Gå til innhold

Ang svangerskapskløe. *VIKTIG*

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5641061.html

Dette er veldig viktig informasjon. hadde ikke jeg hatt en oppvakt venninne, en pinlig nøye fastlege og flott sykehuspersonell kunne det gått alvorlig galt med mine gutter. Jeg hadde alvorlig svangerskapskløe, klødde med nesten til blods. Til slutt ble jeg så vant til det at jeg ikke tenkte over det en gang.

Til slutt en natt i uke 37 fikk jeg ikke sove fordi jeg hadde så vondt i ryggen og siden. Det klemte skikkelig. Jeg bare gråt og gråt. Hang over sengekanten og gråt helt til samboeren min våknet og ringte sykehuset. Vi dro opp den natten, og jeg ble lagt inn pga for høye leververdier og et eller annet med gallesyren.

Skulle settes i gang 3 dager etter, de prøvde å få ned verdiene eller stabilisere eller noe sånt med tabletter (Ursofalk). men da de fortalte meg om det, fikk jeg så sjokk at jeg fødte den samme kvelden jeg fikk beskjeden.

Så hvis dere opplever dette, følg det opp og ta ikke nei for et nei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan opplevde du den kløen? kommer den over hele kroppen eller mest på mage og sånt? siste dagene har jeg klødd som en gal, mest om kveldene.. mye på beina, ryggen, hendene..litt magen

Skrevet

Flott at du tar opp dette, da det er noe få vet! Vil alikevel føye til at man ikke må få full panikk selv om man begynner å klø! Fikk selv plutselig intens kløe over hele kroppen (35 uker på vei), klødde meg til blods med sår over hele kroppen og sov ikke om natten. smurte med alt som var, ingenting hjalp. Hadde hørt at svangerskapskløe kunne være farlig så sent i sv.skapet, og ringte føden. Der fikk jeg beskjed om å ringe legevakten, da "kløe slett ikke trenger ha noe med svangerskapet å gjøre!" (følte ikke akkurat at jeg ble tatt på alvor). Heldigvis var legevaktlegen veldig forståelsesfull, og ringte bort på føden for meg å krevde at de tok meg inn til full sjekk av babyen, og at det ble tatt lever og galle-prøver.

Prøvene viste seg å være helt fine, og babyen min hadde det fint. Fikk alikevel beskjed om å ta nye prøver ca en uke etter, for å følge med. Så dersom en klør, er det ikke ensbetydende med at barnet er i fare, så ikke få panikk! Men sørg for å få det sjekket ut med en gang. =)

Skrevet

Det var bra du sa lille mille:-)

Jeg klødde på hender og føtter. Og på siden. Nei, det trenger ikke være noe galt, men det skal følges opp, og man må ikke ta nei for et svar hvis de ikke vil ta prøver

Skrevet

tas leverprøve og slikt som ved vanlige blodprøver eller? jeg skal få sjekket det ut hvertfall.. sist jeg var hos jordmor, nevnte hun sv.kløe , fordi jeg hadde noe på armene, som hun mente kunne være det. og nå når jeg klør slik i tillegg, så er det greit og sjekke ja .. :)

Skrevet

jeg ble tatt på alvor hos min fastlege så fort jeg nevnte kløingen min. tok alle mulige prøver da. Godt det finnes sånne og,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...