Gå til innhold

Et glass vin i ny og ne.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det virkelig så farlig? I andre land er det jo veldig vanlig å drikke et glass vin el. til maten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.... Når du er gravid så er all type alkohol,uansett mengde farlig for fosteret....

Men ellers når man ikke er gravid,så skader det ikke med et glass vin i ny og ne...(da snakker ikke jeg om de som ammer så klart :D )

All med måte så klart......

Skrevet

Jeg har jobbet med alkoholskadede barn. Jeg skal love deg at å drikke alkohol i svangerskapet er ikke noe du burde ta sjansen på uansett om du vet om noen som gjør det.

Jeg rører ikke en dråpe hverfall og det er ikke noe problem i det hele tatt!

Skrevet

Hvis det er så farlig hvorfor fikk jeg da beskjed hos legen (da jeg skulle ha de to første) om å dra hjem å ta meg ett gl rødvin og kose meg så kanskje fødselen ville sette i gang...var da på overtid. Han sa også at et gl i ny og ne ikke skadet....det er mye bra jern i rødvin ;-)

Skrevet

Jeg kjenner ei som har studert foster diagnostik, og hun sier at selv om det er store advarsler om at alkohol er skadelig for fosteret, så har de aldri kunnet påvise at ett glass vin i ny og ne er skadelig for fosteret. Og at leger har til ikke for så lenge siden sagt at det ikke gjorde noenting å ta ett lite glass vin.

Men større mengder ofte i svangerskapet er veldig skadelig.

Men når det er sagt så ar ikke jeg rørt en dråpe alkohol siden jeg fant ut at jeg var gravid, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Skrevet

Nei, ikke jeg heller. Nå gjelder det å spise sundt og gjøre det best mulig for min lille blindpassasjer....Så får jeg heller la mine lyster få slippe fri den dagen jeg har fått kroppen min tilbake....

Skrevet

Jeg tar ikke sjansen på hva forskerne sier..Så ingen dråpe alkohol på denne jenten.... Røyken kuttet jeg også ut samme dag jeg fant ut jeg var gravid....

Men enig men hun ovenfor meg: Mine lyster får heller slippes fri den dagen jeg har fått kroppen min tilbake:D

Lykken til.....

Skrevet

Det er ikke noe problem med ett glass vin i ny og ne sier forskere. Når det gjelder FAS (letal alchol syndrom) - må det MENGDER til for at barn skal få det. Barn av alkoholikere kan få FAS, ikke de som tar to tre glass i uka.

Ta et glass med god samvittighet! skål :o)

Skrevet

Normaltsett så drikker man ikke under et svangerskap..Men kom ikke og klag etterpå hvis det gjorde utslag!!!!!

Normale folk vet at man ikke skal drikke under et svangerskap...

Hvis ikke du har noe form for rusproblemer og trenger hjelp!!

Skrevet

Har også hørt at rødvin er en en bra jern kilde og at man når man ammer godt kan drikke et glass om dagen! Jeg personlig liker ikke rødvin, men hadde heller ikke sett stygt på en som hadde gjort det.

Skrevet

Alkis eller??

Bruk sunn fornuft...det skader nemlig ikke

Skrevet

Jeg tror det blir anbefalt total avholdenhet, fordi ikke alle vet hva moderate mengder er. Tar selv et halvt glass rødvin til maten inni mellom. Tror ikke den lille tar noen skade av det.

Skrevet

Jenter! Barnet i magen vårt får den samme promillen som oss ved inntak av alkohol. Hvor mange av dere hadde villet gi deres nyfødte barn alkohol? Ingen!

Klarer man ikke å praktisere total avholdenhet føler jeg kanskje at man har et litt for stort behov for alkohol? Jeg kunne selv tenke jeg et glass avkjølt hvitvin på fine sommerdager - men jeg går så visst ikke til det skrittet å skjenke i noe glass til meg. Gravide kvinner blir anbefalt total avholdenhet - nettopp fordi, som enkelte her nevner; forskerne vet ikke hva grensen for "moderate mengder" er. De vet ikke hvor lite som er uskadelig.

Mest sannsynlig er det ikke farlig med et glass vin av og til - men, er dere virkelig villige til å ta sjansen?

Skrevet

tull hæppi.. Har du hørt om MORKAKE??? Det er en "kake" som blodet går igjennom FØR det skal serveres barnet ditt. Mye av det vi har i oss blir derfor RENSET i livmoren nettopp for at barne ikke skal ta skade av det.

Ta å les litt fraglitteratur før du kommer med slike påstander vesla...!!

Skrevet

hva er galt med å drikke alkoholfri vin da? er like mye jern i det... eller spis druer,er nemlig det vin er laget av.duster.

en trenger virkelig ikke sette helsa til ungen sin i fare for noe så teit som et glass vin.

Skrevet

Smella på rei, anonym kl 16.29

Klipt fra http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/forebyggende_helse/svangerskap_og_alkohol

Les dette du!

Hva kan skje med fosteret ?

Større mengder alkohol kan føre til det vi kaller FAS ( føtalt alkohol syndrom). Det nyfødte barn vil da ha spesielle ansikttrekk med små øyenspalter, glatt leppefure og smale lepper, eventuelt lite hode. Dessuten vil de ha forskjellige forstyrrelser i sentralnervesystemet med forsinket utvikling, lærevansker, adferdsvansker o.a.. som vedvarer gjennom hele livet. De som ikke har ytre synlige skader kalles FAE ( føtale alkohol effekter), men har samme problemer med sentralnervesystemet.

Data fra USA forteller at det er flere alkoholskadede barn enn cerebral parese+Down`s syndrom+ryggmarksbrokk tilsammen. En viktig årsak til psykisk utviklingshemning er alkohol, og disse skader er mulig å forebygge.

Hvor mange er det ?

Vi har ikke sikre tall hvor mange barn som fødes i Norge med alkoholskade. Man antar at det er 1 av 1000 barn med FAS og at 2-3 ganger så mange fødes med FAE. Folkehelseinstituttet har beregnet at mellom 60 og 600 norske barn hvert år skades.

Hvordan virker alkohol på celler og skader veksten ?

Alkohol passerer gjennom morkaken til fosteret, og fosteret vil få samme promille som kvinnen. Alkohol er gift for celler som er i vekst. For noen typer celler i hjernen er det vist at de dør. Celler i vekst kan stryke med eller få en skadet funksjon. Mere enn 1 alkohol-enhet pr. dag er vist å øke risikoen for fosterdød.

Alkohol er giftig for fosterets hjerne fra før kvinnen vet hun er gravid og til fødselen. Alkohol griper inn og kan skade de forskjellige prosessene som finner sted i hjernens utvikling gjennom hele svangerskapet

Flere store studier har vist at alkolbruk i 2 og 3 trimester kan forårsake for tidlig fødsel. Alkoholinntak både i start og ved slutten av svangerskapet kan redusere fosterets vekst.

Hva har vært vanlige synspunkter og råd i Norge ?

Hvor mye er skadelig ? Vi har tidligere vært klar over at både store mengder alkohol ( fyllekule eller ”binge-drikking”, dvs. > 5 enheter alkohol på en gang) og at jevnt stort forbruk ( > 10 AE pr. uke) gir temmelig sikre alkohol-skadede barn.

( 1 alkoholenhet (AE)= 12,8 gram ren alkohol =1 glass vin ( 150 ml) = 1/2 flaske pils )

Vi visste ikke tidligere at mindre mengder kan gi skade fordi dette har vært vanskelig å bevise. Utfra den tidligere kunnskap ble det før funnet mulig akseptabelt å drikke 1 AE flere ganger i uka eller daglig.

Hva sier forskningen om små mengder alkohol ?

Omfattende studier de senere år konkluderer nå med at selv meget lavt inntak av alkohol i svangerskapet kan føre til at fosteret oppfører seg annerledes med bl.a. reduserte regelmessige pustebevegelser. Det er vist større fosterdødelighet . Skader kan gi som resultat grader av psykisk utviklingshemning og / eller ADHD. For medfødte misdannelser er første del av svangerskapet mest kritisk, men fosterets hjerne er følsom for alkoholpåvirkning i alle stadier av svangerskapet.

Betyr alkohol noe i befrukningsøyeblikket ?

Kvinner som drikker mer enn et glass vin (1AE) synes å ha nedsatt fruktbarhet. Det er også vist at alkoholinntak hos mannen har innflytelse på hvor lang tid det tar for kvinnen å bli svanger. Den nedsatte fruktbarheten skyldes sannsynligvis at egg eller sedceller går til grunne før sammensmeltingen. Man har også i dyrestudier funnet at alkohol skader arvematerialet ( kromosomene).

Kan skjerpede råd skape angst og føre til dårlig samvittighet som kan skade ?Mange som har barn har tatt et eller flere glass vin under graviditeten. Barna deres ser trolig ut til å ha det svært så bra. Sjansen for at barna er påført en eller annen celleskade i hjernen er nok liten. Kunnskapen som nå er kommet er ikke så presis at du i ettertid skal bebreide deg om det er inntatt beskjedne alkoholmengder. Noen foreldre har likevel selv erfart at eget barn er skadet, og er opptatt av å formidle til andre både hvordan barnet kan få hjelp og hvor viktig det er å forebygge.

Les mer om dette i Dagbladet

Hvis du er gravid og har brukt noe alkohol – hva nå ?

Igjen må det sies at beskjedne mengder neppe har vært til skade, men det er et helt klart råd at du STOPPER alt alkohol-inntak for resten av svangerskapet. Vi vet at den uheldige virkningen på fostret kan skje gjennom hele svangerskapet.

Ekspertvurderinger.

De synspunkter som er beskrevet er hentet fra flere ekspert-utredninger. Sosial og helsedirkektoratet nedsatte i 2004 en arbeidsgruppe ledet av barnelege, professor Ann-Mari Brubakk. Gruppen avga sin innstilling på ettersommeren 2005, og deres hovedkonklusjon er at man skal anbefale total avholdenhet fra alkohol under hele svangerskapet fordi

a) Det finnes ingen sikker nedre grense for alkohol inntak i svangerskapet.

B) Selv små mengder alkohol kan ha en langvarig innflytelse på adferd og kognitiv utvikling hos barnet.

c)Problemene varer livet ut hvis fosteret først er skadet.

Skader på barnet forårsaket av alkohol kan forhindres, og komiteen anbefaler derfor følgende:

a) En svanger kvinne bør ikke drikke alkohol.

B) En svanger kvinne som allerede har drukket alkohol i svangerskapet bør stoppe for å minske videre risiko.

c)En kvinne som planlegger å bli gravid bør ikke drikke alkohol

Les mer på Sosial- og helsedirektoratets sider, side 6-9

Omfattende rapporter fra internasjonalt kjente forskere om samme sak er i 2004 kommet fra USA (Center of Disease Control) og i 2005 fra helsemyndighetene i Nederland. (Referanser: se ovenstående rapport)

Hvilke råd gir andre land ?

En del land ligger noe foran oss i arbeidet med å opplyse om farene ved alkoholinntak i graviditeten. Helsemyndighetene i mange vestlige land (Sverige, Island, Nederland, Frankrike, USA og Australia) konkluderer nå med at det er grunnlag for å anbefale totalavhold i graviditeten. Flere land (Danmark, England) har ikke så strenge råd, men er mere på linje med de vurderinger vi tidligere hadde i Norge.

Les mer om de nye retningslinjene i svangerskapsomsorgen her på BIM

Når det gjelder alkoholbruk formuleres det slik:

Vi anbefaler at kvinner ikke drikker alkohol i svangerskapet.

Alkohol har en skadelig effekt på fosteret. Det er fordeler med å slutte i alle faser av svangerskapet.

Mere utfyllende kan du selv lese her Mer utfyllende lesning finner du på Sosial-og helsedirektoratets egne sider (side 79-81 i retningslinjene)

KONKLUSJON:

Vi vet at alkohol skader foster. Vi vet at større mengder fører til alvorlige synlige skader ( FAS) og ikke synbare skader ( FAE) som også kan uløses av mindre mengder alkohol. Vi har ikke nok kunnskap til å bevise at en liten alkoholmengde ( et vinglass) en gang i uka kan skade. Men forskningen har ikke kunnet sette noen sikker nedre grense.

For å forhindre skade følger rådgiverne FØRE VAR prinsippet, og fraråder helt alkohol-inntak i svangerskap, og om mulig i forbindelse med unnfangelsen.

Skrevet

Pissprek... fra ende til annen. 1 alkoholenhet pr dag gjør ingenting... Du må lese FAGLITTERATUR vesla... utviklingspsykologi osv...

så smella på deg selv!

Skrevet

Jeg har jobbet som sykesøster i 24 år,og har jobbet med mange barn som er blitt skadet av foreldre som ruser seg eller som er alkoholikere..Og også de som har drukket i små mengder...Så om du vil tro det eller ei,så kan barn bli skadet... Men hvem tar egentlig slike sjanser??

Jeg har 3 barn,og er glad de er friske..For man tar i grunn det for gitt at man får friske barn....

så jeg holder meg til sunn fornuft,fakta og erfaring..

Skrevet

Dette har blitt diskutert opp og ned i mente i alle år. For 5 år siden da jeg gikk gravid med førstemann fikk jeg beskjed om at et halvt glass i ny og ne til maten var helt greit! (Ikke daglig vel og merke......). Da jeg ble gravid med andremann fikk jeg full overhaling da jeg på min første kontroll tilsto å ha tatt meg et halvt glass til søndagsmiddagen EN gang! Gjett om jeg fikk bakoversveis, men da var ANBEFALINGENE gjort om til at man helst ikke skulle røre alkohol.

Samme for meg, det er ikke noe problem å avstå. Så det kommer jeg til å gjøre.

Men en anbefaling er ikke det samme som at det ikke er lov. Det betyr bare at man må ta et eget valg og da også konsekvensene av det valget.

Jeg dømmer ingen som tar seg en smak i ny og ne......

men jeg velger selv å la være til etter jeg har født.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...