Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Er det noen dialekt det blir riktig å si "demmers" fremfor "deres"? Nyhetsoppleseren sa det nettopp og jeg reagerte litt.... Høres feil ut i mine ører men...
Helene <3 Sarah Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 På Nordmøre og i Trøndelag er det mange som sier dæmmers..
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #4 Skrevet 27. juli 2007 Men er det korrekt? Eller er det mer korrekt å si "deres"? Og burde en nyhetoppleser si det?
Helene <3 Sarah Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Korrekt og korrekt.. Det er også noen som sier "Villj du værra me hjæm til vårres å sje på katta oss?" Gramatisk er det helt latterlig, men det er jo slik dialekten er Ville ikke hengt meg opp i hvordan nyhetsoppleseren snakker jeg.. Det er jo en umasse dialekter på tv hver dag
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. juli 2007 #6 Skrevet 27. juli 2007 I Skien sier en i alle fall demmes. Det er jo ikke korrekt skriftlig, men når en sier det, og det er en del av dialekta, så er det jo korrekt på en måte.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #8 Skrevet 27. juli 2007 Det er jo mange som sier det på østkanten i oslo også. Men det blir litt feil å si det i formelle sammenheng, som f.eks når man skal lese opp nyhetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå