Gå til innhold

bidrag via nav eller privat?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er de positive og negative sidene ved å ha bidrag via nav og privat?

må man skatte om man tar det gjennom nav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det positive med privat er at du og pappaen slipper og beltale gebryr på ca 800 vær, vær gang dere skal renge om på hvor mye han skal betale.

 

det negative er at det da blir en ting til og krangle om.

 

Skrevet

er han pålitelig, betaler det han skal, når han skal er det beste å ta det privat. vi har gjennom nav, selv om han sikkert hadde betalt, ville det blitt diskusjoner. hvis han skulle finne på å kjøpe en body hadde han vel trukkett det av bidraget...

Skrevet

og hvis du har det gjennom nav får du forskuttert ett vistt beløp hvis han ikke gidder å betale. Har du det privat får du ikke det.

Skrevet

Har du det gjennom nav er begge sikker på at man ikke får for lite/betaler for mye. En ting mindre å diskutere...

 

Skrevet

Private avtaler må også skje via nav, bare fylle ut et skjema og legge ved kopi av avtalen. Eller så får barnefaren krav på seg... det skjedde nemlig med oss... selv om kravet ikke var så mye...

Skrevet

neida det må ikke det, jeg stakk innom med et brev til de der jeg skrev at vi hadde kommet frem til en privat avtale og dermed ikke hadde krav på forskuttert bidrag. Og det fikk jeg bekreftelse på at den forskutterteavtalen var avsluttet pga privatbidragsordning i går.

Skrevet

Til opplysning: det finnes tre bidragsalternativer.

1: bidrag gjennom nav: Nav beregner, tar gebyr, forskudterer, og utbetaler bidraget. De tar også mer i bidrag enn de betaler ut, for å dekke opp for andre bidrag som ikke betales, eks: far betaler 1500, mor mottar 1100.

2: privat avtale gjennom nav: foreldre avtaler beløp, nav tar ingen gebyr, men godkjenner beløpet, og sørger for utbetaling. Eks: far betaler 1500, mor mottar 1500, og nav legger ut minstebidraget dersom far ikke betaler.

3: privat avtale: helt privat avtale, der nav ikke er inne i bildet. Da vil ikke mottaker få noe dersom bidragsbetaler er for sent ute med betalingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...