Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Siden snuppa kom til verden for nesten 4 1/2 mnd siden har det vært et styr å legge henne om kvelden. Vi har prøvd å lage leggerutine, men uten hell. Det har vært sutring fra ende til annen hver kveld fra syv (da blir hun trøtt) til elleve. Sovner en eller annen gang mellom da. De siste to dagene har vi prøvd en liten skrikekur (Ferbers) for å prøve å få henne til å skjønne at det er natt og hun må sove. Er jo så sykt trøtt, men hun vræler og styrer på. Sovner til slutt, antakelig av utmattelse. Det er helt grusomt å høre på, men noe må vi gjøre for at ikke hele familien skal bli sprø. Meninger?
Nr-3-i-Magen Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 Jeg syns det er for tidlig. I tillegg er jeg ganske i mot skrikekur også. Har du prøvd å amme i søvn? Eller bære i sjal eller sele, og så legge ho forsiktig ned etter at ho har sovna? Det funker her i allefall.
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 Enig med Andrea med jente. For tidlig eller ikke - er generelt i mot Ferber og skrikekurer. Men du sier ingenting om dere sitter inne hos babyen når den skriker, eller lar babyen sove alene. Det er vel den store forskjelllen. Jeg ville gått inn og ut, sittet hos babyen i perioder m.v. Vi hadde det samme her, og bare gikk inn og ut og satt lange perioder ved sien av sengen. Jeg får ganske vondt av å høre om skrikerkurer m.v uavhengig av alder...men litt sutring er normalt.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 går inn hvert 5. til 7. minutt og sitter hos henne til hun har roet seg. Har vel egentlig funnet ut at babyer er forskjellige, og hun her er veldig sta og vet hva hun vil. hun ligger jo på rommet vårt som er like ved stua...
Nr-3-i-Magen Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 Jeg syns det er for tidlig. I tillegg er jeg ganske i mot skrikekur også. Har du prøvd å amme i søvn? Eller bære i sjal eller sele, og så legge ho forsiktig ned etter at ho har sovna? Det funker her i allefall.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Jeg ville ikke gjennomført en skrikekur uansett alder. Jeg er helt imot at et barn skal måtte skrike pga av udekte behov. Dette er uansett en kort periode av livet deres, så jeg synes man da heller skal hjelpe babyen til søvn ved å bysse, synge bære, amme/flaske. Så får man heller være sliten og trøtt en stund. Kveldene alene får man tilbake uanset..
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 Kanskje dere legger henne for sent? Så hun er overtrøtt? Har dere forsøkt med vognbagen i stedet for senga? Noen har lakenskrekk;) Trille i søvn inne var også en slager hos oss... Evt så kanskje dere skal kjøpe en babyhengekøye? (www.alexi.no og www.purnatur.no har dette)
Synne 18 & Lucas 2 Skrevet 28. juli 2007 #8 Skrevet 28. juli 2007 Så lenge man vet at barnet er mett og har tørr bleie, å har alt på stell, så er det nok bare brel den er ute etter. Selv om de er små ,vet de akkurat ka de vil! Men jeg tror jeg hadde ventet litt til... 4,5 mnd er litt lite...
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #9 Skrevet 28. juli 2007 jeg hadde gjort det. som regel er det bare oppmerksomhet og stahet!! de "lurer" oss , selv om vi tror motsatt!!!
jordbærsjokolade Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 Uff, det er ihvertfall bare tull anonym 15:57. Skummelt at noen tenker sånn! For å svare på Hovedinnlegget, ja det er tidlig og du burde vel egentlig ikke gjennomføre noen skrikekur i det heletatt. Det finnes helt sikkert andre metoder (jeg er 1 gangs og datteren min er bare 6 uker så har ikke lett etter de andre metodenene ennå, men de finnes helt sikkert:) Lykke til!
Søskendrøm<3 Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Ho er jo fortsatt veldig liten. Kan dere ikke ha ho i stua sammen med dere da? Jenta vår er i samme rom som oss hele tida. Ho er vant til bråk, så sovner etterhvert om ho er trøtt. Eller så kan det hjelpe å gå å vugge litt på ho og synge en koselig natta-sang ;-) Lykke til da.
PintSizedDictator Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 Hadde heller gjort som en nevnte lenger oppe, å gå inn med jevne mellomrom for å vise at du e der, synge litt og sånn. Så lenge det bare e sutring og ikke markrivende hyling så behøver du ikke å plukke henne opp. Man gir ris til egen ræv om man skal venne de til å sovne med puppen i munnen eller at man bærer og vuggr d i søvn....Du kan jo tenke deg selv hvor tungt dette vil bli når barnet nærmer seg året;)
Mamma til to tette Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Bare lurer på om du og andre som skal gjennomføre såkalte skrikekurer faktisk leser ferbers bok eller bare lar dere babyen skrike og så kaller det skrikekur? Hvor finner dere informasjon om hvor mye skriking eller andre tiltak? Jeg kan anbefale Elizabeth Pantleys bok som er uten skriking. Mye går på rett tidspunkt, rutiner og avhengighet av suging for å sovne. Jeg merket at med en gang jeg satt meg ned og vurderte hvordan dagen til gutten var i forhold til lurer, mat, søvn så fant jeg svaret på hvorfor han ikke sov. Nå sover han 19-07 med mating kun kl 23 så vi er superfornøyde. Og jeg forstår virkelig hvordan du har det, når jeg skulle lese boken var jeg så trøtt og sliten at måtte lese sider om og om igjen men det var verdt det. Gutten vår er snart 4 mnd.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 Blir helt dårlig når noen tror at små babyer bare "utnytter" oss...ved å skrike seg i søvn. Herregud, de er små babyer med et kjempe nærhetsbehov. Stakkasr de små babyer, barn generelt som må skrike seg i søvn kanskje hver kveld. Min kan skrike, men da går vi inn hvert 5 minutt, enten bysser, eller bare sitter ved siden av sengen. Utrolig hvor mye roligere han blir av å bli klappet på ryggen selv om han ikke sovner med en gang. Ute etter brel sier en anonym lenger opp....hva slags syn har du på små babyer egentlig??????
OsloMor Skrevet 28. juli 2007 #15 Skrevet 28. juli 2007 Det er en kjensgjerning at babyer vet hva de vil, og ganske sjelden vil de faktisk sove i senga si, og da gråter de. Man kan godt la de skrike litt, etter at de er nådd 6 mnd alder. Det er ikke så fryktelig dramatisk. Forresten så innebærer ikke "skrikekuren" at babyen hyler sammenhengende i flere timer hver kveld inntil det blir stort, man går inn og trøster underveis men gir barnet en sjanse til å roe seg ned selv. Dette tar etter min erfaring maks 1-3 kvelder. Dessuten må man nesten tro såpass om dagens mødre at de klarer å skille måten babyen gråter på. Det er forskjell på "jeg-hater-sengen -min-gråt" og "jeg er redd-gråt" /"jeg er syk-gråt" De aller fleste av oss kjenner forskjellen. Folk får jo gjøre som de vil, man må ikke på død og liv svartmale det andre gjør selv om man velger annerledes selv:-) Til HI, LYKKE TIL!
Hannahs-mor06 Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Vi har også hatt det problemet. Jeg har ammet Hannah i søvn nesten hver kveld de første 5-6 mnd. Men plutselig en kveld så sovnet huh ikke fra brystet - da var hun lysvåken etter puppekosen og skulle leke i sengen og rulle rundt og var vanskelig å få henne til å sovne.. Nå er Hannah 7,5 mnd, og de siste 3-4 dagene har viendret legerutinen til det som sikkert kalles skrikekuren. Hun får kvelsbadet sitt + grøt og deretter ammer jeg henne i stua. Koser masse med henne og pappa det samme. Får god natta klem og legger henne i sengen. Etter kort stund begynner hun å skrike, men har hatt is i maven..forferdelig for en mor å høre på dette..men måtte gi det et forsøk. Førtse kvelden gråt hun i ca 20 min, neste kveld 10 min, igår 5 min (og da var det lav gråt) og idag tok det 7 min.. Var imot dette selv, men måtte prøve og har lest litt om det og fått en litt annen forståelse av det..eller litt annet syn.. her funket det iallefall!!! og jeg hører jo at hun ikke har det vondt, det er bare roping..litt irritert og sinna på den dumme mamman sin;( Men hannah er jo litt eldre da..men å begynne å amme henne i søvn ville ikke jeg forslått, for da får du et nytt problem den dagen hun ikke blir trøtt av det - eller du slutter å amme...
mamma snart ;o) Skrevet 28. juli 2007 #17 Skrevet 28. juli 2007 Mamma foralte meg da jeg var liten....stakkars meg.....at de fikk beskjed på helsestasjononen at skriking var kjempesundt, og måtte la babyen skrike seg i søvn...bare bra. I tillegg fikk hun beskjed om at man bare skulle amme til bestemte tidspunkt, så hvis jeg skrek 1 time før dette "tidspunktet" så fikk jeg bare skrike....stakkars meg....hehe...mamma har faktisk dårlig samvittighet den dag idag når vi snakker om hvor ulikt det er idag...PS. Jeg er 35 år.
OsloMor Skrevet 28. juli 2007 #18 Skrevet 28. juli 2007 Til Hannahs-mor06. Så utrolig bra å lese at noen andre har et nyansert bilde på dette. Jeg ammet også lillemor i søvn, men etterhvert forstod hun at jeg la henne i sengen hennes når hun var ferdig med puppen. Det endte med at hun gjorde alt for å holse seg våken, jeg måtte vel inn å amme henne 4-5 ganger før hun sovnet, og da våknet hun gjerne etter 1 time. Da hun var 9 mnd, gjennomførte vi Ferbers (gjorde det på eldstejenta da jeg sluttet å amme henne også, med hell). og har en helt annen og god kveldsstemning. Må også legge til at jeg har en datter som er 20 mnd eldre, og det er ikke særlig rettferdig at den store må være grei og sove i senga si uten tull, og den lille skal herje som den vil og attpåtil få masse oppmerksomhet.Slikt skjønner ikke barn noe av.
mamma snart ;o) Skrevet 28. juli 2007 #19 Skrevet 28. juli 2007 googlet også ferber akkurat nå. Ble litt mer betryggende å lese det jeg leste. Men hadde nok hadde problemer hvis det ikke gikk over etter 3-4 dager hvor det står: vent 30 min osv.....men, ennå er ikke dette et problem her i gården. Veslegutten min ligger ennå i magen min..... ;o) Jeg trodde også folk som brukte ferber gikk fra en hylskrikende baby og lukket døra for kvelden........men så brutalt gjør vel ingen det...håper jeg!!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #20 Skrevet 28. juli 2007 HI her. Interessant at så mange har forskjellige meninger om dette. Og saklige innlegg i tillegg:) Etter to kvelder med denne skrikekuren (Ferbers) kan jeg opplyse at hun sovnet av seg selv da jeg la henne ned i senga i dag. Kan være tilfeldig, men det skjedde ihvertfall. La henne en time tidligere enn jeg gjorde de andre to nettene, så kanskje dette hadde en innvirkning også. Det gjorde ihvertfall godt for kropp og sjel! Min erfaring er at jeg ikke tror de tar skade, så lenge man bruker skjønn. Gikk inn til angitte tidspunkt og roet henne ned. Og SELVFØLGELIG ikke hvis ungen er syk. Her i gården er det snakk om en VELDIG våken og oppvakt jente som vet hva hun vil. Før vi gjorde dette merket vi at hun bare gråt da hun lå i senga, mens hun gliste da hun ble løftet opp. Selvfølgelig lærer barnet da at ved nok skriking får de det de vil. Og for de som anbefalerr pupping i søvn og evt vugging. Vi har gjort alt. Men begge deler har sluttet å virke på henne, og for å unngå ødelagte rygger etc følte vi det var vitalt at hun lærte seg å sove av seg selv. Men jeg innser at barn er veldig forskjellige, og det som virker på en kan ha en totalt annen effekt på en annen. Langt ble dette, men det var mye å si om emnet:) Ha en fin kveld alle
Hannahs-mor06 Skrevet 28. juli 2007 #21 Skrevet 28. juli 2007 Nei, de gjør ikke det;) slik jeg oppfatter det nå så har Hannah en mye mer forutsigbar legging. Hun blir lagt i seng og da er det natt og hun skal sove..NÅ tror jeg vi bare har vært uro-momenter i hennes innsovning!! rommet er mørkt, lav musikk på..det samme hver kveld, istedet for hver kveld skulle gråte til seg oppmerksomhet og vi tar henne opp og mer mat også blir det kanskje litt for mye "trøstespising" med påfølgende magevondt og en rap som er på vei osv;) i tillegg blir jo barnet sliten av denne prosessen med opp og ned av seng og gråte litt mer slik at jeg kommer opp engang til..også tror jeg også at barnet da får en følelse av at sengen er noe negativt, siden de blir tatt opp fra den når de gråter.. Nå kan Hannah sove til halv fire - litt mat da og løfter henne tilbake i seng og da sover hun til 7 og er sååå uthvilt og fornøyd;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå