Gå til innhold

Ang. liggetid på fødeavdelingene

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

MÅ man ligge 3 dager etter fødselen der når man er andregangs??

Jeg holdt på å gå på veggen ved første fødsel, trivdes ikke på sykehuset i det hele tatt med masse mas, ingen mulighet for avlastning på natta, kjedelig mat og ammepress (tilføyer at jeg fikk til ammingen nesten med en gang).

Jeg vil gjerne hjem 48 timer etter fødselen, og heller komme tilbake for etterkontroll. Skal føde på annet sykehus denne gangen da, men har hørt at man får veldig lite avlastning på natta på de fleste sykehusene, noe jeg kan få hjemme fra min mann.

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror man kan velge litt selv, hvor lenge/kort man ønsker å være. Men de sender deg ikke hjem, hvis det ikke er medisinsk forsvarlig. Har hørt at 2-3 døgn er vanlig, så det går sikkert bra 48 timer etter (slik som du ønsker)

Skrevet

Jeg er førstegangs og fødte på ahus for 6 uker siden, dro hjem 19 timer etter fødsen, altså samme dag:) Jeg fikk litt rare blikk og det virket som om de syntes jeg var helt knepp som reiste hjem, men jeg fikk da lov:) Fødte natt til lørdag, og var på etterkontroll på Tirsdagen. Syntes det var mildt sagt jævlig å være på barsel!

Skrevet

Synd du hadde en så dårlig opplevelse på barsel sist da, trivdes ikke jeg heller. Og måtte være 6 døgn pga keisersnitt..urk.

Kanskje det står noe på det aktuelle sykehusets hjemmeside ang liggetid? Du får helt sikkert reise raskere hjem som annengangs... har iallefall hørt det. Om alt er bra med mor og baby vel og merke =)

Skrevet

Hei :-)

Så sant at alt er ok med mor og barn så kan du nesten reise hjem når du vil. Jeg fikk 2.mann halv 11 på kvelden. Reiste hjem ca.kl.1 dagen etter. Hærligt :-)

Skrevet

Jordmoren jeg går til jobber på Ullevål der jeg skal føde. Hun sa jeg kan dra hjem etter seks timer dersom alt er normalt og jeg ønsker det. Jeg vil gjerne på pasienthotellet sammen med mannen min,men det er visst ekstremt mange fødsler der om dagen og ofte fullt. Vurderer å reise hjem hvis vi ikke får plass der, er annengangs.

Skrevet

Jeg syns også det var forferdelig å være på sykehuset etter førstemann, og ba derfor om å få dra hjem så fort som mulig med andremann. Født på kvelden, og dro hjem dagen etter. Det var fullt og de var bare glade for at jeg ville hjem så fort. Du må tilbake en tur for å ta følling testen og sjekke vekt etc. på baby, men ellers er det helt fint. Jeg skal gjøre oppholdet kortest mulig denne gangen også.

Skrevet

på SiV er det to døgn hvis alt er normalt. Dette er for førstegangs. Mener å ha lest at hvis alt er i orden kan de ikke holde deg der lenger enn tre timer etter fødselen. Mulig du må skrive under på at du skriver deg ut på eget ansvar, men..

Skrevet

Min søster fikk nr 2 kl 8 på morgenen, og var hjemme hos familien kl 13 samme dag..

Hun så litt sliten ut, men hun trivdes best hjemme sa hun.

Skrevet

jeg tor du kan velge dette veldig selv som annengangs så lenge det ikke er noen medisinsk grunnlag for at du må være igjen. Må vel bare dukke opp på sykehuset etter tredager for å ta følingstesten på nurket. JEg håper iallfall å komme meg hjem så fort som mulig. Hadde ikke noen hyggelig opplevelse på barsel da jeg fikk førstemann. Så vil være minst mulig tid på sykehuset. Har vurdert å drøye tiden så lenge at jeg kanskje bare er nødt til å føde hjemme.... he he den ideen likte ikke mannen min....

Skrevet

Så synd for dere at dere ikke trives på sykehuset etter fødsel..

Vet at det er veldig stor forskjell på sykehusene her nord på og de sør på.

Jeg har ett keisersnitt og en vanlig fødsel....og har hatt det som plommen i egget hver gang på sykehuset.

Jordmødrene og barnepleierne har barna inne hos seg om natta og kommer inn til oss med de når de skal ha mat, da legger de barna så fint til rette og duller både med barnet og moren.

De steller og ordner barnet dagen lang hvis vi ønsker det og hvis det er tid.

De har et eget stelle og kose rom....der er det gyngestol med ammepute og rolig og fin musikk som står på hele tiden.

De bruker å si at vi skal kose oss når vi er på sykehuset og få kreftene tilbake til vi skal hjem å ta fatt på alt selv.

Om kvelden ordner de med sen kvelds for oss på "stua", da koser vi oss med knekkebrød og godt pålegg....

Nei, jeg har bare positive ting å si om alle som jobber på føden her hjemme og det er vidunderlig å være i deres pleie....

Skrevet

på st. Olav der jeg fødte førstemann, før den nye kvinne avd, var det veldig fokus på at mor og barn skulle være masse sammen. Det ble faktisk sånn at du turde nesten ikke spørre om de kunne ha barnet inne hos seg litt slik at du kunne som litt. Da var de sure og tverre. Fødte 1.juledag og det første jeg fikk vite da jeg kom på barsel var at den ene avd var stengt siden det var så få som fødte i jula og at " vi er litt late her i jula for det er så lite å gjøre", lå alene på firemanns rom så hadde jo god plass, men måtte ligge med samme puta jeg hadde hatt under fødselen i to dager før jeg fikk byttet den!! jeg var litt sur da. Jeg syns ikke det var noe trivelig i det hele tatt. ligge på barsel i romjula og i tillegg er personalet så sure og lite hjelpsomme.

Skal nå føde på sykehuset Telemark, og der har de samme mor, barn politikk, og jeg syns jo det er veldig fint at mor og barn skal være mest mulig sammen, men det er jo også deilig for mor å faktisk få sove mer en to timer i strekk når man har vært igjennom en tøff fødsel. Nei jeg håper iallfall å komme meg hjem fortest.

Skrevet

Hallo, da jeg fikk førstemann for 16 år siden, så lå jeg der i 2 dager, men med 2 og 3.mann så dro jeg hjem etter ca 3 timer, det gikk helt fint, koser meg mest hjemme med mann og barn og i vante omgivelser.Men dro tilbake til sykehuset for disse testene etter 3 dager,tror jeg det var.

Skrevet

Fikk beskjed av JM mi at jeg kunne reise hjem samme dag hvis jeg ville, såfremt alt gikk bra med mor og barn da. Føllingsprøven kunne JM på helsestasjonen ta så jeg slipper å kjøre nesten 1 time til sykehuset... JM mi jobber både på sykehuset og helsestasjonen, så sånn praktiseres det ved AHUS hvertfall.

Skrevet

synd å lese at det er så mange som ikke trives på sykehuset at de vil fort hjem etter fødsel :(

da jeg fikk Sander så lå jeg 5 dager, det ble akutt ks....og jeg trives å ligge på SIV (Tønsberg sykehus) blir nok liggende 5 dager med jenta også :))

og jeg kunne bestemme om jeg ville ha han på rommet om natta eller om de skulle ha sander hos seg..første natta lå jeg alene de andre nettene hadde jeg sander i senga sammen med meg..

rart at noen av dere ikke fikk avlastning om natta,,,,noen er jo mere slitne enn andre så det skulle bare mangle at de ikke kan ha den lille ute hos seg hvis dere vil sove godt om natta...

Skrevet

En venninne av meg dro hjem etter 6-7 timer andre gang hun fødte. Dette var i Tromsø, de kan bare TVINGE deg til å ligge i 5 eller 6 timer om det ikke er komplikasjoner

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg fikk rier kl 22 den 13. oktober, og selvfølgelig ikke sovet denne natten. Så fødte jeg kl 21 14. oktober, og klarte heller ikke sove denne natten fordi jeg var akkurat ferdig med tøff fødsel og oppspilt.

Neste natt fikk ungen kolikk og skrek til kl 5 på morran, men selv om jeg gråt og ba de om å ta han noen timer så jeg kunne få sovet 2-3 timer på 3 døgn, gjorde de ikke det. Skal føde på SiV denne gangen, håper det ikke er slik der.

Skrevet

Likedan på Ullevål. Jeg hadde hatt intense rier i tre døgn, og derfor ikke sovet et kvekk. Jenta mi gråt konstant hele første natta, men de hadde ikke tid til å ta seg av barn. Lå på rom med ei med pustebesvær, og ville la henne sove, så da ble det til at jeg gikk i gangen og trillet hele natten. Fire netter uten søvn og så kom jeg på hotellet. Der fikk jeg jo ha mannen min, så det var litt avlastning. Men da begynte "ammenaziene". Første jenta vår var liten, så de hadde visst som mål å fore henne opp. Det kom inn en jordmor hver halve time og brutalt melket meg, for så å helle melken ned i halsen på jenta vår. Hvordan dette skulle hjelpe henne til å ta puppen kan en jo lure på. Men de hadde ikke tid og måtte forsikre seg om at hun fikk mat. Så det ble ikke mulighet til å sove på dagen, ettersom det kom ei dame brasende inn hver halve time, og om nettene gråt smurfen. Siste natten gråt jeg meg gjennom melkespreng og 40 i feber. Hadde spurt om å få dra hjem dagen før, men fikk beskjed om at hvis jenta hadde lagt på seg 50g til dagen etter skulle de vurdere det. Jeg husker at jeg og mannen min håpet intenst på at ikke ungen skulle gjøre fra seg før vi fikk veid henne, for vi trengte hvert gram. Hun hadde ikke gått opp fullt 50g, men mannen min var streng og krevde å få dra. Og det fikk vi etter mye om og men. Det første ungen gjør når vi kommer hjem er å ta puppen for første gang, som om det var den enkleste sak i verden. Og hun sov hele natten igjennom. Jeg syns det er grusomt når fødselen blir en bagatell i forhold til å overleve på barsel etterpå.

Med andremann fikk jeg som sagt reise hjem dagen etter, men rakk å oppleve at de har så knapt med tid at det kan være livsfarlig. Jeg måtte rope etter jordmor og holde igjen når nr.2 kom, for der var ingen som sto klar til å ta imot. Livmoren min ville ikke trekke seg sammen etter fødsel, så jeg fikk noen piller som skulle hjelpe. Fikk beskjed om at når effekten av pillene forsvant kunne det begynne å blø kraftig igjen, men at det ville komme noen innom hele tiden for å sjekke at alt gikk som det skulle. Ingen kom, og jeg måtte selv spørre om de kunne sjekke at alt var greit før jeg dro hjem. Rhesus svar fikk jeg heller ikke, de måtte jeg også spørre etter. Syns det er helt uforsvarlig. Skal føde på Gjøvik denne gangen, satser på at det er bedre, men vil fort hjem uansett.

Oj det ble langt det...jaja. Les det den som gidder=)

Skrevet

på stolavs får man bare ligge i 48 timer som flergangsfødende nå...60 timer for førstegangs...det er heller lite synes jeg da..tneker på min første gang...jovisst var det kjedelig å ligge de fire dagene,men veldig greit å få med seg mest mulig lærdom før man forlot sykehuset da synes jeg..

det jeg ikke savner,er firemannsrommet jeg måtte ligge på:oS var mer sliten da jeg dro derifra enn før jeg fødte,så sånn sett var det godt å komme hjem..med nr to lå jeg på barselhotellet som var temmelig nyåpna..kjempegreit,men dog litt kjedelig det og..denne gangen,som jeg virkelig kunne tenke meg å ligge alle dagene,får jeg det ikke pga de nye reglene

Skrevet

Du kan dra hjem akkurat når det passer deg!!! Jeg har snart 6 barn, og har alltid reist hjem noen timer etter fødselen. De vil gjerne at du skal bli ca.4 timer, dette pga blødninger og for å se at systemene fungerer igjen. Du må også få barnet tilsett av barnelege. Hvis det er noe ved barnet, får du ikke ta med barnet, og de fleste vil vel da bli....

Jeg har alltid reist tilbake på dag 3 for å ta Føllingprøve.

Skrevet

Dersom en av forelsrene kommer fra land hvor det er vanlig med div. sykdommer, må man ihverfall bli så lenge at de får satt vaksine på babyen...

Og så kommer det vel også litt ann på hvor stor babyen er, og det er prematur fødsel.

Min førstefødte var 2100 g da hun var født. Hun mistet jo litt vekt de første par dagen, som er vanlig. Regelen da var at man ikke fikk dra hjem før babyen var 2800 gram. Jeg fikk likevell dra hjem etter 5 dager fordi hun la godt på seg hver dag, og jeg hadde nok melk som jeg pumpet ut.

Skrevet

Jeg fødte natt til fredag og var til tirsdag, hadde det veldig bra jeg, ealle var greie og hjelpsomme. Fødte på Ringerike, og skal dit nå også. Får se hvor sliten jg er, men tror ikke jeg skal mase meg hjem. vi har nesten tre timers kjøring da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...