Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Er ferdig med min permisjon i desember, og har ingen jobb eller utdanning å gå tilbake til.. Har mulighet til å få arbeidsledighetstrygd.. Er det egoistisk av meg å ta abr.ledighetstrygd frem til høsten 2008 bare for å være hjemme med barnet mitt litt lenger? Eller synes dere jeg burde skaffe en jobb?
Crazyyyyyyyy:) Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 Gjør det du syns er best for deg!!! Jeg kunne gjerne tenkt meg å gå hjemme lengre, men har ikke økonomi til det....
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 Jeg synes det er hensynsfullt ovenfor barnet ditt, og dersom du klarer å overbevise NAV om at du søker jobb, men at du bare ikke klarer å finne noe med det arbeidsmarkedet som er nå, så synes jeg du er så dyktig at du fortjener pengene
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 Glemte å si at jeg er alene med barnet, så er litt derfor jeg kunne tenkt meg å vært hjemme.. Må jo ha en jobb som passer litt i forhold til barnehage.. Kan jo ikke ha en skiftjobb... Så det kan jo hende at Nav godtar at det kan ta litt tid da,, HI
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 Synes ikke du er egoistisk i det hele tatt, NAV pleier jo å godta at ting tar tid, he-he.
En liten mamma Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Jeg syns i utgangspunktet at å velge å ikke jobbe hvis en har muligheten, og istedenfor motta trygd, er å utnytte systemet. Da går mine skattepenger til at du skal være hjemme og kose deg. Når folk driver på slik blir skatter og avgifter for oss andre høyere. Har du ikke mulighet til å få jobb er èn ting, men å velge å ikke få jobb, det er sånt som provoserer meg!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 Men jeg har jo i gjengeld jobbet i nesten 10 år sammenhengende, uten å mottatt sykepenger.. Så kan vel si at jeg har betalt mer enn nok skatt opp igjennom årene... HI
Lille søtnos Skrevet 28. juli 2007 #8 Skrevet 28. juli 2007 Alle som jobber betaler skatt, det er ikke dermed sagt at man skal utnytte et veldferdssystem.
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #9 Skrevet 28. juli 2007 Dersom du er alene med barnet har du da rett på overgangsstønad, så du kan faktisk være hjemme til poden er 3... Så du kan jo iallefall bruke en stønad du har all rett til å benytte. Dersom du mottar dagpeger så kan du kun avslå 5 jobbtilbud, du må møte på jobbklubb, kurs og annet i regi av NAV. Gjør du ikke det mister du dagpengene. De fleste arrangement i regi NAV er på meget kort varsel og du må jo da skaffe barnepass på kort varsel, noe som ikke alltid er like lett.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 men med huslån og alle utgifter som følger er ikke det nok i mnd.. Har jo ikke sjangs til å få det til å gå rundt da!! Men hvis jeg finner en jobb jeg kunne tenkt meg så tar jeg jo selfølgelig den.. Men hvis jeg ikke finner en med det samme er det da egoistisk å gå hjemme med barnet litt lengre? HI
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Vet ikke hva slags inntekt du hadde før du fkk brn, men husk at dagpenger bare er 60% av din tidligere inntekt. (og nå vil det jo regnes av permpengene, så dersom du har hatt 80% kommer du enda dårligere ut) Det er ikke egoistisk, i og for seg, men med OS og kontantstøtte (siden du likevel er hjemme) så blir det jo ikke så galt, men man har ikke mye til overs akkurat.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 Kontantstøtte? Når og hvordan får man den? *Føler meg dum*
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 Kontantstøtte får du fra barnet er ett år dersom barnet ikke går i barnehage:) Du søker NAV om den litt før barnet er ett år:) Den er på 3500 skattefrie kroner:) Det hjelper på et slunkent budsjett det:)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #15 Skrevet 28. juli 2007 Ok. Visste ikke at man kunne få det før barnet hadde fylt 3 år. Men da stiller saken seg litt annerledes. Blir trangt økonomisk, men det hadde det blitt uansett tror jeg.. HI
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Med den mangelen på arbeidskraft som er i Norge for tiden spørs det hvor lenge NAV tror på at du er arbeidsleding, dette stiller seg selvfølgelig anderledes dersom du bor i en bygd langt nord ol. Jeg synes det er veldig synd at folk spekulerer i å missbruke velferdssystemet.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #17 Skrevet 28. juli 2007 Tror kanskje du burde se litt på hva slags stønader du har rett til å få siden du er alene. Det at du ikke var klar over at du kunne få kontantstøtte gjør kanskje at det er andre stønader der ute som du kan få, men som du ikke vet om. F.eks. bostøtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå