Gå til innhold

Noen med peiling på vitaminer og mangel på disse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist B12 og folinsyre mangel. Kan det komme av langtidsamming. Er det derfor jeg har vært slapp og sliten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

1) Årsak til mangel: Det er neppe amming i seg selv som har gitt deg disse manglene. Men blir litt nyskjerrig på hva du spiser. B12 får man sjelden mangel av hvis man ikke er vegetarianer (med dårlig kosthold) over lang tid. Man har lager i kroppen av B12 som varer i år. Imidlertid er det ganske vanlig med B12 mangel av andre grunner en mangel i kosten. Folat er det mye av i grønnsaker og frukt, mangel indikerer at det er noe "galt" (trenger ikke være farlig).Det finnes flere grunner til mangelfullt opptak. Har du sjekket om du har Cøliaki? Hvordan er jernstatusen din?

2) JA!! Det er veldig sannsynlig at du føler deg slapp og sliten pga B12 mangel. Dette merker du ikke på samme måte med lave folatnivåer da.

Skrevet

Trodde jeg hadde et greit kosthold jeg.

spiser grovt brød. Gjerne med gulost og paprika, leverpostei eller egg og kaviar.

spiser 2-3 brødmåltider. et om morgen når jeg kommer fra nattevakt, et om natta og et før jeg henter i barnehagen.

middag spiser vi hver dag nesten. spiser det samme som gutten min. grønnsaker hver dag, gulrøtter, broccoli og blomkål. har også pasta til. poteter en gang i blant.spiser lite fisk, men spiser fiskekaker en gang i uka, fiskeboller og litt sånn findusgreier. liker ikke smaken av fisk og ihvertfall ikke kokt.

hva jeg feks har spist denne uka er........falukorv, kalkunpanetter, fiskekaker, kyllingkarbonader og medisterkaker.

så egentlig kom det veldig bak på meg dette. men jobber innmari mye natta nå. er oppe i 135 %, har sovet lite over lenger tid. er småbarnsmamma som henter gutten min senest klokka 14. hatt 2 mil å kjøre i barnehagen. så jeg har en gjennomsnittssøvn på 4 timer...prøver å være en flink husmor osv.

er vel litt rovdrift på meg selv for tiden..... i tilegg ammer jeg 2-3 ganger om dagen enda.......

cøliaki........nei, for all del. det har jeg vel ikke?

Skrevet

jernstatusen er nok bra. det sjekket de nok også!

Skrevet

Ok. Men jeg hadde bedt om å ta en transglutaminasetest (for å sjekke for cøliaki) dersom du får utslag vil vel legen din vurdere om du må ta en biopsi. Greit å være HELT sikker på at du ikke går omkring med en udiagnistisert cøliaki. Det er endel som gjør det, og da kan både forlat og b12-opptak bli dårligere. Men da er som regel også jern lavt.

Ellers ser det ut som om det nok ikke maten som er mangelfull, men du må få B12-tilskudd (evt Triobe) og så bør du jo sove mer og ikke jobbe så mye. Høres helt vilt ut å jobbe så mye!!

Skrevet

er triobe jeg har fått...

takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...