Gå til innhold

Spørsmål vedr en fordom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser en del om deres fordommer her inne, og en fordom som ofte går igjen er fordommen mot menn fra Midt-østen og de norske jentene deres. Jeg har selv vært sammen med en av disse i mange år og vi har to barn sammen. Han har en akademisk utdannelse bak seg samt en attraktiv jobb, og er en mann som har jobbet hardt og systematisk for å komme dit han er i dag. Dessuten er han snill og vakker:)

Jeg har selv en akademisk utdannelse og en god jobb, og har alltid fått høre at jeg er søt. Går med pene klær, sminker meg diskret og er ikke tykk, ikke engang kraftig:)

Han er ikke en kriminell konemishandler og jeg er ikke tykk og dum.

Jeg er bare litt nysgjerrig på hva dere tenker om oss som par.

Forsøker dere å finne negative ting ved oss ? Ser dere etter våre svake sider for å holde fast ved fordommene deres ?

Bare nysgjerrig, altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lider nok litt av den fordommen. Til tross for at jeg kjenner plenty av oppegående menn fra Midtøsten som er sammen med oppegående menn eller kvinner fra "Vesten."

Om jeg kjente dere ville jeg neppe tenke noe spesielt, med mindre han hadde for vane å uttrykke ting som "Koranen sier at kvinners plass er på kjøkkenet," eller du gradvis begynte å si ting som "Ja, for Ali synes det er best slik, og da er det sikkert det."

Kjente jeg dere ikke, ville jeg nok kanskje legge mer i at dere f.eks småkrangla på gata enn jeg ville om han var blond. Det er noe jeg burde legge av meg.

Skrevet

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg. Gift med en oppegående mann fra Midtøsten på femte året som jeg har et barn med.

Angående disse fordommene... Jeg føler meg rett og slett ikke truffet!

Jeg er såpass trygg på meg selv at jeg ikke tror at folk ser ned på meg fordi jeg er sammen med en fra Midtøsten. Jeg har heller aldri fått noen negative kommentarer angående forholdet. Tvert imot synes folk dette er spennende og vil høre mer. Jeg er lykkelig og stolt over forholdet vårt, og kan derfor bare ikke tro at andre skulle tenke noe annerledes om det enn meg ;)

Skulle noen tosker av en eller annen grunn ha en fordom mot oss, så blir jeg i alle fall ikke såret!

Det jeg reagerer på er at så mange har fordommer mot samer. (Når vi snakker om "rasistiske" fordommer) Hvorfor samer liksom? Norges urfolk som vi hele veien har undertrykt, og som har en vakker kulturarv vi kan lære mye av. Skulle ønske jeg hadde like mye å være stolt av som de har!

Skrevet

(Personlig sier jeg gjerne at jeg har fordommer mot samer, men jeg har nok strengt tatt mest fordommer mot finnmarkinger. Kjenner et par-tre stykker som jobber i sosialetaten diverse steder i Finnmark - og gud hjelpe, de historiene ...)

Skrevet

Nei. Jeg kjenner ingen "utlendinger", men de få jeg har hatt "nærkontakt" med har vært hyggelige. Feks er det alltid menn med utenlandsk utseende som hjelper meg av bussen med vogna! =)

Skrevet

Er ikke akkurat manko på historier her fra Bergen heller du ;) Men vestlendinger er kanskje ikke så normale heller?

Skrevet

Jeg ofrer det ikke engang en tanke...

Reagerer ikke på noen sånn, uansett hudfarge.

Skrevet

Sant, sant, men vi topper da heller ikke alle negative statistikker man kan finne. =)

Skrevet

Var selv sammen med en fra Midt-østen - og har blitt MER fordomsfull etter det....Så miljøet fra innsida, og så at de samme problemene gikk igjen i forhold der jenta var norsk.

Selv om jeg ikke har noen tro på slike kjæresteforhold, har jeg ikke et vondt ord å si om dem som mennesker. De jeg kjente var hyggelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...