Kamomilla:-) Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Du var så snill og svarte meg masse ang celleforandringer for noen uker siden. Nå har jeg fått svar på prøvene mine,....det sto noe sånt som: Diagnose: LSIL Lett irregulære plateepitelceller med forandringer som oppfattes som HPV betingende. Og så sto det: DYSPLASI?? Ny test + HPV test om 6 mnd. Etter å ha vært hos denne gynekolog og tatt celleprøve og vevsprøve ble jeg superengstlig (det var da du var så snill og forklarte meg masse) og dro derfor til en annen gynekolog for å snakke med han. Han tok en HPV test av meg (ikke ny celleprøve, kun HVP). Denne fikk jeg svar på etter to uker og denne var negativ. Ut i fra hva jeg har lest kommer LSIL alltid av HPV virus, men er dette riktig siden HPV testen min var negativ? Eller burde jeg ikke stole på HPV testen - hvor stor følsomhet har denne testen? Jeg kommer selvfølgelig til å ta en ny test om 6mnd uansett, men er litt interessert i å vite hvorfor jeg har fått litt sprikende svar - og hva jeg burde tro er riktig. Testene er som sagt ikke tatt samtidig (med 4 dagers mellomrom), og svarene har jo kommet til to ulike leger og derfor ikke samkjørte. Det blir mye spørsmål her, men det er så godt å spørre noen som har peiling!!! Tusen takk!
Gemini77 Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Hei igjen Happy Hippo, LSIL er lavgradige celleforandringer, og er som oftest forårsaket av HPV. Men man KAN ha LSIL uten HPV. Kriteriene for å ta HPV test er at man må ha ASCUS (celleforandringer med usikker betyning) eller LSIL. Dysplasi menes at det er forandringer i cellene. IKKE kreft. En HPV test har en sensitivitets grense. Man har forsket lenge på hvilken virus titer man trenger for å få celleforandrnger (altså hvor mange virus kopier man har). At du har fått en negativ test men har LSIL kan være følgende: - At kroppen har begynt å bekjempe viruset (som det skal gjøre) og at virus konsentrasjonen er under grensen til deteksjon for testen som ble utført. - at kroppen faktisk har kvittet seg helt med viruset men cellene ikke har gått tilbake til normalen enda. De trenger litt lenger tid, men vil da gå tilbake av seg selv etter en stund. - at legen din har tatt en dårlig prøve av deg og ikke fått med nok celler fra livmorhalsen din. Dette er imidlertid ikke så vanlig da man ikke trenger like mange celler til en HPV test som til en celleprøve, så det pleier å gå greit. Det er veldig positivt at HPV testen er negativ. Slå deg til ro med det, og ikke tenk mer på det frem til neste test. Den vil gi deg en god indikasjon på om ting normaliserer seg. Du vil da ta en ny celleprøve og HPV test. Er HPV testen negativ så vil cellene også ha begynt å normalisere seg. Skal det vise seg at HPV testen denne gang er positiv og du fortsatt har LSIL så vil de enten ha deg tilbake om 6 mnd igjen eller evt kolposkopere deg, Det vil si at du kommer inn til sykehuset og tar en liten biopsi for å se om celleforandringene kun er på overflaten av vevet eller om det ligger i selve vevet. Ved det siste tilfellet vil de da antakelig brenne bort det aktuelle området. Dette er veldig rutine og tusenvis av kvinner gjør dette hvert år. Du er i trygge hender. Men en negativ HPV test viser at du ikke er i noen risiko sone og jeg vil tippe at neste kontroll viser at dette er på vei tilbake. Kroppen ordner som regel opp selv.. :-) Kan jeg spørre deg hvilken gynekolog du gikk til? Hvilken del av Norge bor du i?
Kamomilla:-) Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2007 Hei igjen - og takk for supert svar :-) Celleprøven og vevsprøven tok jeg på Brynklinikken hos Åsle Marit Ullern. HPV testen tok jeg på Byporten Legesenter hos Trygve Bakke (en utrolig fin gynekolog synes jeg). Og da har du sikkert skjønt at jeg bor i Oslo...... Du må jo ha en veldig spennede jobb høres det ut som!
Kamomilla:-) Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2007 Var forresten på slutten av mensen da HPV testen ble tatt - kan det ha noe å si kanskje?
Gemini77 Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Bare hyggelig! Siden du bor i Oslo så er det mest sannsynlig jeg som har fått prøven din. Men jeg får ikke sett nøyere på den nå da negative prøver kastes etter 2 uker. Mensen kan kontaminere for en celleprøve men har ikke så mye å si for en virus test, da vi ser på DNA inni cellene dine, og det vil være masse virus der om man er smittet av HPV. Men mensen vil ødelegge en celleprøve. Slå deg til ro med svaret og hvis du ikke greier det så kan du dra tilbake til legen din litt tidligere enn avtalt. Men det beste er å vente 6 mnd, siden da får kroppen god tid til å jobbe.
Kamomilla:-) Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2007 Da skal jeg sende deg en melding neste gang jeg tar en HPV test så skal du få sjekke den ekstra nøye :-) Neida, jeg er ganske rolig nå altså og rimelig sikker på at dette kommer til å gå veldig bra! Mye takket være strålende hjelp fra deg!! Ha en finfin kveld!
Gemini77 Skrevet 27. juli 2007 #7 Skrevet 27. juli 2007 Stol på meg! :-) Ha en kjempefin kveld du også, og bare rop på om det er noe!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå