lille je Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 På buss og sånn? Og hvem er det som hjelper til mest? Her i byen går de fleste bare rett forbi, selv om de virkelig må stable seg rundt vogna. MEN, unge gutter fra 15 år og oppover spør omtrent alltid om de skal hjelpe! Eller spør ikke, men gjør det uansett. Dagens ungdom:)
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 Nei!!! i Oslo er ikke folk hjelpsomme. Tenker bare på seg selv. Merker stor forskjell på f.eks oslo og tønsberg..der strømmer folk til for å hjelpe
Helnøtt med spire:) Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 Da jeg tok buss for ett par år siden opplevde jeg det samme som deg lille je.
lille je Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2007 Hihi, ja, jeg blir nesten rørt jeg;)
RajaPia Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Unge gutter har vært flinkest, og endel litt eldre menn. Bussjåfører er de dårligste !!!! Uffer og bærer seg , og er sure om ikke andre hjelper til i stedet. Ikke alle , men MANGE:
rødhette* Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 Godt voksne damer (og menn) er de som er aller dårligst til å hjelpe til. Unge gutter er flinkest, ja. Bestevenninna mi sier at hun syns også narkomane er blant de som hjelper mest til på henne.
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #8 Skrevet 28. juli 2007 De få gangene jeg har tatt buss med barnevogn så har det enten vært ungdommer mellom 15-20 eller utlendinger som har hjulpet meg. Den gjengse, voksne nordmannen gidder ikke bry seg engang. Men men, heldigvis har jeg bil og kun hatt behov for buss noen få ganger, takk og pris:-)
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #9 Skrevet 28. juli 2007 Bare hvis jeg spør om hjelp.. Bor i Oslo. Men, så har jeg faktisk en mor som ikke hjelper engang.. Tar seg heller en sigg og ser på at jeg svetter.
Sjefsmegga Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 Opplever at gutta er flinke..og de som selv har barnevogn..pluss endel edre gentlemen :-) ALdri noe problem...og hvis ingen andre hjelper til så tar sjåføren et tak...uten sureminer etter hva jeg har opplevd :-)
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Jeg bor like ved Oslo, og min erfaring er også den at ungdom, særlig gutter i alderen 15-22 eller noe sånt, gjerne hjelper med barnevogn. Eller så er det gjerne menn som ser ut som de kommer fra Afrika eller Asia som hjelper til
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 De som hjelper er sjelden norske, for å si det sånn. Bor i Oslo jeg og
mam-mam-mam Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Da jeg bodde i Oslo, opplevde jeg dessverre at folk ikke var spesielt hjelpsomme. Nå bor jeg på landet, og her er det en helt annen mentalitet - folk er mye mer åpne og hjelpsomme. En gang jeg skulle av en av de gamle trikkene i Oslo med vogn, hvor det er en bratt trapp ned, måtte trikkesjåføren stoppe trikken for å hjelpe meg av. Dette til tross for at det satt flere middelaldrende nordmenn på trikken. Sjåføren var sur - sukket og stønnet. Følte meg ikke spesielt høy i hatten da, nei...
Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 Bor i Oslo og syns folk flest er flinke til å hjelpe. De små guttene som bor i blokka er veldig flinke til å hjelpe til med å holde ytterdør og heisdør. Jeg bor i 12.etg og har kun heis til 11. Det er ofte noen som hjelper meg opp den siste trappa, men dette er alltid utlendinger. Har opplevd nordmenn som bare har gått rett forbi. På buss o.l. får jeg alltid hjelp. Jeg pleier å be nærmeste om hjelp hvis jeg trenger det og ingen har tilbudt seg. Ingen som ikke har hjulpet meg. Må si at generelt sett så er utlendingene MYE flinkere til å hjelpe til en nordmenn er!
OsloMor Skrevet 28. juli 2007 #15 Skrevet 28. juli 2007 Signerer Freckles fikk Håkon 3.11.06 100 % her! Jeg bor også i Oslo, og ja det er nesten bare innvandrere som hjelper til. Synes også at andre mødre er kjepeflinke til å hjelpe til, hjelper selv alltid til når jeg kan. Også norske eldre menn (snakker 70 år + her.) hjelper også noen ganger til. De verste til å gi F, er norske gubber på 50-60 år, de tramper over deg om de kan.
2blå og ?? i magen Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Tar sjelden buss, men når jeg har tatt, er det som regel bussjåføren som har hjelpt:)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 28. juli 2007 #18 Skrevet 28. juli 2007 Bor i Oslo, og da er det kun de gamle trikkene jeg trenger hjelp til å komme meg opp og ned på, og alle jeg har spurt har hjulpet meg. Og da spør jeg folk som skal av og på samtidig med meg...er som regel noen som skal det, og alderen, kjønn og etnisiteten varierer derfor. Når jeg tenker over det så er det heller ingen spesiell gruppe som er overrepresentert når det gjelder å tilby seg å hjelpe.
Blue Lady Skrevet 28. juli 2007 #19 Skrevet 28. juli 2007 Her i Tromsø er folk generelt sett flinke. Unge gutter/menn er de flinkeste! Godt voksne folk, særlig damer er dårlige på å hjelpe. Innvandrerkvinner er heller ikke flinke til å hjelpe, men innvandrermenn i alle aldre er flinke! Det er svært sjeldent jeg må spørre, men om jeg henvender meg til noen så får jeg alltid hjelp, viss ikke kommer bussjåføren!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. juli 2007 #20 Skrevet 28. juli 2007 Har alltid fått tilbud om hjelp med vogna:-)
Mikaelle7 Skrevet 28. juli 2007 #21 Skrevet 28. juli 2007 Bor halve året i Sør-Amerika, og merker stoooooooor forskjell hver gang jeg kommer tilbake til Norge, enten jeg er gravid eller går med barnevogn; der borte begynner folk å reise seg på bussen så fort det begynner å vises overhodet ved graviditet, er nok å ta seg på magen og komme med et bittelite sukk Og hvis man begynner å bli stor, er det nesten som de bærer deg inn på bussen! Men her i Norge skal det mye til for at noen reiser seg om du er gravid. Hjelpe med vogn er det ikke mange som gjør uoppfordret nei, men de fleste hjelper til med et smil hvis man spør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå