Gå til innhold

Noen med svangerskapskløe i hendene???? (Samme som 3.tri)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Hørt om leverbetinget svangerskapskløe?

 

Jeg har den siste uka (er i uke 37) vært plaget med svangerskapskløe i hendene, natt til i går føltes det som at hendene brandt opp og det spredde seg til bryster og mage. Trodde jeg skulle bli gal. Så roet det seg, og i går kveld startet det litt igjen og jeg ville bare søke litt på nettet for å finne hva jeg kunne gjøre... Det var ikke hyggelig info jeg fant!!

 

"Ca. 1-3 % af alle gravide i Skandinavien bliver ramt af en tilstand der kaldes for leverbetinget graviditetskløe (den medicinske betegnelse er Intrahepatisk Graviditetsbetinget Kolestase). Tilstanden er ret alvorlig og kan have seriøse konsekvenser for barnet, hvis den gravide ikke kommer i behandling og derfor er lægerne ekstra opmærksomme på at få tjekket de gravide som har symptomer. Normalvis viser leverbetinget graviditetskløe sig først i 2. halvdel af graviditeten (oftest i 3. trimester omkring uge 35). Du kan oftest fortælle at det startede med at klø på hånd- og fodsåler, samt at det måske nu har spredt sig til arme, ben, bryst og mave - kløturene kan være værst om aftenen/natten. Du kan også have bemærket at din urin er blevet meget mørk."

 

Alt dette stemte på meg!!! GRU!!

 

"Hvis du ikke kommer i behandling kan tilstanden udvikle sig, og dit barn kan blive voldsomt påvirket og i værste tilfælde kan det dø inden det bliver født. Inden lægerne fandt ud at at ursofalk virker på leverbetinget graviditetskløe døde op til 1/3 af alle børn. Efter medicinen blev taget i brug er der nu "kun" 1 % af alle de kommende mødre der mister deres børn."

 

Som dere sikkert forstår så ble jeg VELDIG redd, dro til legevakta, legen der hadde ikke hørt om svangerskapskløe en gang, og sa det sikkert kunne vente til mandag.. Oj, gledet meg til en hyggelig helg, ja... NOT! Mannen min ble rimelig forbanna, ringte min helt av en jordmor som var på ferie, hun ringte sykehuset og jeg fikk komme inn i natt. Jeg ble heldigvis tatt veldig seriøst, alt ble sjekket, jeg hadde litt høye leververdier og fått noen piller for det, de sjekket også lille jenta i over 1/2 time på ct scanning og hun var i skjønneste orden. Jeg kunne reise trygt hjem og vite at nå er alt bra. Legen sa det var svært skjeldent det skjedde barnet noe, men det var bra jeg tok turen.

 

Tenkte jeg skulle dele min erfaring.. Man får mye info fra internett og kanskje også mer enn hva man trenger en gang i mellom, men jeg ble redd for jenta mi og nå vet jeg at alt er bra! Puhe...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg skal til sykehuset i morgen å ta di prøvene pga kløe. jeg vet der er farlig,ei jeg jobber mistet sin sønn pga dette så jeg tar ingen sjangser.det er veldig sjelden det er det,men den sjangsen tar jeg ikke.bra du fikk sjekket deg og den lille,gleder meg til jeg skal det imorgen og håper på alt er bra:).....og for en lege som aldri hadde hørt om dette,føler at mangen på legevakten ikke har peiling på så mye jeg,synd å si det men men...lykketil videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmora mi slo full alarm da jeg fortalte om kløe i hendene, føttene og ellers på kroppen i uke 31. Er nå i uke 36+6 og har gått på Ursofalk siden da. Tar blodprøver ukentlig for å kontrollere leververdiene og gallesyra. De siste to ukene har verdiene begynt å stige igjen så det spørs om de setter fødselen i gang i neste uke for å ikke risikere noe. Jeg er helt enig at det er LITE opplysning om hvor farlig svangerskapskløe kan være og det er så viktig at vi finner info selv og ikke bare stoler blindt på lege/jordmord da ikke alle er like opplyste......

Vel, lykke til! Det går nok i orden og vær glad du er "plukka" opp i systemet slik at de kontrollerer deg og barnet regelmessig! Hos meg har de tatt flere ultralyd, mål blodgjennomstrømming til barnet og tatt CTG.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mika,

 

Jeg går også på Ursoflak, og merket faktisk nesten med det sammen at kløen stilnet. Gjorde den det på deg også? Syns nesten det var for godt til å være sant!

 

Håper verdiene dine stabliserer seg igjen og at alt går bra! Lykke til!

 

Hilsen tidligere anonym (vet ikke helt hvorfor, men..) :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...