Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga for smale sko har 2-åringen fått bøyd to tær på en underlig måte. Noen som vet om en fysioterapeut kan hjelpe til med å få rettet de opp eller kan jeg ikke gjøre noe med det? Det er blitt litt bedre etter at han har brukt åpne sandaler lenge i sommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville hørt med lege først. viktig å gjøre noe med det så fort som mulig.

Skrevet

Er jo litt redd for at han skal få problemer med føttene! Dette var definitivt det siste skoparet vi har kjøpt uten å tegne av omrisset av føttene før vi kjøpte skoa. Umulig å kjenne de miste tærne gjennom skostoffet.

Får ringe helsestasjonen og få en vurdering av legen..

Takk for at du svarte meg!

Skrevet

Allmennlegen får ikke gjort så mye egentlig, for de har ikke peiling, kan skrive en henvisning til deg til ortoped bare.

Det er til ortoped du må, som kan vurdere om barnet trenger hjelpemidler for å bli bedre, eller om det kan rette seg selv.

Skrevet

det var det jeg mente, men man må vel til fastlegen for å få henvisning

Skrevet

Nei, man kan gå privat også....

Er ofte laaang ventetid hos ortopeder når en går gjennom fastlegen.

Til blond:

La barnet gå barbeint så mye som overhodet mulig, når det ikke er mulig så pass på at skoene er store nok både på lengde og bredde.

Jeg jobber med dette til daglig. Bare sann så jeg ikke høres ut som en bedreviter... :)

Skrevet

Takk for svar! Han har ikke gått så mye barbeint, men skal gjøre det framover!

Jeg ba om råd og pleier ikke oppfatte folk som bedrevitere, synes det er positivt å få råd og det beste er jo å få råd fra folk som kan noe..

Generelt: det er 4.tå på hver fot det er snakk om. Leddet bøyer seg innover slik at det blir en bue på det mot tredje tå. Tåa er litt vridd. Er dette en skade som er permanent eller tror du det kan rette seg? Han har vel hatt det slik siden mai, tipper jeg. Og det skjedde fort..

Skrevet

I og med at han er så liten ennå så er skjelettet ganske mykt ennå så det kan rette seg igjen, men det er ikke sikkert at det hjelper å "bare" gå barbeint. Kan jo hende han trenger en innleggsåle/fotseng til å ha i skoene. Da får han lagd en såle etter en avstøpning av foten, med litt ekstra støtte der han trenger det.

Men jeg vil anbefale deg å ta tak i det så fort som mulig, bedre å gjøre noe med det mens de er så små. Lettere å venne seg til såler, lettere å rette opp i skaden da skjelettet fortsatt er mykt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...