til overfor presten husker jeg. Endte vel med at jeg fikk lov fordi jeg var konfirmert tror jeg..
Mammasin Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 Vi hadde koldtbord. Kaker: Ta de dere liker best:-) Vi glemte egentlig å tenke noe særlig på hvem som skulle bære..det resulterte i at vi tenkte: vi bærer selv. Men da vi satt i kirken og vårt barn var sist så så vi at det hos alle var en av fadderne som bar, og at foreldrene stod foran. Det var veldig fint så vi gjorde det vi og, da det ble vår tur:-) Men dere bestemmer selv. Tantebarna mine tok av lue og fikk tørke hodet, det var fint, de er 4 og 6 år og de var superstolte:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå